باقری: احیای برجام در شرایط فعلی یک ضرورت است

محمد باقری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز یکشنبه(9 بهمن) مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت توهین به قرآن کریم عنوان کرد: اروپایی ها بدانند بیش از 1400 سال است که قرآن نورافشانی می کند و تمسک به این کتاب نجاتبخش بشریت است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ اتحادیه اروپا بداند سپاه، ایران است و ایران اسلامی سپاه است. سپاه عزیز همه ایرانیان است و هر گونه تصمیم اشتباه در خصوص سپاه عکس العمل همه ایرانیان را در پی خواهد داشت.

نماینده مردم بناب با تاکید بر اینکه کشور در شرایط خاصی قرار دارد، خطاب به نمایندگان مجلس گفت:‌ در چنین شرایطی لازم است به جای نمک پاشیدن بر زخم های یکدیگر راهی برای بهبود اوضاع پیدا کنیم. سیاست  به معنی کار کردن برای خیر عمومی و منفعت جمعی است.

باقری ادامه داد: امروز باید ببینیم خیر جمعی مردم ایران در چیست. در تشدید اختلافات و تندتر کردن فضای سیاسی یا تلاش برای کم کردن فاصله ها و اختلافات و رسیدن به اتفاق نظر درباره اقداماتی که باید انجام داد؟  نباید دنبال اختلاف نظرها بود،‌ بلکه باید بکوشیم بر اساس اشتراک نظرها اقداماتی را انجام داد. در عین حال می دانیم کلید طلایی برای حل مشکلات کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت فضای بین المللی بر فضای داخلی ایران تصریح کرد:‌ به طور مشخص مساله تحریم ها آثار ناخوشایندی بر اقتصاد کشور از یک سو و انتظارات تورمی مردم از سوی دیگر داشته است. فشارهای خارجی این حس را در مردم تقویت می‌کند که گرانی و تورم بیشتر خواهد شد و لذا برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی های خود، به صورت طبیعی سمت خرید کالاهای سرمایه ای می روند که در چنن شرایطی توصیه به اینکه مردم سکه یا ارز یا کالاهایی نظیر آن را نخرند راهکار نیست. آنها نسبت به این توصیه ها بی اعتماد شده اند. در چنین شرایطی آرام نگه داشتن روابط سیاسی و اقتصادی با جهان ضرورت است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر موضوع احیای برجام، اظهار کرد: این اقدام می تواند اثر مثبت قابل توجهی در آرامش بازار و اهالی کسب و کار داشته باشد. دوست داشته باشیم یا نه، برجام در سال های اخیر به دماسنج سیاست خارجی از نظر بسیاری از مردم تبدیل شده است. برجام امیدآفرین بود و هنوز هم می تواند باشد. امیدآفرینی به اینکه تنش های غیر ضروری در سیاست خارجی وجود نخواهد داشت و چشم انداز آینده بهتر خواهد شد. می دانیم طرف مقابل زور می گوید و در دنیا متحد سیاسی زیادی نداریم، اما در گذشته نشان دادیم که اگر با هم باشیم و اراده مسلطی وجود داشته باشد می توان از فشارهای روانی و سیاسی خارجی کاست و آنها را مدیریت کرد.

باقری: احیای برجام در شرایط فعلی یک ضرورت است

باقری در عین حال خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که نمی توانیم در سیاست خارجی در حوزه های متعدد و فراوانی به صورت همزمان رقابت کنیم. با همان منطقی که نظام در سال های قبل به برجام رسید با همان منطق هم می تواند امروز برجام را احیا کند. اکنون قریب به 20 سال از مطرح شدن موضوع هسته ای در ایران می گذرد و به صورت طبیعی هر موضوعی که 20 سال در دستور کار سیاسی کشوری باشد با انواع موضوعات دیگر پیوند می خود و روی آنها اثر می گذارد. بی بدیل نیست که از نظر بخش قابل توجهی از مردم امروز گرانی ها، قیمت ارز و برخی موضوعات دیگر ربط مستقیم با برجام را می دانند. واقعیت کف خیابان و جامعه این است که اصناف، مصرف کننده و تولیدکننده می گوید چنین رابطه ای وجود دارد و رفتار اقتصادی آن هم بر همین اساس است. تغییر چنین وضعیتی مستلزم آن است که ابتدا وضعیت سیاست خارجی آرام شود و مردم اطمینان خاطر داشته باشند فشارهای خارجی افزایش نخواهد یافت. در چنین شرایطی است که می توان انتظارات اقتصادی را مدیریت کرد.

وی افزود: متاسفانه افراط و تفریط در عالم سیاست هزینه های زیادی بر کشور و مردم تحمیل کرده است و می کند. مسائل ملی سیاست خارجی را نباید فدای رقابت های سیاسی داخلی کرد. باید دید نفع مردم، نظام و کشور در چیست و به سوی آن حرکت کرد. امروز اجماع نظر وجود دارد که احیای برجام به نفع کشور است و باید از این اجماع نظر حمایت کرد.  فعلا زمان آن نیست که جریان های سیاسی دنبال محاسبه سود و زیان دقیق این مساله برای خود باشند. فرصت ها از دست برود همه زیان می بینیم. مجلس هم باید پشتیبان این اتفاق نظر باشد و مسیر احیای برجام را به سود مردم، کشور و نظام تسهیل کند.