شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#وزارت

خروج از بحران و رشد ۳۲ درصدی تولید خودرو پس از ۴ سال / سه گام وزارت صمت برای حل مشکلات صنعت خودرو

وی با اشاره به آمارنامه تفصیلی صنعت خودروی کشور در دی ماه سال جاری گفت: در این آمارنامه، آمار مقایسه‌ای ماهانه تولید انواع خودرو در کشور به تفکیک شرکت، نوع خودرو (سواری، وانت، ون، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده)، وضعیت تحقق برنامه‌های دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا، مقایسه تولید شرکت‌های بخش خصوصی، روند تولید خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، خلاصه وضعیت تولید پنج خودروساز بزرگ، برنامه تولید هفتگی دو خودروساز بزرگ، میزان رشد تولید انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل (۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰)، روند تجمعی تولید خودروی کامل و ناقص، روند تعهدات کل و معوق، روند خروج خودروهای کف پارکینگ، روند تجمعی تحویل در دو خودروساز بزرگ، و همچنین تولید انواع موتورسیکلت و رشد تولید آن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سنوات قبل ارائه شده است.

وی ادامه داد: بر پایه نتایج این آمارنامه، در ۱۰ ماهه سال جاری ۹۹۴ هزار و ۱۵۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین علاوه بر این تعداد تولید خودرو، تعداد ۱۰۵ هزار و ۷۹۶ دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی سال ۱۴۰۰ را نیز تکمیل کنند و در مجموع، تحویل خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سهم ۱۵ درصدی خودروسازان خصوصی در تولید

این مقام مسئول در وزارت صمت در تشریح عملکرد خودروسازان خصوصی نیز گفت: در ۱۰ ماهه امسال حدود ۱۵۱ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با آمار آن در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایشی شده است. در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۱۵ ‌است که این میزان در سال ۱۳۹۸، پنج درصد بوده و رشد سه برابری را برای آن شاهد هستیم.

توکلی لاهیجانی گفت: در مدت مذکور سال جاری به‌طور متوسط ۹۵ درصد خودروهای تولیدی در دو خودروساز بزرگ به‌صورت کامل تولید شده که این میزان در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ بوده است. این درحالی است که در پایان دی ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور موجود بود که این میزان در انتهای دی امسال به کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه رسیده است. همچنین در پایان دی ۱۴۰۰ تعهدات کل دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی امسال به ۳۹۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش ۱۱ درصدی تعهدات را نشان می‌دهد. ضمن اینکه در پایان دی ۱۴۰۰ تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ کشور نیز بیش از ۲۱ هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی سال جاری به ۱۰ هزار دستگاه رسیده و کاهش ۵۳ درصدی را رقم زده است. در انتهای دی ۱۴۰۰ تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور ۷۰۰ هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان دی سال جاری با رشد ۳۰ درصدی به ۹۱۰ هزار دستگاه رسیده است.

افزایش ۴۴۵ درصدی عبور مستقیم خودرو

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت تصریح کرد: پس از چهار سال از آغاز تحریم‌های سال ۱۳۹۷، بیشترین آمار تولید ماهیانه در آذر امسال با بیش از ۱۲۸ هزار دستگاه اتفاق افتاده که با روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود ۱۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود که در مقایسه با تولید سال ۱۴۰۰، از رشد ۳۰ درصدی برخوردار می‌شود. در ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شده بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این خودروهای ناقص در نیمه اول امسال تکمیل و در انتهای ماه دی، ‌تعداد خودروی موجود در پارکینگ به کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه رسیده است.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: همچنین در ۱۰ ماهه سال جاری، ۷۷۰ هزار دستگاه خودرو به‌صورت عبور مستقیم در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شد که شاهد افزایش ۴۴۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم.

وی افزود: در این مدت ۵۳ هزار دستگاه خودرو نیز به‌صورت ناقص در دو خودروساز بزرگ تولید شده که شاهد کاهش ۹۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اضافه کرد: در انتهای دی ۱۴۰۰ تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور ۷۰۰ هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان دی سال جاری به ۹۱۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد افزایش ۳۰ درصدی تعداد تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

وی در پایان افزود: همچنین پس از چهار سال از آغاز تحریم‌های سال ۱۳۹۷، بیشترین آمار تولید ماهیانه در آذر امسال با بیش از ۱۲۸ هزار دستگاه اتفاق افتاده که با روند فعلی، پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود که در مقایسه با تولید سال ۱۴۰۰، از رشد ۳۰ درصدی برخوردار است.

انتهای پیام