شهرخبر

اهلیت تجاری به شرط تایید کارفرما

کدخبر: ۵۵۲۷۴۵
نگار حق‌طلب: یک هفته از آغاز فرآیند اجرایی انتخابات اتاق‌های بازرگانی با ثبت‌نام از کاندیداهای عضویت در هیئت نمایندگان اتاق‌ها می‌گذرد اما برخی ابهام‌ها درباره آئین‌نامه جدید در خصوص شرایط انتخاب‌شوندگان همچنان وجود دارد.
اهلیت تجاری به شرط تایید کارفرما

در بندی از آئین‌نامه از شرایط اهلیت تجاری و اقتصادی انتخاب شوندگان عضویت در هیئت مدیره شرکت‌هایی عنوان شده که حداقل دارای یکی از شروط مقرر در آیین‌نامه (فروش حداقل ۱۵ میلیارد در یک‌سال، لیست بیمه حداقل ۲۰ نفره در یک‌سال، گواهی معتبر صادرکننده یا تولیدکننده نمونه) باشند.

صرفنظر از ابهام موجود در مورد این‌که عضویت در شرکت مذکور از چه سالی ملاک احراز اهلیت اقتصادی محسوب می‌شود (که به نظر می‌رسد بهترین بازه زمانی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ باشد چون دوره نهم اتاق در این بازه انتخاب شده و مشغول به کار شده) نکته دیگری که مهم به نظر می‌رسد، ضرورت تایید کارفرما در خصوص زمان عضویت شخص حقیقی متقاضی کاندیداتوری در هیئت مدیره شخص حقوقی است. این ضرورت از این‌جا ناشی می‌شود که برخی به دلیل عملکرد ضعیف خود در اداره بنگاه اقتصادی، با تصمیم سهامداران از هیئت مدیره برکنار شده‌اند و یا اثرات کارکرد و عملکرد آن‌ها بر بنگاه اقتصادی بسیار منفی بوده چنان‌که حتی ممکن است موجب تعطیلی و یا ورشکستگی آن بنگاه شده باشند. به همین دلیل باید سازوکار شفاف‌تری برای این قضیه مشخص شود که با توجه به ضیق وقت و پیچیدگی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد بهترین راه‌کار ممکن، الزام اشخاص متقاضی کاندیداتوری به گرفتن تاییدیه کارفرما برای ثبت‌نام و احراز اهلیت تجاری و فعال اقتصادی بودن است.