شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جشنواره فیلم فجر#جای#خالی#خالیست؟!

جای خالی چی در جشنواره فیلم فجر خالیست؟!

مجتبی احمدی؛دبیر فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

از فردا جشنواره فیلم فجر در دوره چهل و یکم �ید می خورد و با برگزاری نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره مشخصات سیاست‌های پیشروی این فستیوال سینمایی مشخص شد و جای این سوال کماکان در اصفهان وجود دارد که آیا سینمای کمدی نباید در لیست جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد.

با نگاهی پیج مالی به فروش گیشه سینما در سال گذشته باید بگوییم سینمای ایران مدیون فیلم های کمدی است که گیشه سینما را در سال گذشته زنده نگه داشت و بی طارف باید گفت چراغ سینمای ایران را فیلم های کمدی روشن کردند و تا امروز زنده نگه داشتند پس چرا نمی توانیم در جشنواره فیلم فجر را شاهد رقابت فیلم های کمدی با دیگر آثار سینمای ایران باشیم در حالی که سینمای کمدی یکی از ژانرهای پرطرفدار در دنیا است و طبیعتاً به لحاظ فیلمنامه بازیگری کارگردانی موسیقی و دیگر عناصر تشکیل دهنده یک فیلم می تواند حرفهای مهمی برای گفتن داشته باشد چرا سینمای کمدی در جشنواره ها جایی ندارد و حتی نمی توانیم برای اینجانب پرطرفدار یک جشنواره مستقل برگزار کنیم.

در نگاه اول شاید این احساس به وجود بیاید که این ایراد به جشنواره وارد است اما آیا م سازان کمدی علاقه‌ای برای شرکت در جشنواره فیلم فجر از خود نشان داده‌اند و جشنواره نگاهی به آثار کمدی نداشته است آیا در میان فیلم های متقاضی برای حضور در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر ما فیلم کمدی هم داشتیم که شاید به دلایل فنی یا محتوایی مردود شده باشد پاسخ به این سوال وقتی که می شود که ما به این نتیجه میرسیم که سینمای کمدی می تواند در اکران های نوروز یا بعد از عید فطر استارت بسیار مهمی برای آغاز فروش بالای سینمای ایران باشد تی آیا مادر ساخت فیلم های کمدی نمی‌توانیم با آثار جدیدی رقابت داشته باشیم آیا سینمای کمدی تنها برای به دست آوردن پیش ساخته می شوند و ارزش جایگاه هنری ندارند یا فیلم های کمدی و کمدین ها نمی توانند در خور سیمرغ باشند جواب این سوال مشخص است سینمای کمدی سال ها پیش یکی از جان های فعال در جشنواره ها بوده است و فراموش نمیکنیم از تری مانند اجاره‌نشین های داریوش مهرجویی یک کمدی اجتماعی بود که اتفاقاً با نگاه ویژه ویژه‌ای از سوی داوران مواجه شود.

مگر میشود فیلم هایی مانند مارمولک طبقه حساس و حتی اخراجی های مسعود ده نمکی را که در جشنواره فرصت خندیدن را به مخاطبان دادند نادیده بگیریم یا از کنار فیلم خوب بد جلف که انصافاً در قواره های یک اثر جشنواره ساخته شده بود را مد نظر نداشته باشیم چرا سینمایی که می تواند فرصت خندیدن را برای مخاطب ایجاد کند و او را لحظاتی از زندگی سخت و طاقت فرسا جدا کند و موقعیتی مفرح ایجاد کند را در جشنواره در خور رقابت نمی بینیم.

بله درست حدس زدین جای خالی سینمای کمدی در جشنواره فجر چهل و یکم احساس می شود و فراموش نکنیم که عدم ارائه فیلم کمدی به جشنواره یا عدم پذیرش جشنواره � خصوص فیلم کمدی به نوعی نادیده گرفتن مذاق و سلیقه مخاطب ایرانی است که به این جان علاقه‌مند است و البته با حمایت از این جان چراغ سینما را روشن نگه داشته است.