شهر خبر

مسعود اقبالی: اعتماد به نفس مربیان ایرانی را از بین برده‌ایم/ از آنها هیچ حمایتی نمی‌شود

مسعود اقبالی: اعتماد به نفس مربیان ایرانی را از بین برده‌ایم/ از آنها هیچ حمایتی نمی‌شود

کارشناس فوتبال ایران به دفاع از مربیان داخلی و انتقاد از شیوه مدیریتی بابت رفتار با مربیان خارجی پرداخت.

مسعود اقبالی، کارشناس و مدرس فوتبال در خصوص احتمال حضور یک سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: آیا مربی ایرانی خوب است؟ در دهه 80 مربیان تیم ملی ایرانی بودند. وقتی به آنها توجه درستی نمی‌شود چه فایده‌ای دارد؟ در حال حاضر ساپینتو را نگاه کنید که چقدر جنجال ایجاد می‌کند. واقعیت این است که مربیان ما از لحاظ تئوریک بد نیستند اما حمایتی که از خارجی‌ها می‌شود از ایرانیان نمی‌شود. به همین دلیل هم به سراغ خارجی‌ها می‌رویم. کی‌روش 8 سال آمد و پول کافی هم گرفت که با نتایج خوبی همراه نشد اما بازهم به سراغ او می‌رویم. این مساله باعث می‌شود مربی داخلی اعتماد به نفس خوبی هم نداشته باشد.

وی با انتقاد از عدم حمایت از مربیان ایران عنوان کرد: تیم ملی امید ما کجاست؟ هر بار بدترین تصمیم‌ها گرفته می‌شود. مربی نداریم و هر بار هم شخصی بی‌تجربه را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کنیم. مهدوی کیا بازیکن بسیار خوبی بود اما هیچ سابقه مربیگری نداشته. او را انتخاب کردند تا پشت اسمش قرار بگیرند. خود مهدی هم می‌بیند هیچ حمایت مالی نمی‌شود و بازیکنان را هم در اختیار او قرار نمی‌دهند، دلسرد می‌شود و می‌رود، مثل خیلی‌های دیگر.

مدرس کلاس‌های مربیگری در ایران درباره حضور روی نیمکت‌های مربیگری، دقیقا پس از اتمام دوران بازی اظهار داشت: این که بازیکنان پس از بازی به سرعت مربی می‌شوند سوء مدیریت است. بازیکنان زیادی هستند که اعتبار و سابقه دارند و ناگهان سرمربی هم می‌شوند. مدیران هم پشت آن‌ها قایم می‌شوند. پس از ناکامی مدیران به سراغ گزینه‌های خارجی می‌روند و می‌گویند دیدید مربیان داخلی نتیجه نگرفتند. مربی باید مانند بازی پیشرفت کند. یک شبه نمی‌شود مربی شد. توجهی به این مسیر پیشرفت نداریم و ماحصلش می‌شود ناکامی. بازیکنان بااستعداد کم نداریم در این مملکت اما پس از استعدادیابی رهایش می‌کنیم. این مشکل ما است. در سطح جهان آکادمی‌ها را ببینیم. اسپایر را ببینید. بهترین مربیان را استخدام می‌کنند و با بازیکنان کار می‌کنند و می‌شوند تیم‌های باشگاهی عربستان و تیم ملی‌شان که پیشرفت خوبی داشته‌اند.

وی افزود: این کار را نمی‌کنیم و نظارت خوبی روی این مسائل نداریم. پیشنهاد دادم مثل افسر دوپینگ که بازیکنان را مجبور به تست می‌کنند از مدرسان الیت استفاده کنیم. بروند بالای سرمربیان لیگ و چه کاری می‌کنند. مربیان باید بترسند. هیچ نظارتی نیست. باشگاه‌های ما هیچ تکنیکال دایرکتوری ندارند. اصلا چنین چیزی نمی‌بینیم در باشگاه‌ها. مربیان ققط میلیاردی می‌گیرند، در تمرینات می‌نشینند و یک دستیار خارجی همه کار را می‌کنند.

اقبالی درباره نام بردن از چند نمونه موفق خارجی و ایرانی نیز گفت: می‌توانم بگویم هیچکدام از مربیان خارجی که آورده‌ایم خوب نبوده و هیچکدام سازنده نبودند. کی‌روش تنها سابقه زیادی داشته است. خود مارک ویلموتس بازیکنی بزرگ بوده و با تیم‌های بزرگی کار کرده بود اما زمانی که چنین شخصی وارد ایران می‌شود می‌بیند هیچ مناسبت درستی از لحاظ مالی و اداری سر جایش نیست. وقتی هم می‌خواهد برود می‌بیند اصلا طرف مقابلش این کاره نیست و در نتیجه سو‌ءاستفاده می‌کند.

خبرنگار: علی رضایی

انتهای پیام