شهر خبر

برخی مسئولان آدرس غلط می‌دهند/ جوان امروز کشش هضم این حجم از مشکلات را ندارد

برخی مسئولان آدرس غلط می‌دهند/ جوان امروز کشش هضم این حجم از مشکلات را ندارد

شما در مهمانی های خانوادگی هم شاهد شنیدن مشکلات هستید و چون نوجوان و جوان به لحاظ توان روانی، کشش هضم این حجم از مشکلات را ندارد، آن را به صورت تظاهر خیابانی در سطح شهر نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، نا آرامی های اخیر در کشور، جو عمومی جامعه، انتشار اخبار منفی، رشد صعودی قیمت دلار و سکه در کشور و... به بهانه ای تبدیل شده تا خشم فروخورده بسیاری از جوانان سر باز کند و متقابلاً درصد ناامیدی را در میان جوانان بیشتر کند.

اما سوال اینجاست که چه میزان از این خشونت که گاه منجر به اعمال ناهنجار در جامعه می شود، تحت تأثیر فضای مجازی بوده و چه میزان از آن زمینه های خانوادگی دارد و چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟ 

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و روانشناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا اظهار کرد: بخش اعظم آنچه که ما به عنوان ویترین در نا آرامی های اخیر شاهد بودیم، نشان دهنده یک رخداد واقعی زیر پوست جامعه ایران است.

ابتلای جامعه به چند ابر بحران به صورت همزمان

وی با بیان اینکه فضای مجازی در این ماجرا بی تأثیر نبوده، گفت: فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای در تحریک خشم بی تأثیر نبوده اند اما افرادی که تلاش دارند بخش بزرگی از اتفاقات چند ماه اخیر را به تأثیر مستقیم فضای مجازی نسبت دهند، یا مسأله را نمی شناسند و یا برای فرار از زیر بار مسئولیت، آدرس غلط می دهند.

این جامعه شناس با بیان اینکه خیلی ار مسئولان کشور به دلیل دانش غلط حتی قدرت تحلیل ندارند، گفت: واقعیت این است که جامعه ایران از سال 84 و 88 و در ادامه به دلیل تحریم های دوم، در شیبی قرار گرفته که دچار چند ابربحران با هم شده است.

شریفی یزدی ادامه داد: مسائل زیست محیطی، تورم، بیکاری، رکورد اقتصادی و ... یک سری گسل هایی را که از قبل وجود داشته همچون گسل میان نسلی، گسل میان قومی و مذهبی، گسل جنسیتی، گسل طبقاتی و گسل میان باسواد و کم سواد را فعال کرده است.

رسوب خشم های کهنه به درون خانواده ها

وی با بیان اینکه مجموع این مشکلات سالیانه خشمی را به جامعه پمپاژ کرده است، افزود: حالا این خشم رسوب کرده و به درون خانواده ها خزیده است، والدین با مسائلی همچون کار، تأمین مسکن، تأمین بهداشت، تأمین خواسته های به حق یا ناحق بچه ها و ناتوانی در این زمینه مواجه شده اند، حتی شما در مهمانی های خانوادگی هم شاهد شنیدن مشکلات هستید و چون نوجوان و جوان به لحاظ توان روانی، کشش هضم این حجم از مشکلات را ندارد، آن را به صورت تظاهر خیابانی در سطح شهر نشان می دهد.

نسل جدید ویترین خشم نسل قبلی است

این روانشناس اجتماعی خشم را تنها مربوط به نوجوانان و جوانان ندانست و گفت: این نسل ویترین خشم نسل های قبلی هستند، نسل قبل خشم خود را بیشتر در قالب طلاق، اعتیاد، بزهکاری  و خودکشی نشان داده و می دهد.

شریفی یزدی ریشه خشم را واقعی و مربوط به تمام گروه های سنی دانست و ادامه داد: گفت وگو یکی از راه های کاهش خشم در میان افراد است اما زمانی که اجازه داشته باشیم سازو کار گفت وگو را پیاده کنیم، اصلی ترین کار اجازه دادن به تشکل های صنفی و سیاسی است تا بتوانند خواسته های کف جامعه را دسته بندی کرده و آن را بیان کنند، در غیر این صورت شاهد این خواهیم بود که خواسته های برآورده نشده خود را به شکل خشم و فحاشی به بالاترین مقامات کشور نشان دهد.

مهارت گفت وگو نداریم 

این جامعه شناس تأکید کرد: متأسفانه ما مهارت گفت وگو نداریم و همین امر باعث شده تا اختلاف میان نسلی به شکاف میان نسلی و امروز به گسست میان نسلی تبدیل شود، دو فرد با دو دیدگاه مختلف ظاهراً هر دو به فارسی با هم صحبت می کنند اما زبان هم را نمی فهمند.

انتهای پیام