شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین

هشدار کره‌شمالی به غرب: از خط قرمز عبور کردید! /321 تانک در مسیر اوکراین

کدخبر: ۵۵۱۹۶۹
سفیر اوکراین در فرانسه گفت که کشورهای غربی بیش از ۳۰۰ تانک به اوکراین تحویل خواهند داد. این خبر با واکنش تند خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مواجه شود.
 هشدار کره‌شمالی به غرب: از خط قرمز عبور کردید! /321 تانک در مسیر اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، وادیم اوملچنکو، سفیر اوکراین از موافقت کشورهای غربی برای ارسال ۳۲۱ تانک به اوکراین خبر داد. با این حال او جزئیاتی از مدال تانک‌ها ارائه نداده و مشخص نکرد کدام کشورها آن‌ها را تهیه خواهد کرد.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، اعلام ارسال این تعداد تانک از سوی اوملچنکو، پس از آن اتفاق افتاد که آمریکا در هفته گذشته تعهد کرد که ۳۱ تانک ام ۱ آبرامز را به اوکراین ارسال کند. آلمان نیز موافقت خود برای فرستادن ۱۴ تانک لئوپارد ۲ ای ۶ اس اعلام کرد. قبلا انگلیس نیز ارسال ۱۴ تانک چلنجر ۲ را وعده داده بود. لهستان هم به دنبال کسب موافقت آلمان برای انتقال برخی از تانک‌های لئوپارد ۲ خود به اوکراین بود.

مصاحبه املچنکو در حالی انجام شد که کره شمالی ایالات متحده و متحدانش را به خاطر ارسال تانک‌ها به اوکراین به «عبور از خط قرمز» متهم کرد. کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای که روز جمعه توسط رسانه‌های کره شمالی منتشر شد گفت که آمریکا نیتی شوم برای تحقق هدف هژمونیک خود با گسترش بیشتر جنگی نیابتی برای نابودی روسیه دارد. او ایالات متحده و سایر کشورهای غربی را متهم کرد که در حین ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین در اندازه‌های نجومی، صلح جهانی و امنیت منطقه را نابود می‌کنند. به عقیده او آن‌ها نگرانی و دغدغه امنیتی روسیه را کاملاً نادیده گرفته‌اند.

او هم‌چنین گفته فدراسیون روسیه سلاح هایی را که ایالات متحده و کشورهای غربی به آن لاف می زنند «تا آخر می سوزاند». او اظهار داشته: «من شک ندارم که هرگونه تجهیزات نظامی که آمریکا و غرب به آن می بالند، با روحیه جنگندگی و قدرت شکست ناپذیر ارتش و مردم قهرمان روسیه، به خاک سپرده خواهد شد». وی سپس سوگند یاد کرد که کره شمالی همیشه با مردم روسیه همراه و هم‌سنگر خواهد بود.

زمان ورود تانک‌ها به اوکراین هنوز معلوم نیست. اوملچنکو گفت که تاریخ تحویل بسته به نوع تانک و کشور مبدأ متفاوت خواهد بود و زمان‌بندی در دور بعدی رایزنی‌ها بین اوکراین و کشورهای غربی مشخص خواهد شد. با این حال اوملچنکو با تکرار سخنان ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که قبلاً از غرب، درخواست ارسال تجهیزاتی را داده بود که کارشناسان آن‌ها را سرنوشت‌ساز می‌دانند، گفت که اوکراین در سریع‌ترین حالت ممکن به کمک نیاز دارد. او گفت که تا ماه آگوست یا سپتامبر خیلی دیر است.

نیروهای اوکراینی هشدار داده‌اند که زمان کمی وجود دارد. آن‌ها نگران حمله دوم روسیه در دو ماه آینده بوده و برای هفته‌های پیش رو آماده می‌شوند. کمک‌های نظامی قبل، مانند سامانه موشکی هیمارس آمریکایی برای مختل کردن پیشروی روسیه و انجام حملات متقابل در ماه‌های اخیر برای اوکراین حیای بوده است.

کارشناسان نظامی گفته‌اند تانک‌ها نماینده قدرتمندترین سلاح تهاجمی‌ای بوده که تا هشدارکنون به اوکراین ارسال شده است. 

این هفته نیز چندین کشور غربی به رهبری آلمان و ایالات متحده گفتند که تعدادی تانک را به اوکراین خواهند داد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ۳۱ تانک ام ۱ آبرامز را به جهت افزایش ظرفیت دفاعی اوکراین و کمک به دستیابی اهداف استراتژیک آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارسال خواهد کرد.

چهارشنبه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان به پارلمان این کشور گفت که دولت او ۱۴ تانک لئوپارد ۲ را به اوکراین خواهد داد. این پایانی بر ماه‌ها مذاکرات پرتنش با همکاران آن در ناتو است. در بیانیه‌ای دولت آلمان گفت: این نتیجه رایزنی‌ها فشرده‌ای با شرکای اروپایی و بین‌المللی ما است.

اوکراین امیدوار است که اقدام برلین، سایر کشورهای اروپایی دارای لئوپارد را تشویق کند تا برخی از آن‌ها را به اوکراین بفرستند. لهستان روز سه‌شنبه رسماً از آلمان برای انتقال برخی از تانک‌های لئوپارد ۲ خود که از آلمان گرفته بود را به اوکراین ارسال کند. کارشناسان نظامی سی‌ان‌ان گفته‌اند که تانک‌های بیشتر می‌توانند شرایط جنگ را تغییر دهند. اما برخی از تحلیلگران معتقدند که تانک‌های جدید آن تغییر فوری مورد انتظار را نخواهند داشت.