شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انسانی#تاریخ
عضو مجلس خبرگان رهبری:

شعر موجب بقای معنا و کمالات انسانی می‌شود

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی با بیان اینکه یکی از اسباب بقای کمالات، اشعار زیبای موجود در طول تاریخ است، گفت: قرار گرفتن مطالب در قالب شعر موجب بقای معنا می‌شود و یکی از دلایل تجلیل زیاد ائمه(ع) از شعر، به همین موضوع برمی‌گردد.

سیدابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیین اختتامیه دومین کنگره ملی شعر حضرت مادر به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، شب گذشته، هشتم بهمن‌ماه در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در این آیین با بیان اینکه در قالب شعر می‌توان نکات دقیق عرفانی را بیان کرد، گفت: در شعر فقط مطالب علمی وجود ندارد، چنانکه فقط رعایت سجع و قافیه هم مهم نیست و علم عروض به همین واسطه است. شعرهایی که به چهارده معصوم(ع) مربوط می‌شود، زیبایی و شیرینی خاصی دارد که چشیدنی است و تا کسی خود این لذت‌ را نچشد، توان بیان آن را نخواهد داشت. شاعر نیز تا در شرایط روحی خاص قرار نگیرد، لطایف معنوی و کمالات روحی در قالب اشعار او نمی‌گنجد.

وی افزود: یکی از اسباب بقای کمالات، اشعار زیبای موجود در طول تاریخ است. فرزدق شاعر اگر به جای شعر، معانی را در قالب نثر بیان می‌کرد، چیزی باقی نمی‌ماند، اشعار دعبل خزاعی نیز به همین صورت است. مطلب یکی‌ است، اما با قرار گرفتن در قالب شعر لذتی در ظاهر ایجاد خواهد شد که موجب بقای معنا می‌شود و یکی از دلایل تجلیل زیاد ائمه(ع) از شعر همین است. در روایت آمده که خداوند برابر با یک بیت شعر در مدح ائمه(ع)، یک خانه در بهشت برای شاعر قرار می‌دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: کلمات ائمه و چهارده معصوم(ع) دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق و در عین حال، منطبق با عقل انسانی است؛ چیزی فوق عقل نداریم و اینکه گاهی گفته می‌شود عشق فوق عقل است، اشتباه است، زيرا عشق، شدت درک عقل از معشوق است و اگر عقل و درک نباشد، عشقی نیز نخواهد بود. لذا، باید فهم عقلانی خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) می‌فرماید: «بهترین چیز برای زن این است که مردی او را نبیند و او نیز مردی را نبیند.» ما به این سخن، ساده نگاه می‌کنیم، در حالی که امروز جامعه ما و جهان به این موضوع نیاز دارد. سالیان سال بخواهیم جمله‌ای ارزشمندتر و عقلانی‌تر از این سخن بیاوریم که فایده بیشتری برای جامعه داشته باشد، موفق نخواهیم شد. فارغ از مسائل دینی، جامعه‌ای از فرهنگ بالاتری برخوردار است که زنان آن نگاه نامشروع به نامحرم نکنند و مردان نیز به زنان نگاه نامشروع نداشته باشند. آرامش چنین جامعه‌ای قابل وصف نیست و ذره‌ای از این آرامش را در راهپیمایی اربعین مشاهده می‌کنیم که زن و مرد با پوشش مناسب در کنار هم به سمت هدفی معین حرکت می‌کنند.

آیت‌الله مهدوی بیان کرد: پوشش مناسب، جسم‌ها را محدود، اما فکرها را آزاد می‌کند. حدود ۲۰ دلیل عقلانی و روانشناختی برای لزوم پوشش در کتابی ذکر کرده‌ایم که طی این سال‌ها هیچ‌کس نتوانسته است به لحاظ عقلانی این دلایل را رد کند. شعر شاعران باید جهتی به سمت عقلانیت حجاب پیدا کند تا از حجاب اجباری سخن گفته نشود، زیرا حجاب پیش از آنکه اجبار بیرونی باشد، الزامی درونی است.

