به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درصد است دستیابی اسرائیلی‌ها به سلاح گرم را تسهیل کند. این تصمیم بعد از تشدید خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی اعلام شد. برخی این موضوع را «مجازات دسته‌جمعی» تلقی کرده که باعث افزایش خشونت‌ها خواهد شد.

خشونت‌های کم‌سابقه

بعد از دو تیراندازی مرگ‌بار در سرزمین‌های اشغالی، از جمله حمله در بیت‌المقدس شرقی، نتانیاهو این تصمیم را اواخر روز شنبه پس از تشکیل جلسه کابینه امنیتی خود که مملو از تندروها است، اعلام کرد.

در تیراندازی روز جمعه در بیرون کنیسه‌ای در بیت المقدس شرقی، هفت نفر کشته شدند. تیراندازی‌های آخر هفته در پایان یک ماه درگیری فزاینده و به دنبال حمله اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری رخ داد. حمله اسرائیلی‌ها منجر به کشته‌شدن ۹ فلسطینی و درگیری و تبادل آتش غزه و اسرائیل شد. در مجموع، نیروهای اسرائیلی در این ماه ۳۲ فلسطینی را کشته‌اند.

download

اسرائیل طی سال‌ها حمله‌ای در مقیاس عملیات خود در جنین انجام نداده بود، اما این بخشی از تهاجمات نظامی تشدیدشده توسط ارتش اسرائیل به کرانه باختری است که در سال گذشته منجر به کشته شدن دست‌کم  ۲۰۰ فلسطینی شد.

روز شنبه، نتانیاهو وعده داد که صدور مجوز اسلحه برای شهروندان اسرائیلی را تسریع کرده و تلاش‌ها برای جمع‌آوری «سلاح‌های غیرقانونی» را افزایش می‌دهد. وی افزود که خانه‌های مظنونین حمله نیز بلافاصله قبل از تخریب پلمپ می‌شوند. دفتر او بعداً گفت که مزایای تأمین اجتماعی خانواده‌های مهاجمان نیز لغو خواهد شد. علاوه بر این، کابینه نتانیاهو قول گام‌های جدیدی برای تقویت شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری داده است، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

نقض حقوق بشر

جیمز بِیز، سردبیر بخش دیپلماسی الجزیره در گزارش از قدس شرقی اشغالی گفته: «برنامه‌های نتانیاهو برای افزایش مجوزهای اسلحه برای غیرنظامی‌های اشغالگر در حالی صورت می‌گیرد که پلیس اسرائیل نیز افرادی که مجوز دارند را تشویق می‌کند تا با خود اسلحه حمل کنند». بِیز در ادامه، اقدامات علیه خانواده‌های فلسطینی را مجازات دسته‌جمعی و نقض آشکار حقوق بشر توصیف کرد و گفت: «در حالی که نتانیاهو از اسرائیلی‌ها می‌خواهد که خودسرانه کاری نکنند؛ اما به آن‌ها می‌گوید که اسلحه حمل کنند».

29--urnnewsmldpacom2009010123012899395374v3w800h600l640t425r1920b1278jpeg---741401b27d57e53b

مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره گفت که مسلح‌کردن غیرنظامیان در اسرائیل می‌تواند خشونت‌ها را تشدید کند. بشاره گفت: «آن‌ها در تلاش‌اند تا افراد مسلح در قدس و کرانه باختری بیشتر از این مسلح کنند. خشونت بیش‌تر و رنج بیش‌تر تنها به نفع افراطی‌ترین رادیکال‌ها در اسرائیل و فلسطین خواهد بود».

جولان رادیکال‌ها

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که یک گردان کمکی به کرانه باختری اعزام شده است. تحلیلگران اسرائیلی گفتند که نتانیاهو تحت فشار تندروهای کابینه خود از جمله ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی قرار دارد. کابینه کنونی اسرائیل راست‌گراترین کابینه در تاریخ است. بن‌گویر که برای صدور مجوزهای اسلحه بیشتر تلاش زیادی کرده بود، روز شنبه گفت که به دنبال مجازات اعدام برای جهادی‌ها است.

28westbank-gpkm-videoSixteenByNine3000

آکیوا الدار از روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید: «ایتامار بن‌گویر به آتشین بودن مشهور بوده و حالا نیز نتانیاهو به روی او بنزین می‌ریزد». الدار به الجزیره گفت: «متأسفانه نتانیاهو چاره‌ای ندارد. بین دو اشتباه، او باید تصمیم بگیرد که کدام را انتخاب کند، و متأسفانه هیچ بزرگی در کابینه او وجود نداشته ندارد که جلویش را بگیرد».

ادامه اعتراضات علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو

آخرین اقدامات در روز شنبه در حالی اعلام شد که ده‌ها هزار معترض نیز در شهر تل‌آویو تجمع کردند تا به طرح دیگر کابینه نتانیاهو برای بازنگری سیستم قضایی اسرائیل و تضعیف دادگاه عالی آن، اعتراض کنند. راهپیمایان همچنین به یاد کشته‌شدگان تیراندازی بیت‌المقدس یک دقیقه سکوت کردند.

0

در عین حال، افزایش خشونت‌ها گمانه‌زنی‌هایی را در مورد قیام سوم فلسطینی‌ها به وجود آورده است. باسم نعیم از حماس، گروه حاکم بر نوار غزه به الجزیره گفت که آماده پاسخگویی به حملات بیشتر اسرائیل هستند. او گفت که حماس متعهد به دفاع از مردم و خانواده‌های خود و همچنین بیت‌المقدس و مسجدالاقصی است. به گفته او: «ما هیچ‌گونه قصدی برای افزایش تنش‌ها یا آغاز خشونت نداریم. ما در عین حال آماده هستیم تا به حملات پاسخ دهیم». نعیم گفت که حماس با تمام امکانات موجود، از جمله ابزارهای دیپلماتیک، سیاسی و نظامی به دنبال آزادی مردم خود خواهد بود.

تشکیلات خودگردان کرانه باختری نیز در اعتراض به حمله شعر جنین، تصمیم به ادامه توقف همکاری‌های امنیتی خود با اسرائیل گرفت. پس از نشستی به ریاست محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین در رام‌الله، تشکیلات خودگردان فلسطین از جامعه جهانی و ایالات متحده خواست تا اسرائیل را مجبور به توقف حملات خود در کرانه باختری کند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از بیت‌المقدس و رام‌الله دیدن کند.