شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#نفت

چرا مس را نفت جدید می‌خوانند؟

چرا مس را نفت جدید می‌خوانند؟

فردای اقتصاد: «مس، نفت جدید». این تیتر را اولین بار گلدمن سکس در سال ۲۰۲۰ برای نشریه خود منتشر کرد. اما علت این همه تعریف و تمجید از این فلز سرخ چیست؟

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از گلدمن ساکس، با توجه به حرکت کشورها در دنیا از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌ها سبز تقاضا برای مس در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

ماشین‌های برقی، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی که برای سال‌های آتی از مولفه‌های اصلی برای گذار انرژی هستند، همگی برای تولید نیازمند فلز مس هستند. برای مثال تولید یک خودرو معمولی ۱۵ کیلوگرم مس نیاز دارد اما برای تولید یک خودروی الکترونیکی به طور میانیگن به ۸۰ کیلو مس نیازمندیم.

جنگ روسیه و اوکراین و تنش‌های سیاسی آن مشکل انتقال گاز به اروپا را به وجود آورد و حرکت کشورهای اروپایی به سمت مولدهای انرژی سبز را سرعت بخشید. در نهایت انتظارات را برای تقاضای مس افزایش قابلی توجهی داد تا جایی که نشریه تخصصی CRU در گزارش‌های خود از مس ۱۵ هزار دلاری صحبت می‌کند.

اما شاید برای شما سوال باشد که آیا سرمایه‌گذاری در فملی می‌تواند ما را از افزایش احتمالی قیمت مس در آینده همانند شرکت‌های خارجی فعال در این صنعت متنفع کند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است عملکرد و شرایط فعلی شرکت ملی مس را کمی جزئی‌تر نگاه کنیم.

شرکت ملی مس تقریبا تمامی معادن کشور را در انحصار خود دارد و در اصل سرمایه‌گذاری در این شرکت به نوعی سرمایه‌گذاری در صنعت مس ایران است. از طرفی ذخیره مس در کشور به واسطه قرار داشتن ایران در کمربند مس جهان زیاد است و طبق آمار ذخیره موجود در معادن شناسایی شده ایران ۱۹ میلیارد تن است؛ درحالی که «فملی» سالانه ۵۰ میلیون مس از معادن استخراج می‌کند و این یعنی ۳۸۰ سال  طول می‌کشد تا تمامی ذخایر شناخته شده را بتوانیم استخراج کنیم.

این روند کند استخراج به نوعی است که انگار ملی مس در حال خوردن آب دریا با نی است. این ذخایر عظیم  در کنار طرح‌های توسعه، «فملی» را جذاب می‌کند. پروژه‌های زیادی از سنگون در آذربایجان شرقی تا در آلو در کرمان و چهل کوره در سیستان در لیست طرح‌های پیش‌روی شرکت ملی مس قرار دارد.

این طرح‌ها می‌تواند به ملی مس در جهت حرکت از ۳۳۰ هزار تن تولید فعلی کاتد به هدف یک میلیون تن تولید در دهه آینده کمک و به آن تحقق ببخشد. به نظر ملی مس حتی نسبت به شرکت‌های خارجی مشابه وضعیت جذاب‌تری دارد.

اگر بازدهی دلاری هر سهم «فملی» را از سال ۹۵ با فرض دلار آزاد مورد بررسی قرار دهیم، با رشد دلاری بیش از ۴۴۰ درصدی مواجه خواهیم شد.

دو شرکت Newcrest Mining  و First Quantum Minerals  هر دو در حوزه مس فعالیت می‌کنند و مانند شرکت ملی مس بیش از ۸۰ درصد از درآمدهای آنها از این فلز ارزنده محقق می‌شود. اما اگر سهام این دو شرکت را کنار سهام «فملی» قرار داده و مبدا را یکسان قرار دهیم، در شاخص بوجود آمده سهام شرکت ملی مس از دو شرکت رقیب خارجی بازدهی بیشتری را از ابتدای سال ۹۵ به سهامداران خود داده است.

از بازده گذشته خارج شویم و نسبت‌های فعلی را بررسی کنیم. «فملی» با ۷ میلیارد دلار ارزش بازار ۱.۹ میلیارد دلار سود ساخته است. که نسبت ارزش بازار به سود آن ۳.۷ خواهد بود، این درحالیست که برای دو شرکت مطرح خارجی نسبت‌ها در محدوده ۵.۷ و ۷.۶ قرار دارد. اگر ریسک‌های سیستماتیک را کنار بگزاریم و در راه برای ورود سرمایه‌گذار خارجی باز شود به نظر ملی مس در لیست ارزنده ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولید کننده مس قرار دارد.