شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودک و نوجوان

3 عامل مهمی که چشم کودک و نوجوان تان را ضعیف می کند

3 عامل مهمی که چشم کودک و نوجوان تان را ضعیف می کند

یک جراح متخصص چشم سه عامل مهم را که در کودکان و نوجوانان سبب ضعیفی چشم و نیاز به عینک می‌شود را تشریح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، سید جواد سید شنوا اظهار کرد: نگاه کردن به گوشی و کتاب از فاصله خیلی نزدیک، بازی های طولانی مدت با گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ تاپ و ... و مطالعه با گوشی و کتاب در نور کم اتاق این سه عامل از عواملی مهم ضعیفی چشم در کودکان و نوجوانان به شمار می رود.

وی اضافه کرد: بسیاری از والدین دوست ندارند که فرزندانشان عینکی شوند و می‌خواهند بدانند چه کاری باید کرد تا کودکشان عینکی نشود و اگر قبلا عینکی شده، شماره عینک افزایش پیدا نکند.

این چشم پزشک اردبیلی تصریح کرد: توصیه ما به والدین و کودکان این است که از فاصله حداقل ۳۳ سانتی متری به گوشی و کتاب نگاه کنند و هر ۲۰ دقیقه که مطالعه می‌کنند یا با گوشی تلفن همراه بازی می‌کنند به مدت نیم‌دقیقه به چشمشان استراحت دهند یعنی چشمشان را ببندند یا به دور نگاه کنند.

سیدشنوا با بیان اینکه نباید هنگام مطالعه نور اتاق را کم کنند، اظهار کرد: با رعایت این چند اصل ساده، می‌توان جلوی ضعیف شدن چشم بسیاری از کودکان را گرفت.

این جراح متخصص چشم بیان کرد: با رعایت این نکات می توان از بیشتر شدن شماره عینک کودکان و نوجوانانی که قبلا عینکی شده‌اند؛ جلوگیری کرد تا بتوان در زمان مناسب (۱۹ سالگی به بعد) با جراحی (لیزیک و پی آر کی)، چشم‌ها را مجددا از نیاز به عینک بی‌نیاز کرد.

به گفته سیدشنوا، سال‌ها پیش تعداد دانش_آموزان عینکی‌ بسیار کم بود، اما امروزه این تعداد بسیار زیاد شده است و به خصوص تعداد دانش آموزانی که نیاز به عینک‌های با شماره بالا که مشهور به عینک‌های ته استکانی می‌باشد دارند، بسیار بیشتر شده است که در این مورد باور عمومی بر این است که تلفن‌های همراه، بازی های رایانه‌ای و کلاس‌های آن‌لاین در این مساله موثر است و در واقع این باور صحیح است.
منبع: ایسنا