شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جمعه#شورای سیاست‌گذاری#نماز جمعه#جدید

روایت سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه از تحولات اخیر در نماز جمعه

روایت سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه از تحولات اخیر در نماز جمعه

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به تغییرات و انتصابات ائمه جمعه در ۸ پایگاه امامت جمعه در یک ماه اخیر، گفت: معدل سنی ائمه جمعه از ۴۹.۶ به ۴۰.۸ رسیده است که با ورود ائمه جمعه جدید الورود، ۹ سال کاهش سن و جوانسازی داشتیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام علی نوری سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، در ششمین جلسه گزارش مردمی سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با موضوع عملکرد نهاد نمازجمعه و مطالبه‌گری ائمه جمعه ضمن تبریک میلاد امام جواد (ع) و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: به دلیل زلزله‌ای که در منطقه سرد آذربایجان غربی اتفاق افتاد و موجب بروز مشکلاتی برای مردم این استان و شهرستان خوی شد با مردم شریف و عزیز شهرستان خوی ابراز همدردی می‌کنم. همچنین از حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و حجت‌الاسلام قاسم‌خانی، امام جمعه شهرستان خوی که ضمن پیگیری، همچون گذشته این بار هم حضور میدانی در منطقه زلزله زده خوی داشتند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم با همبستگی مردمی و پشتیبانی دولتی این مشکلات برای مردم مرتفع شود.


وی از ائمه جمعه سراسر کشور و ستاد نماز جمعه در برپایی تجمع و راهپیمایی هفتم بهمن ماه به منظور اعتراض به هتک حرمت به قرآن تقدیر کرد و افزود: مسلمانان جهان اسلام، انزجار خود از این موضوع را اعلام کردند و ایرانیان نیز بعد از نماز جمعه با برپایی راهپیمایی از هتاکان به قرآن اعلام انزجار کردند و اعتراض خود را نسبت به اقدام کشور سوئد و هتاکی به قرآن کریم که به تعبیر مقام معظم رهبری آن‌ها با حقیقت اسلام و دین دشمنی دارند، نشان دادند.


حجت‌الاسلام نوری به آغاز مرحله پنجم مواسات توسط شبکه ائمه جمعه در کشور اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا ائمه جمعه کشور مراحل متعددی به صورت شهری، شهرستانی و استانی به عنوان مواسات و کمک مومنانه داشتند و همچنان این اقدام در حال انجام است و بخشی از فعالیت‌ها به صورت ملی انجام شده و ائمه جمعه مبالغی را در نظر گرفتند و در این ایام پایانی سال و در آستانه نوروز در حال رسیدگی به محرومان هستند.


سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه گردهمایی استانی و شهرستانی در راستای ساماندهی‌ها با قوت در حال برپایی است، تصریح کرد: در بهمن ماه 7 گردهمایی ائمه جمعه در استان‌ها و 26 قرارگاه شهرستانی برگزار شده که از ائمه جمعه در این زمینه قدردانی می‌کنم.


وی با بیان اینکه از آخرین نشست خبری در 12 دی سال جاری تاکنون هشت انتصاب داشتیم، خاطر نشان کرد: 6 مورد از افرادی که منصوب شدند، به تازگی گزینش شده بودند و از ائمه جمعه جدیدالورود هستند. همچنین سه مورد از انتصابات مربوط به شهرستان‌ها است؛ به طوری که در شهرستان سیرجان استان کرمان، فامنین استان همدان و رامشیر استان خوزستان این انتصابات انجام شد. چهار مورد انتصابات نیز در بخش گلباف استان کرمان، آیسک استان خراسان جنوبی و شال استان قزوین و یک مورد هم در شهر باقین استان کرمان صورت گرفته است.
حجت‌السلام نوری با اشاره به کاهش 9 ساله میانگین سنی ائمه جمعه در هشت انتصاب جدید ائمه جمعه، گفت: معدل سنی ائمه جمعه از 49.6 به 40.8 رسیده است که با ورود ائمه جمعه جدید الورود، 9 سال کاهش سن و جوانسازی داشتیم و در بومی گزینی نیز در هشت شهر از معدل 75 درصد به 87.5 ارتقاء پیدا کرده است.


وی ادامه داد: در استان کرمان شهرستان سیرجان حجت‌الاسلام عباس مسلمی‌زاده به عنوان امام جمعه سیرجان معارفه و حجت‌الاسلام حسینی به نی ریز استان فارس منتقل شد. حجت‌الاسلام مسلمی‌زاده متولد سال 48 و از اساتید حوزه و دانشگاه، مدرس فقه و اصالتاً اهل سیرجان است که به عنوان امام جمعه شهرستان سیرجان فعالیت خواهند کرد. حجت‌الاسلام غفاری با سابقه امامت در لیلان استان آذربایجان غربی در فامنین همدان مستقر شد. وی از طلاب جوان و فضلای حوزه است. در رامشیر استان خوزستان حجت‌الاسلام سیدسلمان هاشمی از شهرک طالقانی با هفت سال سابقه امامت به رامشیر منتقل شد.


