شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انفجار بیروت

نجیب میقاتی: جلسات شورای وزیران درباره مسائل اضطراری ادامه دارد

نجیب میقاتی: جلسات شورای وزیران درباره مسائل اضطراری ادامه دارد

نجیب میقاتی با تاکید بر اینکه نباید با روش سیاسی در روند تحقیقات پرونده انفجار بیروت عمل کرد گفت که جلسات شورای وزیران درباره مسائل اضطراری ادامه دارد و هفته آینده برای برگزاری یک نشست دیگر فراخوان خواهم داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان طی سخنانی درباره آخرین تحولات این کشور در سطوح مختلف به حواشی اخیر در زمینه پرونده‌های حساس این کشور از جمله پرونده انفجار بندر بیروت و کوتاهی دستگاه قضایی درباره آن اشاره  کرده و گفت، قوه قضاییه باید خودش را اصلاح کند و ما بر لزوم تحقق عدالت در پرونده انفجار بیروت و روشن شدن حقیقت آن تاکید داریم.

وی افزود، با توجه به شرایط و حدود تفکیک دو قوه مجریه و قضاییه از یکدیگر، تماس‌های لازم را انجام داده و از مسئولان مربوطه  در دستگاه قضایی به ریاست «هنری خوری» وزیر دادگستری دولت موقت و «سهیل عبود» رئیس شورای عالی قضایی خواستم به این موضوع رسیدگی کنند؛ چرا که نباید با سیاسی کاری با پرونده انفجار بیروت تعامل کرد.

نجیب میقاتی ادامه داد، اشتباهاتی پیش آمده و ما نمی‌خواهیم که این اشتباهات منجر به ضایع شدن عدالت گردد و مقامات بالاتر در قوه قضاییه باید عاقلانه و مسئولانه با این مسائل برخورد کنند.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان تاکید کرد، کشور در حال گذراندن یک بحران بزرگ و سخت است اما با این وجود نباید ناامید شویم و بازسازی کشور غیر ممکن نیست؛ زیرا هنوز شرایط و قابلیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای یافتن راه حل‌ها به ما کمک کند؛ به شرط اینکه همگی برای احیای لبنان توافق و همکاری کنیم.  به عنوان مثال فقط در سال 2022 حدود 19 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد، من از هیچ فرصتی برای بهبود اوضاع لبنان دریغ نمی‌کنم و همه فرصت‌ها را غنیمت می‌شمارم و در حال حاضر تماس‌های فشرده‌ای با مسئولان مربوطه جهت رسیدگی به وخامت نرخ لیره در برابر دلار دارم و می‌خواهم هرج و مرجی که در زمینه نرخ ارز در کشور به وجود آمده را کنترل کنم.

میقاتی درباره پرونده جلسات شورای وزیران نیز اظهار داشت، مسائل اضطراری درباره بحران‌های لبنان نیازمند تشکیل جلسه است و من هفته آینده با هدف بررسی پرونده بخش آموزشی کشور و شرایط اضطراری آن، برای تشکیل جلسه دولت فراخوان خواهم داد.

در شرایطی که لبنانی‌ها با پایان سال 2022 و آغاز سال جدید میلادی هنوز هیچ اقدام داخلی برای پیشرفت پرونده ریاست‌جمهوری و تشکیل دولت انجام نداده‌اند و این پرونده‌ها در وضعیت عقب‌گرد قرار دارند، سیگنال‌ها و شواهد موجود نشان می‌دهد که بازیگران خارجی که مسئولان لبنانی برای حل بحران سیاسی روی آنها حساب باز کرده بودند نیز توجهی به پرونده این کشور ندارند.

 منابع آگاه از فضای سیاسی لبنان اعلام کردند که علاوه بر تنش‌های داخلی، بازیگران خارجی که در پرونده ریاست‌جمهوری این کشور مداخله دارند نیز دچار اختلاف شده‌اند و به دلیل عدم تفاهم میان آمریکا و فرانسه با عربستان، امکان رسیدن به راهکار در این زمینه دشوار است.

انتهای پیام/