شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#آماده باش

فوری/ جنگنده های آمریکا به حالت آماده باش درآمدند

کدخبر: ۵۵۳۰۱۸
در صورت تصمیم‌گیری برای مقابله با بالون جاسوسی چین، جنگنده‌های F-۲۲ در مونتانا تجهیز و آماده پرواز عملیاتی خواهند شد
فوری/ جنگنده های آمریکا به حالت آماده باش درآمدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  مهر، وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی از واکنش وزارت خارجه این کشور به شناسایی یک بالون جاسوسی متعلق به چین خبر داده و در این ارتباط گزار ش داده است که وزارت خارجه آمریکا کاردار چین در واشنگتن را در ارتباط با موضوع پرواز بالون جاسوسی بر فراز آمریکا احضار کرد.

همچنین سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش داده است که در صورت تصمیم‌گیری برای مقابله با بالون جاسوسی چین، جنگنده‌های F-۲۲ در مونتانا تجهیز و آماده پرواز عملیاتی خواهند شد.

پیش از این، مقامات آمریکایی از شناسایی یک بالون جاسوسی مشکوک چینی خبر داده بودند که بر فراز بخش شمالی آمریکا مشاهده شده است.

«پت رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون در این ارتباط اعلام کرد: «دولت ایالات متحده یک بالون جاسوسی را که در ارتفاع بالا بر فراز قاره ایالات متحده است، شناسایی و ردیابی کرده و است.»

بر اساس این گزارش، بالون جاسوسی یاد شده روز چهارشنبه بر فراز ایالت مونتانای آمریکا مشاهده شد و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این بالون از منطقه آلاسکا و کانادا به پرواز درآمده است.

در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا آمده است: بالون هنوز بر فراز یک مکان نامشخص در ایالات متحده در حال پرواز است.

در این گزارش آمده است که کارشناسان مشخصات تهدیدات بالون را بررسی کردند و گزینه‌هایی را به رئیس جمهور جو بایدن ارائه کردند، اما در نهایت تصمیم گرفته شد به دلیل خطر آوار، سرنگونی آن در دستور کار نباشد.

رقابت جاسوسی و امنیتی آمریکا و چین طی چند سال گذشته تشدید شده است. ماه گذشته نیز فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا (USINDOPACOM) در وب سایت خود اعلام کرد که یک جنگنده جت J-۱۱ چینی در فاصله ۶ متری از یک هواپیمای جاوسی بوئینگ RC-۱۳۵ آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی پرواز کرده است. براساس بیانیه پنتاگون، پرواز جنگده چینی در نزدیکی هواپیمای جاسوسی آمریکا خطر احتمال برخورد هوایی را به همراه داشته است.

بر اساس این بیانیه، خلبان جنگنده چینی یک هواپیمای RC-۱۳۵ نیروی هوایی ایالات متحده را که در حال انجام عملیات معمولی بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین المللی بوده است، رهگیری کرده است.

در آن زمان پنتاگون اعلام کرد که هواپیمای چینی در جلو و در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متر) خود را به هواپیمای آمریکایی نزدیک کرده و در این شرایط هواپیمایی آمریکایی نیز خود را مجبور به انجام مانورهای فرار برای جلوگیری از برخورد هوایی کرده است. فرماندهی هند و اقیانوسیه پنتاگون تاکید کرد که هواپیماهای آمریکایی «با رعایت قوانین بین‌المللی با رعایت حفط ایمنی همه کشتی‌ها و هواپیماها در حریم هوایی بین‌المللی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.»