شهر خبر

فرصت ویژه امامزادگان برای جهاد تبیین

فرصت ویژه امامزادگان برای جهاد تبیین

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزادگان را فرصت ویژه و فوق‌العاده‌ای برای جهاد تبیین عنوان کرد.

سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاریبرنا درباره اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزادگان اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزادگان فرصت ویژه و فوق‌‎العاده‌ این اماکن متبرکه برای جهاد تببین است.

وی ورود متولیان بقاع متبرکه و امامزادگان در جهت استفاده از فناوری‌های روز دنیا را یک اتفاق مهم خواند و تصریح کرد: بهره‌گیری از هوش مصنوعی، متاورس، تصایر چند بُعدی و دیجیتالی و همچنین مباحث علمی دیگر که می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را به زائرین منتقل کند، همگی ظرفیت‌های دوران جدید است که باید از آنها بهره گرفت و در این مراکز می‌تواند مورد استفاده و استقبال قرار گیرد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به نهادسازی فرهنگی برای بقاع متبرکه و امامزادگان، افزود: حتما در بقاع متبرکه و امامزادگان باید به المان‌سازی فرهنگی فکر کرد؛ توزیع بسته‌های فرهنگی که برای مراجعه‌کننده و زائر بعد از زیارت یادآور لحظات معنوی است، حتماً در تعمیق‌بخشی فرهنگ دینی تاثیرگذار خواهد بود، لذا باید در این زمینه فکر جدی کرد و از ایده‌های مختلف بهره گرفت، چراکه نمادهای فرهنگی در شرایط کنونی الهام‌بخش است.

ضرورت پیوست فرهنگی در فعالیت‌های بقاع متبرکه

سردار بایرامی ایجاد پیوست فرهنگی برای امامزادگان و روزآمد کردن فعالیت‌های صورت گرفته در آن را ضروری دانست و تاکید کرد: پیوست فرهنگی در تمام فعالیت‌های دینی در شرایط جدید اجتماعی که فناوری به‌عنوان یک بخش اصلی از زندگی مردم قرار گرفته است، ضروری است؛ این پیوست‌های فرهنگی بستگی به جغرافیا، نوع فرهنگ مردم، شرایط جغرافیایی هر امامزاده، متفاوت است که البته در برخی موارد می‌تواند نقاط مشترکی داشته باشد.

وی انتخاب پیوست‌های فرهنگی هوشمند با توجه به مولفه‌های دینی، مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و قومیتی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: انتخاب یک فعالیت فرهنگی در یک امامزاده که در قم و یا ارتفاعات تهران وجود دارند، حتما باید تفاوت‌هایی داشته باشد که بستگی به نوع فرهنگ، جغرافیا و مولفه‌های دیگر مردم منطقه دارد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در پایان یادآور شد: بقاع متبرکه و امامزادگان به‌لحاظ فرهنگی اثرگذاری بی‌بدیلی در جامعه ایرانی داشته‌اند و طی ۴۳ سال گذشته و با پیروزی انقلاب اسلامی به‌جایگاه اصلی‌شان بازگشته‌اند.

انتهای پیام/