شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا
در سالگرد سخنرانی کالین پاول در توجیه حمله به عراق؛

کنایه سنگین ریابکوف به آمریکا

کدخبر: ۵۵۳۲۰۴
اقتصادنیوز: معاون وزیر امور خارجه روسیه در سالگرد سخنرانی کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا در توجیه حمله به عراق گفت که واشنگتن باید «سندروم مصونیت» خود را درمان کند.
کنایه سنگین ریابکوف به آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه گفت که واشنگتن نباید انتظار داشته باشد که جهان این حقیقت را که آمریکا در سال ۲۰۰۳ برای حمله به عراق توجیه تصنعی آورد، فراموش کند.

راشاتودی گزارش داد، اظهارات این دیپلمات روسی در بیستمین سالگرد سخنرانی کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد که در آن شواهدی ادعایی مبنی بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های زیستی در عراق مطرح شده بود.

پاول یک پودر سفید رنگ را به حاضران در آن نشست نشان داد و با ادعای اینکه این پودر یک سلاح زیستی است، گفت که آمریکا هیچ گزینه‌ای جز حمله نظامی به عراق ندارد. با این حال واشنگتن هرگز سلاح کشتار جمعی در عراق پیدا نکرد.

ریابکوف گفت که آن نمایش پاول در سازمان ملل «از مدت‌ها پیش به مظهر ریاکاری و محکومیت نخبگان حاکم ایالات متحده در مصونیت از مجازات خود و حق بی چون و چرای آن‌ها برای آموزش به بقیه جهان تبدیل شده است». وی افزود که این همچنین نشان‌دهنده تمایل واشنگتن برای «استفاده از زور علیه یک رقیب ضعیف‌تر به منظور حفظ هژمونی جهانی خود» است.

این دیپلمات در عین حال تصریح کرد که برخلاف دهه ۲۰ میلادی و حمله ۱۹۹۹ ناتو یوگسلاوی، واشنگتن این بار نمی‌تواند در شرایط کنونی به راهزنی بین‌المللی خود به راحتی ادامه دهد.

وی با اشاره به "پرواز تحقیرآمیز" نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۲۰۲۱ خاطرنشان کرد: در چشم انداز ژئوپلیتیکی که به سرعت در حال تغییر است، ایالات متحده اکنون نمی‌تواند بدون مواجهه با عواقب و تبعات و هر زمان که خواست به سناریوی اعمال زور متوسل شود.

ریابکوف ادامه داد: با این حال همانطور که از دخالت واشنگتن در مناقشه اوکراین پیداست موارد فوق‌الذکر مانع توسل واشنگتن به رفتارهای قدیمی‌اش نشده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها باید با چارچوب‌های جدید وفق پیدا کنند و از شر سندروم مصونیت که در زمان حمله به عراق مشهود بود، خلاص شوند، آنها همچنین باید روسیه و چین و دیگر قدرتهای بزرگ بین‌المللی را در نظم چندجانبه جهانی که در حال شکل گیری است در نظر بگیرند.

او در انتها گفت: واشنگتن نباید فکر کند که خاطرات وقایع ۲۰ سال گذشته در زیر خاک روان تاریخ مدرن دفن خواهد شد.