شهر خبر

محدودیت دستمزد این مشاغل برداشته شد

محدودیت دستمزد این مشاغل برداشته شد

تهران - ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بحث مهاجرت پزشکان تنها مشکل وزارت بهداشت نیست و به دلایل مختلف ازجمله اجتماعی و اقتصادی رخ می‌دهد، بنابراین به دستور وزیر بهداشت، پلکان و سقف حقوق پزشکان شاغل در مراکز درمانی برداشته شد تا انگیزه کار بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، ابوالفضل باقری فرد روز شنبه در یک نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در این جهت آن است که تعداد بیشتری از افرادی که نخبه محسوب می شوند از جمله دارندگان مدال طلا، نقره و برنز در المپیاد، بدون آزمون در رشته پزشکی پذیرفته شوند و مشکلات قانونی در آزمون دستیاری پزشکی نیز برطرف شود، با تغییر آیین نامه های این آزمون، منابع آزمون نیز به روز شده و اکنون ثبت نام شروع و اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

وی اظهارداشت: اصرار ما آن است که این آزمون به موقع برگزار شود تا دستیاران پذیرفته شده در مراکز درمانی مشغول فعالیت شوند زیرا آنها مراکز درمانی دولتی را می چرخانند.

باقری فرد با بیان اینکه بودجه‌ای برای افزایش ظرفیت آمورزش پزشکی دریافت نکرده‌ایم، گفت: بیش از ۶ هزار نفر دانشجوی خارجی در کشور داریم ، در حال حاضر شعب دانشگاهی در کشورهای مختلف از جمله کربلا ایجاد شده و در ماه‌های آتی درغنا،  تاجیکستان و غیره در دست اقدام است و اساتید و نیروی انسانی را ما تامین می کنیم.

باقری فرد تصریح کرد: هر یک از دانشجویان خارجی می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی باشند و به دنبال توسعه آموزش پزشکی در در حوزه بین‌الملل هستیم. کمیته تطبیق و متناسب سازی برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده و تغییرات لازم برای این دانشجویان ایجاد شد تا پس از بازگشت مشکل مدرک تحصیلی نداشته باشد.

به گفته وی، دانشجویان خارجی که در کشور ما آموزش می‌بینند بر اساس قانون اجازه کار در ایران را ندارند و ما متناسب با نیاز کشور مبدا آموزش ارایه می‌دهیم.

باقری فرد افزود: استفاده از تکنولوژی‌ها در آموزش مورد تاکید ما است ، تعامل خوبی با انجمن ها نداشتیم که با دستور وزیر مقرر شد انجمن ها نقش بیشتری در تصمیم‌گیری ها داشته باشند.

وی ،ارتقاء کیفیت در آموزش را از دستاوردهای ادغام آموزش پزشکی است، گفت: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، مدرک پزشکی ایران را تایید می‌کند. با این اعتبار می‌توانیم  رشته‌های پزشکی کشورهای منطقه را اعتبار سنجی کند و در صورت صدور تاییدیه ازسوی ایران، فدراسیون جهانی نیز رشته‌های پزشکی این کشورها را می‌پذیرد. این اعتبار ۱۰ ساله است.

غلامرضا حسن زاده رییس انجمن آموزش علوم پزشکی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت از دستاوردهای  بزرگ و قابل تقدیر است، افزود: همایش مرجعیت علمی در چهار پنل 11 بهمن برگزار می شود و در این همایش  وزرای سابق وزارت بهداشت حضور و سخنرانی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: وقتی یک فارغ التحصیل در عرصه واقعی خدمت وارد می شود باید نیازها را شناسایی و پاسخگو باشد ، امسال آزمون صلاحیت بالینی و حرفه ای علاوه بر رشته پزشکی برای دندانپزشکی نیز ایجاد کردیم تا آموزش و دانشجویان ارتقا یابد و در ارایه خدمات درمانی به مردم مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه هفت هزار و ۳۰۰ دانشجوی بین الملل داریم که شمار آنها رو به افزایش بوده و آنها می توانند سفیران فرهنگی کشورمان باشند، از طریق تاسیس شعب بین المللی علوم پزشکی و تبادل استاد و دانشجو می تواند آموزش و درمان را در سطح وسیعی ارایه داد.