به گزارش اکوایران، از روز شنبه، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده کارزار خود برای بازپس‌گیری کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ را با یک سخنرانی در نیوهمپشایر آغاز کرد. با این حال به گفته فعالان، اعضا و استراتژیست‌های حزب در این ایالت، چشم‌انداز سیاسی برای او خطرناک‌تر از شش سال گذشته خواهد بود.

خسته از ترامپ

رویترز با ۱۰ مقام و عضو حزب جمهوری‌خواه نیوهمپشایر که برخی از آن‌ها در کمپین انتخابات مقدماتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ کار می‌کردند و همگی از طرف‌داران سرسخت ترامپ در گذشته بودند، مصاحبه کرد. تنها سه نفر از آن‌ها این بار همراه رئیس‌جمهور سابق هستند -از جمله رئیس حزب در ایالت نیوهمپشایر؛ یک چهره با نفوذ جمهوری‌خواه که آن‌قدر مشتاق ترامپ است که روز شنبه از کمپین خود کناره‌گیری کرد تا به ترامپ کمک کند.

اما بقیه خستگی ناشی از جنجال‌های ترامپ را علت کناره‌گیری از او ذکر کردند. آن‌ها می‌خواهند به کمک یک چهره جدید که شانس بالایی برای پیروزی دارد، از باخت ۲۰۲۰ فاصله بگیرند.

نارضایتی عمومی از رئیس‌جمهور سابق برای وی دردسر خواهد بود. تحلیل‌گران می‌گویند که شکست‌خوردن او می‌تواند پیروزی نامزدی حزب را برای او پیچیده و دشوار کند؛ چرا که ایالت نیوهمپشایر به رشد کاندیداهایی که می‌خواهند به سایر ایالت‌های مقدماتی سر بزنند، شتاب می‌بخشد.

فقدان اشتیاق به رئیس‌جمهور سابق و چشم‌انداز او برای پیروزی در سال ۲۰۲۴ می‌تواند به او آسیب زد؛ چرا که فعالان حزبی کارهای اساسی کمپین نامزدها را انجام می‌دهند. مانند تبلیغ خانه‌به‌خانه و تماس‌های تلفنی برای جمع‌آوری کمک مالی و افزایش مشارکت و رأی.

بیش‌تر اعضای حزب جمهوری‌خواه نیوهمپشایر که از ترامپ زده شده‌اند گفتند که فرماندار فلوریدا، ران دسنتس را گزینه مناسبی برای نامزدی حزب در ۲۰۲۴ می‌دانند. اگرچه که او هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده است.

برایان سالیوان ۶۰ساله، یکی از اعضای کمیته جمهوری‌خواهان منطقه هیلزبورو که در انتخابات ۲۰۱۶ حامی ترامپ بود گفت: در حال حاضر دونالد ترامپ برای حزب جمهوری‌خواهی که می‌خواهد به جلو حرکت کند، یک حواس‌پرتی است.

سالیوان گفت: من ترجیح می‌دهم شخص دیگری مانند ران دسنتس را در رقابت‌ها ببینم.

در حالی که سالیوان سیاست‌های ترامپ را دوست داشته و دستاوردهای وی را تحسین می‌کند، گفت: او حواشی زیادی دارد. فکر نکنم بتواند دوباره برنده شود.

سه جمهوری‌خواهی که هنوز از ترامپ حمایت می‌کنند می‌گویند که طرف‌داران او در نیوهمپشایر همچنان مشتاق او بوده و نامش هنوز ارزش دارد. به گفته آن‌ها، بسیاری از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، دستاوردهای سیاسی او در دوران ریاست‌جمهوری را دوست داشته و برخلاف سایر کاندیداهای احتمالی، دارای سابقه‌ای قوی است.

در ایمیلی از طرف کمپین ترامپ به حامیان او، نظرسنجی ۲۴ ژانویه از کالج امرسون ارسال شده بود که نشان می‌داد رئیس‌جمهور سابق در بین رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، ۵۵ به ۲۹ از دسنتس پیشتاز است.

با این حال، تمایل اعضای حزب برای انتقاد از ترامپ در مصاحبه رویترز قابل توجه بود. برخی از مقامات حزب و اعضایی که در گذشته از ترامپ جدا شده‌اند مورد آزار و حمله آنلاین ترول‌ها و حامیان او قرار گرفته‌اند.

لوری دیویس ۶۷ساله، زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۵ اعلام کاندیداتوری کرد، وارد عرصه سیاست جمهوری‌خواهان شده بود. او در کمپین مقدماتی نیوهمپشایر رئیس‌جمهور سابق فعالیت کرده و درب خانه‌ها را می‌زد و مردم را به رأی‌دادن به ترامپ تشویق می‌کرد.

اما نه این دفعه.

دیویس در خانه‌اش و در هنگام صرف همبرگر گفت: من دونالد ترامپ را دوست دارم. اما او بیش از حد به قطبی‌سازی دامن زد. به دلیل تفرقه‌افکنی‌هایش، این رقابت مقدماتی نبرد سختی برایش خواهد بود. مردم از حاشیه خسته شده‌اند.

