شهر خبر

پیش‌بینی افزایش مصرف گاز بعد از تخفیف ۷۰ درصدی تعرفه ها

پیش‌بینی افزایش مصرف گاز بعد از تخفیف 70 درصدی تعرفه ها

یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم توجه به تعرفه‌گذاری قبوض گاز بود. از طرفی با اعمال تخفیف 70 درصدی پیش‌بینی می‌شود مصرف افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم، اعمال تعرفه‌گذاری گاز جهت کنترل پر مصرف‌ها بود. چنانچه طبق گفته کمال‌آبادی فراهانی مسئول امور تدوین تعرفه‌ها در مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، پس از اعمال این تعرفه‌ها، ۶۰ درصد واحدهای خانگی در پله‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند.

بی توجهی به عدم بهینه مصرف کردن

از طرفی قبوض این افراد که در مجموع 27 درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌اند زیر ۳۰ هزار تومان در ماه به ازای هر واحد صادر شده است.

همچنین طبق گفته مسئول مذکور بر اساس میزان مصرف ثبت شده، ۳۸.۴ درصد از واحدهای خانگی در پله ۴ تا ۱۰ مصرف‌کنندگان گاز جای گرفته‌اند و میزان مصرف در این بخش به این شرح است که سه پله ۴ و ۵ و ۶ که ۲۸.۹ درصد از مشترکان و ۴۲ درصد از مصرف گاز خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.

بدین ترتیب قبض گاز این سه پله نیز بین ۳۵ تا ۱۰۲ هزارتومان ثبت شده است. بر این اساس، باید گفت که بیش از ۸۰ درصد صورتحساب‌های صادره زیر ۱۰۰ هزار تومان در ماه به ازای هر واحد بوده است.

نکته قابل توجه این است که اکثریت مردم، در زمان پیک مصرف گاز، بهینه مصرف کرده و صرفه‌جویی را سرلوحه کار خود قرارداده‌اند. با این حال دیروز خبری منتشر شد که طبق آن با دستور رئیس‌جمهور، به منظور کمک به اقتصاد خانوارها در شرایطی که کشور با سرمای بی‌سابقه مواجه شده بود، تعرفه افزایش یافته، ۷۰ درصد تخفیف خواهد داشت.

شایان ذکر است که طبق گفته فراهانی، 80 درصد قبوض صادره کمتر از 100 هزار تومان بوده و 98.4 درصد نیز کمتر از  آن‌ها کمتر از 472 هزار تومان بوده است.

2 درصدی‌ها حق 98 درصد مردم را می‌خورند

به علاوه اینکه تعرفه‌گذاری گاز ۱.۶ درصد واحدهای خانگی در این ۲ پله جای گرفته‌اند که این دسته به دلیل مصرف بسیار بد و نامتعارفشان، مشترکان بسیار پرمصرف شناخته می‌شوند و ۶ درصد از میزان گاز تخصیصی به بخش خانگی را نیز به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین افزایش گازبها مربوط به این بخش است. در این میان ۶ دهم درصد در پله ۱۱ و یک درصد در پله ۱۲ قرار گرفته‌اند.

با این حال اعمال تعرفه موجب شد که تنها 1.6 درصد از مشترکین نجومی مصرف کنند و اقدام بزرگی را در جهت کنترل مصرف و صرفه جویی شاهد باشیم. اما با توجه به تخفیف 70 درصدی به پرمصرفین، پیشبینی می‌شود، مصرف افزایش پیدا کند و با توجه به سرد شدن هوا در روزهای آتی نیز با مشکلات جدی‌تری در ناترازی گاز روبرو شویم.

انتهای پیام/