شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تلویزیون#جدید

تکنیک جدید ابداع شد؛ تصاویر بهتر با کیک تلویزیون ها!

تکنیک جدید ابداع شد؛ تصاویر بهتر با کیک تلویزیون ها!

دانشمندان تکنیکی را ابداع کردند که با غشاهای LED بسیار نازک قرمز، سبز و آبی شروع می‌شود که روی هم قرار می‌گیرند و آرایشی شبیه کیک ایجاد می‌کنند.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ وضوح تصاویر در یک صفحه نمایش MicroLED به میزان فشرده بودن پیکسل های سازنده نمایشگر محدود می شود. دانشمندان MIT با چیدن عمودی اجزای پیکسل‌ها، رویکرد منحصر به فردی را برای بسته‌بندی بسیار محکم‌تر آنها اتخاذ کرده‌اند.

در یک تلویزیون OLED معمولی (یا صفحه کامپیوتر)، هر پیکسل در واقع از سه زیرپیکسل OLED (یکی قرمز، یکی سبز، یکی آبی ) تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته اند. با روشن کردن آن OLED های کوچک در ترکیب های مختلف، پیکسل ها قادر به تولید طیف گسترده ای از رنگ ها هستند.

در برخی از تلویزیون های جدیدتر، میکرو ال ای دی ها به جای OLED به عنوان پیکسل فرعی عمل می کنند. ادعا می شود که چنین تلویزیون های MicroLED رنگ های درخشان و سیاهی عمیق صفحه های OLED را با روشنایی صفحه نمایش LCD ترکیب می کنند.

همانطور که گفته شد، پیکسل های میکرو LED نمی توانند به اندازه پیکسل های OLED فشرده شوند. در حالی که این ممکن است در صفحه تلویزیون اهمیت چندانی نداشته باشد، وضوح پایین تر در دستگاه هایی مانند هدست های VR قابل توجه است.

اگر هر پیکسل میکرو ال ای دی تنها یک زیر پیکسل عرض داشت (به جای سه)، می توان سه برابر بیشتر پیکسل را در فضای صفحه نمایش فشرده کرد و وضوح تصویر را تا حد زیادی بهبود بخشید. تیم MIT دقیقاً این کار را انجام داده است، با ایجاد پیکسل هایی که در آنها میکرو ال ای دی ها به صورت عمودی روی هم چیده شده اند، نه به صورت جانبی.

به رهبری پروفسور جیوان کیم، دانشمندان تکنیکی را ابداع کردند که با غشاهای LED بسیار نازک قرمز، سبز و آبی شروع می‌شود که روی هم قرار می‌گیرند و آرایشی شبیه کیک ایجاد می‌کنند. سپس آن «کیک» در یک الگوی شبکه‌ای ریز برش داده می‌شود و آن را به تعداد زیادی پیکسل جداگانه تقسیم می‌کند که هر کدام فقط 4 میکرون عرض دارند.

در آزمایشات آزمایشگاهی، با تغییر ولتاژ اعمال شده به هر میکرو LED در یک چنین پیکسل، محققان توانستند رنگین کمانی از رنگ ها را تولید کنند، همانطور که با پیکسل OLED ممکن است. اما ممکن است تعجب کنید، آیا میکرو LED آبی در بالای پشته همیشه بیشتر نشان داده نمی شود، و میکرو LED قرمز در پایین همیشه کمترین را نشان می دهد؟

نویسنده جیهو شین برای ما توضیح داد؛ رنگ (انرژی) نور ساطع شده توسط LED بستگی به فاصله باند LED دار، LED های آبی دارای بیشترین فاصله باند هستند (از این رو نور آبی بالاترین انرژی را دارد) و LED های قرمز کمترین (کمترین انرژی) را دارند. ماده ای نور (فوتون) را با انرژی کمتر از شکاف نواری جذب نمی کند، بنابراین نور قرمز و سبز بدون جذب از لایه LED آبی نفوذ می کند، به همین دلیل است که ما این لایه ها را به صورت عمودی به ترتیب R (پایین)، G روی هم قرار می دهیم. (وسط)، B (بالا).

دانشمندان اکنون روی روش‌هایی کار می‌کنند که میلیون‌ها پیکسل میکرو LED را به طور همزمان کنترل کنند، همانطور که در دستگاه‌هایی مانند هدست‌های واقعیت مجازی، تلویزیون‌ها یا صفحه‌نمایش رایانه لازم است.

انتهای پیام