شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوپک#نفت#ژانویه

کاهش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت اوپک در نخستین ماه ۲۰۲۳

کاهش 50 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت اوپک در نخستین ماه 2023

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ۲۸.۸۷ میلیون بشکه در روز نفت در ژانویه تولید کرده که ۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه گذشته میلادی بوده‌است.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک در ژانویه کاهش یافت که نتیجه کاهش صادرات عراق و عدم بهبود تولید نفت نیجریه در این ماه بود. اعضای این گروه کاملاً به قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس جهت حمایت از بازار نفت متعهد بودند.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 28.87 میلیون بشکه در روز نفت در ژانویه تولید کرده که 50 هزار بشکه در روز کمتر از ماه گذشته میلادی بوده‌است. اوپک در ماه سپتامبر به بالاترین سطح تولید خود از 2020 رسید.

 تولید اوپک و متحدانش از جمله روسیه در ائتلاف اوپک پلاس در اکثر ماه‌های 2022 به‌دنبال بهبود تقاضا افزایش یافت. این ائتلاف در ماه نوامبر و در بحبوحه کاهش قیمت نفت، بیشترین کاهش تولید خود را از ابتدای بحران کرونا در 2020 تصویب کرد.

 اوپک پلاس از ماه نوامبر هدف تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز پایین آورد که 1.27 میلیون بشکه در روز آن متعلق به 10 عضو اوپک بود. این سیاست تولید همچنان پابرجاست.

 با توجه به کاهش تولید اوپک در ژانویه، تعهد این گروه به قرارداد اوپک پلاس تا 172 درصد افزایش یافته است. این رقم در دسامبر برابر با 161 درصد بود.

 یکی از دلایل اصلی کاهش تولید اوپک ناتوانی بسیاری از تولیدکنندگان آن ازجمله نیجریه و آنگولا برای افزایش تولید بوده‌است.

 10 عضو اوپک که ملزم به کاهش تولید طبق قرارداد اوپک پلاس هستند، 920 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه کمتر از سهمیه تعیین‌شده تولید کرده‌اند. کمبود تولید این گروه در ماه دسامبر برابر با 780 هزار بشکه در روز بود.

 تولید عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک در ژانویه بیشتر از میادین جنوبی آن کاهش داشته است. تولید نفت نیجریه هم که در ماه دسامبر افزایش یافته بود، در ژانویه تغییری نداشت.

 تولیدکنندگان اوپک در حاشیه خلیج‌فارس تقریباً طبق سهمیه‌های خود تولید کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد تولید نفت عربستان کمی کاهش یافته و تولید امارات حدود 10000 بشکه در روز افزایش یافته است.

 از میان لیبی، ایران و ونزوئلا که از قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند، تولید ونزوئلا بالا رفته و تولید ایران کمی کاهش یافته است. اما صادرات نفت ایران در دسامبر افزایش یافته بود.

 انتهای پیام/97