شهر خبر

علائم و علل ابتلا به آب مروارید

علائم و علل ابتلا به آب مروارید

آب مروارید، کدر شدگی پیش‌رونده و بدون درد عدسی داخلی و طبیعی چشم است. آب مروارید نور را مسدود می‌کند و تصاویر به وضوح دیده نمی‌شود. آب مروارید در مدت زمان طولانی می‌تواند موجب نابینایی شود و اغلب با افزایش سن مرتبط است اما گاهی اوقات در افراد جوان‌تر نیز ایجاد می‌شود.

به گزارش برنا؛ در چشم عادی، نور وارد عدسی شده و از آن عبور می‌کند. عدسی آن نور را به تصویری واضح روی شبکیه متمرکز می‌کند که پیام‌ها را از طریق عصب بینایی به مغز می‌فرستد. اگر عدسی در اثر آب مروارید کدر شده باشد، تصویری که می‌بینید تار خواهد بود. سایر بیماری‌های چشمی مانند نزدیک‌بینی نیز موجب تاری دید می‌شوند اما آب مروارید علائم و نشانه‌های مشخصی را ایجاد می‌کند.

                          علائم اصلی ابتلا به آب مروارید

تاری دید 

تاری دید در هر فاصله‌ای شایع‌ترین علامت آب مروارید است. نمای آن ممکن است مه‌آلود، تار یا ابری به نظر برسد. با گذشت زمان، با وخیم‌تر شدن آب مروارید، نور کمتری به شبکیه می‌رسد. افراد مبتلا به آب مروارید ممکن است شب‌ها هنگام دیدن و رانندگی مشکل خاصی داشته باشند.

خیرگی

 یکی دیگر از علائم اولیه آب مروارید،  نور خیره‌کننده یا حساسیت به نور است. ممکن است برای دیدن در نور شدید خورشید با مشکل مواجه شوید. چراغ‌های داخل خانه که زمانی آزاردهنده نبود، ممکن است خیلی روشن‌تر به نظر برسد یا هاله داشته باشد. رانندگی در شب ممکن است به دلیل تابش خیره‌کننده چراغ‌های خیابان و چراغ‌ جلوی ماشین‌ها به مشکل جدی مبدل شود.

دوبینی 

گاهی اوقات، آب مروارید می‌تواند موجب دوبینی شود، زمانی که با یک چشم نگاه می‌کنید و این وضعیت با دید دوتایی که ناشی از صحیح قرار گرفتن چشم‌ها نیست، متفاوت است که در آن وقتی با هر دو چشم نگاه می‌کنید، دید دوگانه می‌دهد. با آب مروارید، تصاویر حتی با یک چشم باز نیز ممکن است دو برابر شود.

تغییر رنگ

 آب مروارید می‌تواند دید رنگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد و موجب شود برخی از رنگ‌ها محو به نظر برسد و بینایی ممکن است به تدریج رنگ قهوه‌ای یا زرد به خود بگیرد. در ابتدا ممکن است متوجه این تغییر رنگ نشوید اما با گذشت زمان، ممکن است تشخیص رنگ آبی و بنفش دشوارتر شود.

دید دوم

 گاهی اوقات، آب مروارید ممکن است به طور موقت توانایی فرد را برای دیدن نمای نزدیک بهبود ببخشد‌، زیرا آب مروارید مانند یک عدسی قوی‌تر عمل می‌کند. این پدیده را دید دوم می‌نامند، زیرا افرادی که ممکن است زمانی به عینک مطالعه نیاز داشته باشند، متوجه شوند که دیگر به آن نیاز ندارند. با بدتر شدن آب مروارید، این حالت از بین می‌رود و بینایی دوباره بدتر می‌شود.

نمره جدید چشم

 تغییر مکرر عینک یا لنز می‌تواند نشانه‌ای از آب مروارید باشد و به این دلیل است که آب مروارید معمولاً پیشرونده است و با گذشت زمان بدتر می‌شود.

چه افرادی به آب مروارید مبتلا می‌شوند؟

اکثر آب مرواریدها مربوط به افزایش سن است. بیش از نیمی از آمریکایی‌های بالای ۶۵ سال،به آب مروارید مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات نوزادان با آب مروارید به دنیا می‌آیند که به آن، آب مروارید مادرزادی می‌گویند، گاهی ممکن است کودکان در نتیجه آسیب یا بیماری به آن مبتلا شوند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش همچنین می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی را افزایش دهد.

 چه چیزی موجب آب مروارید می‌شود؟

 علت دقیق آب مروارید ناشناخته است. در حالی که این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود، این عوامل نیز ممکن است در این بیماری نقش داشته باشند:

دیابت 
مصرف سیگار
مصرف زیاد الکل 
آسیب چشمی 
استفاده طولانی از کورتیکواستروئیدها 
قرار گرفتن طولانی در معرض نورخورشید یا چراغ‌ها