وی تأکید کرد: دلایل را با بیان خوب و ذوق هنری بیان کنید تا مخاطبان بدانند حجاب اجباری نداریم و بدحجابی اجباری داریم، زیرا افرادی که تبلیغ بدحجابی می‌کنند، خلاف عقل و فطرت انسانی حرف می‌زنند. حتی آیات قرآن هم در بیان لزوم حجاب، استدلال عقلی می‌آورد. برای مثال، آیه ۳۱ سوره نور می‌گوید پای بر زمین نزنید، زیرا زینت‌های مخفی آشکار می‌شود و جلب توجه می‌کند، یا در آیه ۵۹ سوره احزاب، با استدلال و ذکر دلیل، لزوم حجاب بیان می‌شود. این‌ها مباحث عقلی است و امروز تبیین حجاب بر مبنای استدلال عقلی، یکی از ارکان اصلی جهاد تبیین محسوب می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه موقعیت امروز جامعه، نیاز به داشتن روحیه فاطمی را تقویت می‌کند، گفت: روحیه فاطمی، دفاع از ولایت است. هر کس روحیه فاطمی دارد، مدافع ولی زمان خود است، چنانکه تمام زندگی حضرت زهرا(س) تبیین بود. سخنان، اشک‌ها، رفتارها، عزاداری‌ها، حتی وصیت و نحوه دفن ایشان همه تببین بود و ما باید چنین روحیه‌ای برای دفاع از ولایت داشته باشیم. این تبیینی است که امروز باید انجام شود تا مهیای امر ظهور شویم. بنابراین، تبیین و دفاع از ولایت نیاز جامعه امروز است، اما با دلیل عقلی، نه تعصب، زیرا دنیای امروز سخن از سر تعصب را نمی‌پذیرد و مسلمان هم که از قوی‌ترین استدلال‌ها برخوردار است، اهل تعصب نیست.

حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این آیین با بیان اینکه محور جشنواره ملی شعر حضرت مادر، ساحت قدسی حضرت فاطمه زهرا(س)، مقام منیع و متعالی مادر و ارزش عفاف و هویت زن مسلمان در قرآن است، اظهار کرد: هر گاه از قرآن سخن می‌گوییم، احساسمان غلیان پیدا می‌کند. مادر، تجلی احساس و عاطفه و شعر نیز تجلی احساس و عاطفه است.

وی ادامه داد: نام و یاد زهرا(س) نیز بیش از هر چیز، غلیان احساس و عاطفه دوستان و مریدان آن حضرت را به همراه دارد و این سه عنصر یعنی شعر، مادر و حضرت زهرا(س) حلقه اتصال احساسات و عواطف ما به معنویت و تعالی هستند که در دین نیز جایگاه ویژه‌ای دارند و این مراسم واجد هر سه عنصر است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: دین و هنر رابطه دوسویه دارند؛ از یک سو مفاهیم و مضامین دینی به هنر محتوا و غنا می‌دهد و از سوی دیگر، هنر می‌تواند زبانی فاخر برای دین باشد. از همین‌رو، زیبنده است که متولیان امر دین و اصحاب هنر با تکیه بر این رابطه دوسویه، هنر خود را متعالی کنند و از زبان رسا و فاخر هنر برای تعمیق ایمان و باور دینی کمک بگیرند.

وی تأکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم نهادهای دینی و فرهنگی، گره زدن زلف این دو به یکدیگر است. دفتر تبلیغات اسلامی بر همین مبنا همواره کوشیده تا این ظرفیت عظیم را به فعلیت برساند و این جشنواره نیز از مصادیق بارز و برجسته چنین رویکردی است.

احمدیان اضافه کرد: بی‌تردید تبلیغات دینی اگر با عنصر فاخر هنر همراه شود، اثرگذارتر و ماندگارتر خواهد شد. امیدواریم این جشنواره که در گستره ملی برگزار می‌شود، هر سال بهتر و پربارتر تداوم داشته باشد و بتواند به نشاط‌آفرینی و هم‌افزایی هنرمندان کمک کند.

وی تأکید کرد: سال گذشته، آثار فاخر و ارزشمندی ارسال شد که برگزیده‌های آنها در کتابی با عنوان مادر به چاپ رسید. امسال نیز آثار برگزیده در انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان چاپ و منتشر خواهد شد.

یادآور می‌شود، دومین کنگره ملی شعر حضرت مادر، شب گذشته، هشتم بهمن‌ماه با ۱۷۰ شرکت‌کننده، بیش از ۵۰۰ اثر و با معرفی پنج نفر به‌عنوان برگزیده و سه نفر به‌عنوان افراد شایسته تقدیر به کار خود پایان داد.

عاطفه‌سادات موسوی از مشهد، میثم داوودی از قم، عفت نظری از الیگودرز، مریم برزگر از همدان و فاطمه شفیعی از اصفهان، برگزیدگان دومین کنگره ملی شعر حضرت مادر هستند. همچنین، لعیا محمدی از قزوین، سیدعلی شکراللهی از نجف‌آباد و عاطفه جوشقانیان از قم، شایسته تقدیر شناخته شدند.

پریسا عابدی

انتهای پیام