شهر خبر

عنابستانی: اروپا دیگر مزیتی برای صنایع ندارد/ نشانه های افت پول، تنزل تولید و افزایش تورم در قاره سبز سال آینده خود را نشان می دهد

عنابستانی: اروپا دیگر مزیتی برای صنایع ندارد/ نشانه های افت پول، تنزل تولید و افزایش تورم در قاره سبز سال آینده خود را نشان می دهد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: زمستان سخت اروپا بیانگر بحران گازی صنایع این کشور است در حالی ما در ایران تنها با کمبود و ناترازی مقطعی گاز روبرو هستیم که می‌توانیم آن را جبران و حل کنیم.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، با شروع جنگ اوکراین با روسیه و تحریم گازی روسیه علیه اتحادیه اروپا و پیش‌بینی تداوم جنگ تا چندین سال، بحث بحران انرژی اروپا و «زمستان سخت اروپا» در میان رسانه‎‌ کشورهای مختلف مطرح شد و روزانه خبر و گزارش های متعددی از وضعیت سخت اروپایی‌‌ها میان مردم دنیا مخابره می‌شود.

در کنار این موضوع برخی سعی دارند که ناترازی مقطعی گاز در ایران را به زمستان سخت برای ایران تعبیر ‌کنند؛ این در حالی است که ایران با پیگیری راهکارهای بهینه‌سازی مصرف و حذف رانت خوراک پتروشیمی‌های گازی، در مسیر کنترل ناترازی گاز است؛ در حالی که اروپا بدون پایان بخشیدن به تحریم‌های گازی روسیه؛ تا سال 2027 دچار بحران انرژی و زمستان‌های سخت خواهد بود.

سرما در اروپا

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نفت و انرژی خبرگزاری برنا درباره زمستان سخت اروپا و همچنین مقایسه اشتباه آن با ناترازی جزئی گاز در ایران اظهار داشت: مقایسه ناترازی گاز در کشور با بحران انرژی در اروپا اساساً اشتباه است چرا که ایران بزرگ‌ترین دارنده منابع گازی در دنیا است در حالی که اروپا مصرف‌کننده آن است لذا زمستان سخت اروپا بیانگر بحران گازی صنایع این کشور است در حالی ما در ایران تنها با کمبود و ناترازی مقطعی گاز روبرو هستیم که می‌توانیم آن را جبران و حل کنیم.

وی افزود: ناترازی گاز در ایران به این دلیل است که ما چندین سال در حوزه توسعه شبکه ها دچار مشکل بودیم و در طول 8 سال گذشته توسعه و رونقی در آنها ایجاد نکردیم. ما اگر شبکه ها را توسعه دهیم امکان تولید گاز به میزان مصرف را داریم.

سرما در اروپا

عنابستانی افزود: درحقیقت این ناترازی گاز از طرف وزارت نفت در حال مدیریت است و تدبیر بسیار خوبی هم در این مدت صورت گرفته است و به نظر می‌رسد در چند سال آینده با توسعه شبکه‌ها و برداشت گاز و همچنین اصلاح ساختار قیمت‌گذاری مسئله ناترازی در کشور حل خواهد شد اما آن‌چه اکنون اروپا با آن روبه رو است یک بحران شدید گازی است که قابل جبران نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به بحران انرژی در کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی به شدت دچار بحران انرژی شده‌اند و برای اولین بار تورم در کشورهایشان 2 رقمی شده است. در واقع پول اروپا در مقابل ارزهای دیگر سقوط و وضعیت مردم و اقتصاد این کشور را دچار بحران کرده است.

سرما در اروپا

وی افزود: به دنبال بحران انرژی در اروپا، صنایعی که در آن کشورها وابسته به انرژی بودند، تعطیل و با ایجاد بیکاری رشد اقتصادی اروپا نیز متوقف شده است. این موضوعات بیانگر این است که اروپایی‌ها در جریان جنگ اوکراین و روسیه بسیار ناشیانه عمل کرده‌اند و با قدرت پوشالی وارد شده‌اند.

این نماینده مجلس یادآور شد: اروپا در مسیر از دست دادن مزیت‌های صنعتی است و صدمات سنگینی از این موضوع خواهد خورد. سال ها بود که آن‌ها سعی داشتند مصرف زغال کک و زغال سنگ و همچنین سایر سوخت‌های فسیلی از جمله گازوئیل را به خاطر آلودگی هوا کنار بگذارند اما اکنون در شرایط فعلی ناچار شدند مجدد به دنبال این سوختها بروند و چون ساختارهای صنعتی‌شان دیگر به این‌ها پاسخگو و تنطیم نیست، دچار مشکل شده‌اند. آن‌ها به دنبال معادن زغال سنگ می‌گردند و به تکنولوژی قدیمی بازگشته‌اند و این موضوع اصلاً برای اروپایی‌ها خوشایند نیست.

سرما در اروپا

عنابستانی درخصوص استفاده کشورها از بازارهای از دست رفته اروپایی ها گفت: به دنبال بحرانی که در کشورهای اروپایی ایجاد شد کشورهای دیگر از جمله چین از این موقعیت استفاده‌ی خوبی خواهند کرد و بازارهایی را که اروپا از دست داده است را تصاحب می‌کنند. این نکته نباید فراموش شود که بعدها تصاحب این بازار ها توسط اروپایی‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود.

وی در ادامه اشاره ای به صنایع فولادی و کاهش شدید رتبه تولید فولاد آلمان کرد و افزود: ما در حوزه صنایع فولادی جز 10 کشور تولیدکننده فولاد هستیم با توجه به این‌که کشور آلمان بازارهای خود را در حال از دست دادن می‌بیند ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و بازار صادراتی خالی شده این کشور را تصاحب کنیم. قطعاً ما توانایی این را داریم که تولید فولاد را افزایش دهیم و جایگاه بهتری در دنیا داشته باشیم و در کنار آن ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کنیم. 

انتهای پیام