شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوپک پلاس#نفت#کارشناسان#پوتین

بی‌واکنشی نفت به نشست اوپک پلاس

بی‌واکنشی نفت به نشست اوپک پلاس

فردای اقتصاد: هرچند تماس رئیس‌جمهور روسیه با ولیعهد سعودی نشان از هماهنگی و آمادگی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان برای کاهش عرضه در صورت نیاز بازار دارد اما همچنان برآورد بر این استوار است که در نشست فردای اوپک پلاس تغییر خاصی در سیاست‌های عرضه این گروه در بازار نفت رخ نخواهد داد، در مقابل نگرانی از افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست فدرال رزرو و رشد شاخص دلار بر بازارها سایه افکنده و قیمت نفت را در مسیر کاهشی قرار داده است.

قیمت نفت امروز برای دومین روز متوالی کاهش یافت. نفت‌خام آمریکا که روز جمعه (آخرین روز معاملاتی هفته گذشته) در محدود ۸۰ دلار قرار داشت امروز در محدوده ۷۷ دلار بر بشکه به فروش رسید. برنت هم در قیمت‌های ۸۳ دلار معامله شد.

نشستی برای هیچ

پنج نماینده اوپک پلاس روز به رویترز گفته‌اند که احتمالا هیئت ویژه اوپک پلاس توصیه می‌کند که سیاست تولید فعلی گروه تولیدکننده نفت در نشست این هفته بدون تغییر بماند. وزرای کشورهای اوپک پلاس - اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سایرین از جمله روسیه - قرار است نشستی مجازی در ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ (۱۴:۳۰ به وقت تهران) یک فوریه مصادف با چهارشنبه ۱۲ بهمن برگزار کنند.

این هیئت که کمیته نظارت وزیران مشترک (JMMC) نام دارد، می‌تواند در صورت لزوم، اوپک پلاس را به تشکیل نشست کامل با حضور وزرای همه کشورها دعوت کند.

پنج منبع اوپک پلاس به رویترز گفتند که JMMC چشم انداز اقتصادی و مقیاس تقاضای چین را مورد بحث قرار خواهد داد و بعید است که تغییراتی در سیاست فعلی پیشنهاد دهد. اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو گفته است: قایق (بازار نفت) در حال حاضر در دریاهای طوفانی نیست و همه چیز آرام است، چرا چیزی را تکان دهیم که حرکت نمی‌کند؟ هانسن افزود، این گروه با توجه به عدم قطعیت مربوط به تحریم‌های روسیه و تأثیر آن بر عرضه، می‌خواهد مدتی زمان بخرد.

اوپک پلاس در اکتبر توافق کرد که هدف تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز، یعنی حدود ۲ درصد از تقاضای جهانی، از نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهد. قرار بود نشست JMMC پس از نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس (JTC) در ۳۱ ژانویه برگزار شود. چهار منبع اوپک پلاس گفتند که این نشست اکنون لغو شده است. به گفته آنها نشست JTC لغو شده زیرا چیز جدیدی برای بحث وجود ندارد. کمیته فنی مشترک اوپک پلاس (JTC)به JMMC و جلسه کلی وزیران اوپک پلاس درباره اصول بازار مشاوره می‌دهد.

مذاکرات پوتین و بن‌سلمان

هرچند گفته شده که قرار نیست در نشست فردا تصمیمی اتخاذ شود اما تماس تلفنی پوتین و بن‌سلمان در آستانه برگزاری این نشست کمی شک برانگیز است، به خصوص اینکه ظرف هفته آینده دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مسکو اعمال می‌شود و پیش‌بینی شده که این تحریم‌ها درآمدهای نفتی روسیه را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، درباره همکاری در گروه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس به منظور حفظ ثبات قیمت نفت گفت‌وگو کرده است.

قرار است از ۵ فوریه اعمال سقف قیمتی بر فرآورده‌های نفتی روسیه از سوی اروپا و کشورهای عضو گروه ۷ انجام شود. مسئله‌ای که علاوه بر اینکه می‌تواند به کاهش عرضه و بر هم خوردن بازار نفت منجر شود و قیمت‌ها را در مسیر افزایشی قرار دهد، احتمالا کاهش درآمدهای نفتی روسیه را هم به دنبال خواهد داشت. چراکه پیش‌بینی می‌شود که برای تغییر مسیر صادراتی فرآورده‌های نفتی از اروپا به آسیا، این کشور مجبور به اعمال تخفیف‌های قیمتی سنگین خواهد شد.

از این رو ممکن است که تماس پوتین با ولیعهد سعودی برای کسب اطمینان از همراهی این کشور با روسیه در تحولاتی بعدی بازار نفت باشد. به این معناکه اگر قیمت‌ها با وجود کاهش عرضه روسیه افزایش نیافت، اوپک پلاس برای کاهش هرچه بیشتر عرضه به رهبری روسیه و عربستان دست به کار شود.