حجت‌الاسلام نوری در ادامه با اشاره به پیگیری ائمه جمعه درباره موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه در خطبه‌های نماز جمعه تصریح کرد: در محور اقتصادی این روزها گرانی‌هایی را شاهد هستیم، ائمه جمعه در بخشی از خطبه‌ها به نکاتی اشاره کردند که به این موضوعات پرداخته و از دولت خواستند تا نظارت و ایجاد ثبات در قیمت‌ها را داشته باشند. آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه دراستان بوشهر نظارت و برخورد با سودجویان را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام پورمحمد، امام جمعه ورزقان استان آذربایجان شرقی نیز به لزوم حمایت شرکت ملی مس را از بیمارستان ورزقان اشاره کرد و ادامه داد: این بیمارستان هشت سال است که فعالیت دارد اما مشکلات زیادی دارد و جوابگوی نیاز مردم نیست و نیازمند رسیدگی است. حجت‌الاسلام سیدهدایت محمودی، امام جمعه لنگه در کهکیلویه و بویراحمد هم به اهمیت بهبود زیر ساخت ارتباطی و جاده‌های مواصلاتی برای رفع محرومیت مردم این خطه در نماز جمعه اشاره کرد که امیدواریم مسئولان رسیدگی کنند.


سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به برودت هوا و افت فشار گاز و لزوم رعایت الگوی مصرف، افزود: ائمه جمعه به این موارد اشاره داشته و خواستار رعایت بر اساس الگوی مصرف شدند. امام جمعه بردسکن در خراسان رضوی بر رفع مشکل گاز در این خطه اشاره کردند چرا که هر ساله این منطقه با افت شدید گاز همراه است و نیازمند رسیدگی و توجه مسئولان است.
وی تصریح کرد: حجت‌الاسلام گنجه، امام جمعه باشت حفاری‌های رها شده از سطح شهر را مطرح کرد که لازم است مسؤولان رسیدگی ویژه داشته باشند. همچنین حجت‌الاسلام محمدزاده، امام جمعه چالدران در آذربایجان غربی به تخصیص اعتبارات ملی برای خروج چالدران از محرومیت و اصلاح راه‌های مواصلاتی اشاره داشت. حجت‌الاسلام اکبری، امام جمعه ماهنشان هم در خطبه‌ها ضرورت لایروبی در شهرستان ماهنشان را برای اینکه از سیلاب‌ها پیشگیری شود، مد نظر قرار داد.


حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی، نماینده ولی فقیه در کردستان بحث کارافرینی برای زنان سرپرست خانوار را مورد توجه قرار داد و به استعداد خوبی که در این استان وجود دارد، اشاره کرد که باید در این زمینه هم اقداماتی صورت گیرد. حجت‌الاسلام باقری امام جمعه پارس آباد اردبیل هم به رسیدگی دشت مغان اشاره کرد و خواست تا حق‌آبه دشت مغان از رود ارس پیگیری شود تا دشت مغان به بیانان تبدیل نشود. حجت‌الاسلام عزیزی، امام جمعه زابل نیز به حق‌آبه از هیرمند اشاره کرده و کم کاری‌هایی در این زمینه وجود دارد را متذکر شده و خواستار رسیدگی به آن شد.


وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام فیاض امام جمعه ملک‌شهر استان اصفهان اقدام بسیار خوبی در محور اجتماعی داشت، گفت: مصلی ملک‌شهر به رفع آسیب‌های اجتماعی و کمک به بی‌خانمان‌ها و کارتن خواب‌های سطح شهرستان تعلق گرفته و اقداماتی همچون چکاپ پزشکی و ارجاع به بیمارستان، کمک درمان، استحمام درمانگان و رسیدگی به پوشش آن‌ها و ایجاد کمپ ترک اعتیاد و ...در آن صورت می‌گیرد. مصلی ملک شهر به عنوان مرکز رسیدگی به آسیب اجتماعی فعال شده است که این اقدام جای قدردانی دارد.


حجت‌الاسلام نوری با تقدیر از امام جمعه همدان که در بحث امر به معروف و ضرورت پرداختن به این امر نکاتی را مطرح کرده، گفت: امام جمعه همدان  به امر به معروف به ویژه در بخش ادارات برای جلوگیری از برخی کم‌کاری‌ها و مبارزه با مفاسد مالی تأکید کردند که باید این موضوع تسری پیدا کند. همچنین از همه خطبه‌هایی که در آن به مطالبه‌گری و ارائه دغدغه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توجه می‌شود قدردانی می‌کنیم و ما هم تلاش می‌کنیم در این فرصت کوتاه موضوعات مهم را یادآوری کنیم. البته قطعاً فهرست مطالبه‌گری و دغدغه‌هایی را مطرح کردند بیش از این‌هاست که امیدواریم در جلسات و نشست‌های بعدی به سایر موارد اشاره کنیم. دهه فجر قطعاً برنامه‌های فراوانی در مصلی‌ها و مساجد و مراکز اجتماعی شهری تدارک دیده شده که بازخوانی دستاوردهای انقلاب را خواهند داشت که امیدواریم در جلسات آینده خبرهای خوشی از این اقدامات ارائه دهیم.

انتهای پیام/