شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#گوشت#گوشت قرمز#قیمت#دام#وزارت

آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز / هر کیلو گوشت گوسفندی ۲۳۰ هزارتومان شد

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: دلالان و واسطه گران قیمت دام زنده را کیلویی بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومان از دامدار خریداری می‌کنند بعد با واسطه گری همان دام را بالای ۱۴۰ هزارتومان می‌فروشند.

آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز /  هر کیلو گوشت گوسفندی ۲۳۰ هزارتومان شد

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بازار گوشت قرمز طی یک هفته اخیر با حذف دلالان و واسطه‌ها رو به تعادل است گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی گرم بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان و گوشت وارداتی ۱۸۰ هزار تومان است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «شاهپور علائی مقدم» روز چهارشنبه در نشست خبری خود به مناسبت دهه مبارک فجر با ارایه گزارش عملکرد بخش کشاورزی، درباره وضعیت بازار گوشت قرمز در پاسخ به ایرنا افزود: در حال حاضر دولت برای حذف دلالان و واسطه ها، وامی را در اختیار تشکل‌ها و کشتارگاه‌ها قرار داده است تا گوشت خریداری و با قیمت‌های مناسب عرضه شود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون قیمت‌ها با یک هفته گذشته تفاوت دارد اظهارداشت: دلالان و واسطه گران قیمت دام زنده را کیلویی بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومان از دامدار خریداری می‌کنند بعد با واسطه گری همان دام را بالای ۱۴۰ هزارتومان می‌فروشند و لاشه در تهران با قیمت ۳۰۰ هزارتومان عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: منشاء تولیدات صنعت دام و طیور، نهاده‌های دامی است که سالانه بیش از ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتن نهاده نیاز داریم. این نهاده‌ها با ارز نیمایی تامین و وارد می‌شود، این یکی از کاستی‌های کشور، وابستگی به واردات گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا و کلزا است.

علائی مقدم گفت: پیش از این قیمت هر کیلوگرم جو ۲۲۰۰ تومان با ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) بود؛ بنابراین قیمت دام زنده ۳۵ هزار تومان می‌شد. اما اکنون جو ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی با ارز ۲۸ هزارتومانی تامین و وارد می‌شود؛ بنابراین قیمت دام زنده و گوشت افزایش می‌یابد، اما به طور قطع قیمت ۳۰۰ هزارتومانی گوشت قرمز در بازار منطقی نیست.

وی اضافه کرد: این در حالی است که دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی و آزادسازی نهاده‌ها به مدت سه ماه نهاده‌های مورد نیاز صنعت دام و طیور را جهت پرواربندی با ارایه تسهیلات یارانه دار و کمک‌های فنی اعتباری تامین کرد.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بخشی از تغییر قیمت بازار گوشت را نیز ناشی از شرایط سرما و یخبندان دانست و اظهارداشت: در نیمه دوم سال به دلیل سرما و یخبندان علوفه نداریم بنابراین تولید کنندگان باید از جیره دستی برای دام‌هایشان استفاده کنند که این امر خود در تغییر قیمت‌ها در نیمه دوم سال تاثیرگذار است.

کشور نیازی به ثبت سفارش جدید برنج ندارد

علائی مقدم درباره عدم بازگشایی ثبت سفارش جدید برنج گفت: طبق آمارها تولید داخلی برنج افزایش یافته و با توجه به ذخایر موجود نیازی به ثبت سفارش جدید واردات برنج نداریم.

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه تامین برنج مورد نیاز کشور نداریم اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها در هر زمان آماده فروش برنج به ما هستند؛ بنابراین در تامین این محصول در صورت نیاز نیز مشکلی نخواهیم داشت.

دلالان علت گرانی پیاز و سیب زمینی

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبودی در تولید سیب زمینی و پیاز مورد نیاز کشور نداریم افزود: پیاز و سیب زمینی از کالاهای اساسی سبد خانوار است و کشور ما پتانسیل تولید این محصولات را در فصل مختلف دارد در حالی که کشورهای حوزه خلیج فارس این توانمندی را ندارند.

وی اظهار داشت: عوامل مختلفی از مزرعه تا سفره از جمله حضور دلالان و واسطه ها، تغییر فصل، سیستم حمل و نقل بر بازار این محصولات اثرگذار است.