شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فاضلاب

کشف مجسمه هرکول در لوله فاضلاب + عکس

حفاری برای تعمیر لوله‌های صدسالۀ فاضلاب در منطقۀ مارینو در نزدیکی شهر رم منجر به یک کشف خارق‌العادۀ باستانی شد.

کشف مجسمه هرکول در لوله فاضلاب + عکس

به گزارش سلام نو؛ در جریان فعالیت‌های کارگران در محوطۀ پارک «آپیا آنتیکا» (در منطقۀ مارینو در محدودۀ شهر باستانی رم) که برای تعمیر لوله‌های شکستۀ فاضلاب انجام می‌شد، یک کشف غافلگیرکننده اتفاق افتاد. در این حفاری یک مجسمۀ باستانی مربوط به هرکول از زیر خاک بیرون آمد؛ هرکول یکی از اساطیر رومی است که معادلی برای اسطورۀ یونانی هراکلس به شمار می‌آید.

این مجسمه که اندازۀ آن شبیه ابعاد واقعی بدن انسان است و از سنگ مرمر ساخته شده، در عمق ۲۰ متری زمین کشف شد. قدمت مجسمه بر حسب نظر کارشناسان به دوران امپراطوری روم برمی‌گردد و بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سال تخمین زده می‌شود. محل کشف مجسمه در نزدیک جادۀ آپیا است که یکی از مشهورترین جاده‌های تاریخی رم به حساب می‌آید.

مجسمه هرکول

مسئولان پارک آپیا آنتیکا اعلام کرده‌اند که با توجه به نشانه‌های موجود در این مجسمه مثل چماق (که سلاح اسطوره‌ای هرکول است) و داشتن پوششی از پوست شیر، می‌شود با اطمینان گفت که این مجسمۀ هرکولس است.

مجسمه هرکول

البته در یک اظهار نظر تازه‌تر گفته شده که این امکان نیز وجود دارد که این در حقیقت تندیسی از امپراطور گایوس مسیوس کوئینتوس ترایانوس دسیوس باشد که با نشانه‌های اسطوره‌ای هرکول به تصویر کشیده شده. دسیوس بین سال‌های ۲۴۹ تا ۲۵۱ میلادی امپراطور روم بود. شباهت بین چهرۀ مجسمه و تصویر چهرۀ دسیوس بر روی سکه‌های باستانی این ظن را تقویت می‌کند.

مجسمه هرکول

(مقایسه چهرۀ مجسمه با چهرۀ دسیوس بر روی سکۀ ضرب شده در زمان او)

در نوامبر سال گذشته نیز در یک کشف خارق‌العاده، مجموعه‌ای از مجسمه‌های برنزی در منطقۀ اتروسکان توسکانی از دل گل و لای عمق زمین بیرون کشیده شدند. کشف سال گذشته یافته‌ای استثنایی در ۵۰ سال گذشته توصیف شده بود.