شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طرح زوج و فرد#محدوده

تغییر ساعات اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی این استان

کدخبر: ۵۵۱۸۲۸
اقتصادنیوز: ساعات اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مصوب و مرکزی شهر از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰ تغییر یافت.
تغییر ساعات اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی این استان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یعقوب وحیدکیا گفت: تغییر ساعات اجرای این طرح به دنبال مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان انجام شد و رانندگان خودروها برای دوری از اعمال قانون جریمه در این محدوده، بر اساس زوج و فرد بودن پلاک خودرو خود و ساعات مصوب در این محدوده تردد کنند.

وی اظهار داشت: نظارت بر محدوده طرح زوج و فرد توسط دوربین های نصب شده به شکل هوشمند و همچنین توسط نیروهای پلیس راهور پایش می شود و بدیهی است در صورت عدم رعایت قانون، راننده خاطی اعمال قانون می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح کاهش آلودگی محدوده مرکزی شهر است، از رانندگان خواست برای کاهش حجم ترافیک محدوده مرکزی، تسهیل تردد و عدم اعمال قانون، ساعات مذکور را رعایت کنند.

وحیدکیا، ادامه داد: بر اساس این طرح، خودروهای شخصی بر اساس شماره آخر پلاک تنها در روزهای زوج یا فرد امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند به این صورت که خودروهای با رقم آخر شماره پلاک زوج در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) و خودروهای با رقم آخر پلاک فرد تنها در روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه) در ساعت مشخص حق تردد و جواز ورود به محدوده را دارند.

وی یادآوری کرد: وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی ها از این قاعده مستثنی هستند و در کل ساعات شبانه روز برای ورود به طرح مجاز هستند.

به گزارش ایرنا، پیش از این طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی تبریز در دو بازه زمانی صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه و بعد از ظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در روز اجرا می شد.

اجرای طرح زوج و فرد در بافت مرکزی تبریز به دلیل آلودگی بالای هوا و ترافیک کمرشکن آن، در سال های اخیر از جمله مطالبات مردم و مسوولان کلان شهر تبریز بود.

گفته می شود با اجرای این طرح، مشکلات هسته مرکزی در خصوص ترافیک به میزان حداقل ۳۰ درصد کمتر خواهد شد؛ همچنین پیش بینی می شود با اجرای آن در بحث حمل و نقل عمومی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به راحتی و بدون اتلاف وقت تردد کنند و تردد شهروندان، مسافران و گردشگران در این منطقه تسهیل شود.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که تردد آن ها هوا را آلوده کرده و علاوه بر این آلودگی صوتی و بصری نیز ایجاد می کنند؛ این در حالی است که روزانه افزون بر ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز از دیگر شهرستان های ۲۰ گانه آذربایجان شرقی برای انجام امور اداری و شخصی خود به تبریز تردد می کنند.