شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارشناسان#پیش#بینی#مسیر#جهان#۲۰۲۳

پیش بینی کارشناسان از مسیر جهان در ۲۰۲۳

پیش بینی کارشناسان از مسیر جهان در ۲۰۲۳

فردای اقتصاد: سال ۲۰۲۲ برای جهانیان پر از اتفاقات سخت و غافلگیرکننده در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی بود که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند برخی از این شرایط با شدت بیشتر یا کمتر به سال ۲۰۲۳ نیز سرایت خواهد کرد. کارشناسان visual capitalist با بررسی بیش از ۵۰۰ مقاله و گزارش مراجع در حوزه‌های مختلف، چشم‌اندازی از جهان در سال ۲۰۲۳ را ارائه کرده‌اند که در ادامه به اصلی‌ترین حوزه‌های آن خواهیم پرداخت.

بررسی جو اقتصادی

تورم: این بیماری اقتصادی، بدترین داستان سال گذشته در حوزه اقتصاد جهانی بود. طبق پایگاه داده‌ای که کارشناسان این مقاله از آن استفاده کرده‌اند، تورم جهانی در سال ۲۰۲۳ فروکش خواهد کرد اما تعداد کمی از آن‌ها نیز اعتقاد دارند که شاخص قیمت مصرف‌کننده به هدف ۲ درصدی بانک‌های جهانی بازگردد.

تولید ناخالص داخلی (GDP): در هفته های اخیر پیش‌بینی‌های اقتصادی، روندی نزولی به خود گرفته‌اند. در آخرین مورد، بانک جهانی پیش‌بینی خود از تولید ناخالص داخلی جهانی را برای سال ۲۰۲۳ به عدد ۱.۷ درصد کاهش داده است و این درحالیست که تا قبل از آن، انتظار یک رشد ۳ درصدی را داشت. اکثر پیش‌بینی‌های موجود در پایگاه داده، رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ را در محدوده ۱.۵درصد تا ۲درصد نشان می‌دهد.

رکود: با پایان یافتن سال ۲۰۲۲، انتظارات گسترده در میان کارشناسان صنعت مالی نشان می‌دهد که رکود در بازارهای توسعه یافته در سال ۲۰۲۳ اجتناب ناپذیر است. با این حال، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ایالات متحده و حتی اروپا، می‌توانند از این رکود سنگین نجات یابند.

بازارها: کارشناسان وال استریت و فراتر از آن با احتیاط به بازار سهام نگاه می‌کنند و پس از بدترین سال ثبت شده برای اوراق قرضه در ۲۰۲۲، اکثر تحلیلگران اعتقاد دارند که اوراق قرضه به بازارها بازخواهند گشت.

*نکته جالب توجه اینجاست که این پیش‌بینی در سال گذشته نیز وجود داشتند، اما مقیاس تهاجم روسیه به اوکراین همچون یک توپ جنگی بود که بسیاری از کارشناسان را غافلگیر کرد.

هوش مصنوعی جهان را می‌بلعد

تغییرات گسترده مشاغل به دلیل ماشینی شدن، موضوع جدیدی نیست اما با توجه به پیشرفت‌های نمایی در هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر، امروزه خطر برای کل صنایع بیشتر احساس می‌شود. امروزه، ابزارهای رایگان و قدرتمند هوش مصنوعی، مانند Midjourney، به کاربران این امکان را می‌دهد که تنها با چند کلیک، آثار هنری با کیفیت بالا در بی‌نهایت سبک تولید کنند. هنر واقعی هرگز واقعاً از مد نمی‌افتد و هنرمندان ماهر همیشه مخاطبان را جذب می‌کنند، اما این مثال نشان می‌دهد که فناوری چقدر سریع می‌تواند یک صنعت را مختل کند. البته، جنبه‌های مثبت آشکاری نیز در این پیشرفت تکنولوژی وجود دارد. ابزارهای مولد هوش مصنوعی برای تولید ایده‌ها و ماکت‌ها و حتی قطعه‌های کاربردی مفید هستند. سیستم‌های هوش مصنوعی مانند AlphaFold دنیایی از امکانات را در حوزه‌های علمی باز می‌کنند. از صدها پیش‌بینی که طی آماده‌سازی این مقاله استفاده شده، واضح است که کارشناسان هوش مصنوعی را به عنوان یک کاتالیزور اصلی در سال جاری می‌دانند. استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی، شرکت‌های حوزه تکنولوژی را به نوآوری سریع‌تر مجبور می‌کنند و کارمندان در حال یافتن راه‌های جدیدی برای استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری هستند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ به شکلی قابل مشاهده و ملموس‌تر از سال‌های گذشته بر زندگی مردم تأثیر خواهد گذاشت.

اثرات چینی

رویدادهای چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و محور تجارت جهانی، تأثیر زیادی بر اقتصاد جهانی دارد. لغو محدودیت‌های کووید-صفر توسط شی جین پینگ باید مسیر اقتصاد این کشور را به شدت تغییر دهد. در مرحله اول، بازگشایی سیل مخارج و مصرف خانوار را راه خواهد انداخت. بازگشایی چین بر سایر اقتصادها نیز تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال، از سرگیری سفر به مقاصدی که مورد علاقه گردشگران چینی است، اتفاق بزرگی خواهد بود. از نظر اقتصادی، هنگ کنگ از این موضوع به شدت سود خواهد برد و تولید ناخالص داخلی آن ممکن است پس از بازگشایی کامل به ۸ درصد افزایش یابد. صادرکنندگان کالا در بازارهای نوظهور نیز می‌توانند شاهد افزایش سودآوری‌های خود باشند، هرچند تورم می‌تواند در نتیجه این عطش‌های ناگهانی تقویت شود.

در ایالات متحده، طوفانی بر سر اپلیکیشن ویدیویی بسیار محبوب TikTok در حال وقوع است. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قانون‌گذاران یا در سال ۲۰۲۳ این برنامه را به طور کامل ممنوع خواهند کرد یا آن را به اجبار به یک نهاد آمریکایی خواهند فروخت. صرف نظر از اینکه این وضعیت چگونه پیش می‌رود، این موضوع بر روابط تیره بین ایالات متحده و چین تأکید می‌کند که این رقابت در طول سال اثرات نوسانی بر بازارهای جهانی خواهد داشت.

پایداری انرژی در سطوح بالا

انرژی دو سال متوالی برترین بخش عملکرد S&P5۰۰ بود و بسیاری از کارشناسان احساس می کنند در ادامه رشد بیشتری نیز باقی مانده است. سیستم جهانی که انرژی ما را تامین می‌کند، بسیار پیچیده است و عوامل غیرقابل پیش‌بینی زیادی در آن نقش دارند. از بین همه عوامل، جنگ و درگیری می‌تواند بیشترین نوسانات را ایجاد کند و تعدادی خطر ژئوپولیتیک نیز سال ۲۰۲۳ را تهدید می‌کند که می‌تواند بر عرضه انرژی تأثیر بگذارد. در ابتدا، اروپا به تنوع بخشیدن به واردات انرژی خود برای حذف روسیه ادامه خواهد داد و در مرحله بعد، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ایران امسال می‌تواند نقطه عطفی در خاورمیانه باشد. یک درگیری شدید در منطقه به بی‌ثباتی دامن می‌زند که اثرات منفی بر صنعت انرژی خواهد داشت؛ به ویژه در صورت حمله به زیرساخت‌های نفت و گاز.