شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#نفت ایران

احتمال حذف ایران از بازار انرژی/ خیز روسیه برای نابود کردن صادرات نفت ایران

طی اعلامی که مصدق مسعودملک، وزیر مشاور نفت و گاز پاکستان، داشت، این کشور دیگر تمایلی به پیشبرد طرح گازی با ایران ندارد!

به گزارش تازه‌نیوز، تحریم‌ها علیه روسیه همچنان در حال تشدید است. تعیین سقف قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی مسکو از جمله جدیدترین تحریم‌های اعمالی علیه مسکو شناخته می‌شود در حوزه گاز نیز اتحادیه اروپا قصد دارد سقف قیمت خرید جدیدی تعیین کند. سقف قیمت تعیین‌شده برای نفت روسیه ۶۰ دلار، فرآورده‌های نفتی ۱۰۰ دلار و گاز ۱۸۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت (MWh) تعیین شده است.

به نقل از تجارت‌نیوز، بر این اساس هیچ کشوری نباید بیشتر از قیمت تعیین‌شده نسبت به خرید محصولات روسیه اقدام کند. مسکو نیز در واکنش به این فشارها بازار صادراتی خود را معطوف به شرق کرد.

شهریور سال جاری هم محمدشهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، و ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه؛ درباره ساخت یک خط لوله گازی مذاکراتی داشتند. به ثمر نشستن این گفتگو به معنای این است که بازار گاز پاکستان عملا به روسیه سپرده می‌شود.

این در حالی است که ایران پیش از روسیه برنامه صادرات به این کشور را داشت، اما طی اعلامی که مصدق مسعودملک، وزیر مشاور نفت و گاز پاکستان، داشت، این کشور دیگر تمایلی به پیشبرد طرح گازی با ایران ندارد! همچنین چندی پیش پوتین درباره پیگیری ارسال گاز از طریق دریای سیاه و تبدیل ترکیه به هاب گازی اروپا ابراز امیدواری کرد. ائتلاف‌های روسیه با کشورهای شرقی احتمال حذف ایران از بازار انرژی تقویت می‌کند. حال نه‌تنها دولتمردان تدبیری درباره به حاشیه رفتن کشور نمی‌کنند بلکه با خوش‌‌ خیالی همواره دایره همکاری خود را گسترده‌تر می‌کنند.