بایدن: سیاست «اول آمریکا» ترامپ، ما را آخر کرد!

رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ گفت، سیاست خارجی "اول آمریکا" (America First) را در حالی به ارث برد که در واقع آمریکا در "آخر" قرار داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در یک جلسه کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا برای جذب کمک های مالی در شهر نیویورک گفت: ما وارث سیاست خارجی شدیم که هر چند می‌گفت "اول آمریکا" اما اساسا آمریکا را آخر قرار داد. ما بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن آمریکا دوستان و متحدان خودمان را از دست دادیم.

وی افزود: اکثر وقت من صرف درست کردن شرایط با ناتو، اتحادیه اروپا، روابط با ژاپن و کره جنوبی و اقیانوس آرام جنوبی شد. 

بایدن این اظهارات را پس از برجسته کردن کمکی به مبلغ ۲۹۲ میلیون دلار برای ساخت تونل راه‌آهن در زیر رودخانه هادسون بین نیویورک و نیوجرسی، در چارچوب قانون زیرساخت سال ۲۰۲۱  که توسط کنگره آمریکا تصویب شد بیان کرد.

بایدن پیشتر در سخنرانی در یک مراسم جذب کمک های مالی به کمیته کارزار انتخاباتی سناتورهای دموکرات در اکتبر ۲۰۲۲،  موضوع سلاح های هسته ای را پیش کشیده و گفته بود که احتمال یک "آخرالزمان" وجود دارد.

بایدن در این سخنرانی همچنین به تمسخر دونالد ترامپ پرداخت و گفت، غلبه بر او در انتخابات ریاست جمهوری قبلی آمریکا کار چندان سختی برای او نبوده است.

او اظهار کرد، هنوز "کارهای زیادی برای انجام دادن" در دوره ریاست جمهوری او وجود دارد و او برای اینکه روح آمریکا را بازیابی و آن را از بازسازی کند انتخاب شده است.

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی چشمگیرترین چالش ریاست جمهوری خود را "متحد ساختن آمریکا" خواند.

او ادامه داد: "این متحد کردن آمریکا سخت ترین کار از آب درآمد. اما ما داریم به آنجا و به این هدف می‌رسیم.

رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد، نمایندگان حزب دموکرات "که در اینجا هستند" نه تنها به دموکراسی آمریکا کمک کردند بلکه "برای من وارد جنگ شدند." بایدن اظهار کرد: "آنها در راستای مواضعی که ما اتخاذ کردیم وارد جنگ شدند و این تلاش دارد جواب می‌دهد."

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا تنها چند روز پس از آن بیان شد که ترامپ اعلام کرد، تصمیم دولت بایدن مبنی بر ارسال تانک رزمی سنگین ام۱ آبرامز را به "جنگ دیوانه وار" بین روسیه و اوکراین را به شدت محکوم می‌کند. ترامپ هشدار داد که ارسال این تسلیحات ممکن است منجر به تشدید جنگ و رسیدن ‌آن به سطح یک جنگ هسته‌اتی شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود به نام تروث سوشال نوشت: "اول تانک ها می آیند، سپس سلاح‌های هسته‌ای."

بایدن همچنین در سخنرانی روز سه‌شنبه خود عزم آمریکا برای شکست دادن روسیه در اوکراین را توجیه و تاکید کرد که زمان زیادی را صرف بازسازی مجدد ائتلاف ناتو کرده است.

بایدن گفت: "آخرین فرد (ترامپ) گفت که (ناتو) یک مشکل است؛ نباید وجود داشته باشد، نباید  مطرح باشد. من نشستم و گفتم آمریکا بازگشته است."

بایدن همچنین اظهار کرد، تغییرات آب‌وهوایی تهدید بزرگ‌تری برای بشریت نسبت به جنگ هسته‌ای است و درباره آن گفت: "ما با یک مشکل واقعی روبرو خواهیم شد."