او ادامه داد: می‌بینم که مرد دسنتس را می‌خواهند. او بخش بزرگی از فلسفه و دیدگاه‌های ترامپ را دارد؛ اما آن‌قدرها پرسروصدا نیست. ۲۴ ساعته به این‌وآن حمله نمی‌کند. مردم از این چیزها خسته شده و باعث اعصاب‌خوردی‌شان است.

مردم برنده می‌خواهند

تنها در نیوهمپشایر نیست که ترامپ با جریان‌های مخالف روبه‌رو است. برخی از حامیان میلیاردر، از جمله رابرت مرسر و دخترش ربکا مرسر که به کمپین‌های قبلی او کمک کرده بودند، این بار هنوز اقدامی نکرده‌اند.

نیوهمپشایر نقش بزرگی در انتخاب نامزدهای ریاست‌جمهوری دارد، زیرا پس از مجمع ایالت آیووا، دومین ایالت رقابت‌های مقدماتی است.

با اینکه پیروز انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان نیوهمپشایر از جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۰ تا کنون نتوانسته رأی عمومی ایالت را پیروز شود؛ اما همچنان آزمونی حیاتی در روند کسب نامزدی حزب تلقی می‌شود.

کریس میدمنت، رئیس کمیته جمهوری‌خواهان در هیلزبورو، حال و هوای بسیاری از اعضای حزب را «ترامپ‌زدگی» توصیف کرد و افزود: این بار ذهنم را محدود نمی‌کنم. نامزدهای احتمالی هیجان‌انگیزی وجود دارند.

اکثر کاندیداهایی که ترامپ در رقابت‌های میان‌دوره‌ای مجلس و سنا از آن‌ها حمایت کرده بود، به دموکرات‌ها باختند. در طول چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ و قبل از باخت وی در انتخابات ۲۰۲۰، جمهوری‌خواهان کنترل مجلس و سنا را از دست دادند.

نیل لِوِسک، مدیر مؤسسه سیاست در کالج «سنت‌انسلم» ایالت نیوهمپشایر گفت: مردم یک برنده می‌خواهند؛ زیرا انتخابات بر آینده تأثیرگذار است. جمهوری‌خواهان کسی را می‌خواهند که می‌تواند برنده شود نه کسی که تنها مقابل جناح چپ بایستد. ترامپ قبلاً چین فردی بود؛ اما الآن مطمئن نیستم که این‌چنین باشد.

در یک نظرسنجی قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر از رأی‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه در نیوهمپشایر که توسط لوسک انجام شد، ۳۸ به ۴۷ ترامپ عقب‌تر از دسنتس بود. در مجموع نیز، ۵۰ درصد از رأی‌دهندگان این ایالت نظری به شدت ناراضی از ترامپ داشته و تنها ۲۲ درصد به شدت از او راضی بودند.

این بار یکی دیگر از عوامل پیچیده برای ترامپ، رأی‌دادن مستقل‌ها در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در نیوهمپشایر است. اگر بایدن بار دیگر نامزد شود، در انتخابات مقدماتی حزبش بی‌رقیب خواهد بود. بسیاری از مستقل‌ها ممکن است در مقدماتی جمهوری‌خواهان رأی داده که تأثیری بالایی خواهد داشت.

تام راث، استراتژیست جمهوری‌خواه در نیوهمپشایر گفت: مستقل‌ها به دنبال عمل‌اند. خیلی از آن‌ها علیه ترامپ رأی خواهند داد.

نظرسنجی‌ها در این ایالت و جاهای دیگر نشان می‌دهد که ترامپ در بین بیشتر مستقل‌ها محبوبیتی ندارد

برخی از استراتژیست‌های حزب گفته‌اند که علی‌رغم نشانه‌های ترامپ‌زدگی، او در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر همچنان یک نامزد قدرتمند خواهد بود.

جیم مریل، استراتژیست کهنه‌کار جمهوری‌خواه در نیوهمپشایر گفت: او فعلاً سال ۲۰۲۳ را با پیشتازی آغاز کرده است. ترامپ هنوز سابقه، هواداران و نفوذ قابل توجهی دارد.

ترامپ تنها جمهوری‌خواهی است که تا کنون نامزدی خود را اعلام کرده است. اگرچه احتمالاً امسال عرصه رقابت داغ‌تر شود. افراد دیگری که انتظار می‌رود وارد انتخابات شوند عبارت‌اند از دسنتس، مایک پنس و نیکی هیلی.

استیو استپانک نماینده سابق در مجلس ایالتی که اولین مقام منتخبی در نیوهمپشایر بود که در سال ۲۰۱۵ از ترامپ حمایت کرده و رئیس حزب جمهوری‌خواه در این ایالت است. برای او هر کاندیدای یک کپی ناشیانه از اصلش است.

او به رویترز گفت که همچنان از حامیان سرسخت رئیس‌جمهور سابق بوده و در شرف کناره‌گیری از ریاست حزب است تا به کمپین ترامپ کمک کند.

قرار است در جلسه‌ای که ترامپ سخنرانی اصلی آن است، جایگزین استپانک مشخص شود. حال آیا این مسئله نفوذ ترامپ بر حزب را کم می‌کند یا خیر؟