شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#سوئد#اردوغان#چهارشنبه#آتش#کتاب

اردوغان: تا زمانی که سوئد اجازه اهانت به قرآن را می‌دهد نمی‌تواند به ناتو بپیوندد

اردوغان: تا زمانی که سوئد اجازه اهانت به قرآن را می‌دهد نمی‌تواند به ناتو بپیوندد

ایسنا نوشت: اردوغان در سخنرانی امروز، چهارشنبه خود گفت، تا زمانی که سوئد بر اقداماتی چون آتش زدن و پاره کردن کتاب مقدسمان قرآن چشم پوشی می‌کند، ترکیه اجازه پیوستن این کشور به ناتو را نخواهد داد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی سخنرانی خود مقابل فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: در خصوص عضویت فنلاند در ناتو نگرش مثبتی داریم؛ اما نظر ما نسبت به عضویت سوئد منفی است.

فنلاند و سوئد، در پی آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، در ۱۸ مه ۲۰۲۲، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند تا به امروز، درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت ناتو تنها توسط دو کشور از ۳۰ کشور - مجارستان و ترکیه - تایید نشده است.

رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه در نشستی با جوانان در بیلجیک ترکیه نیز گفت: در صورت لزوم، می‌توانیم پیام دیگری در مورد فنلاند بدهیم. سوئد وقتی این پیام متفاوت در مورد عضویت فنلاند در ناتو را بشنود، شوکه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه هشدار داد که "فنلاند نباید همان گام‌های اشتباه را بردارد" که باعث رسوایی در روابط ترکیه و سوئد شد".

اردوغان تاکید کرد: ما به نخست وزیر سوئد توضیح دادیم که چه کاری باید انجام شود. اعلام کردیم، برای پیوستن آنها به ناتو باید تروریست‌ها را به ما تحویل دهند. آنکارا یک لیست ۱۲۰ نفره به سوئد داده است. بنابراین اگر شما این افراد را تحویل ندهید، پس نباید ما را سرزنش کنید.

در این راستا مذاکره کننده ارشد سوئد درباره پیوستن به ناتو گفت، وزارت خارجه قصد دارد مذاکرات با طرف ترکیه را ظرف روزهای آینده ازسر بگیرد.

310310