به گزارش اکوایران پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز سه‌شنبه 24 ژانویه با ثبت رشد روزانه یک دلاری برابر 410 دلار به ازای هر تن اعلام کرد.

به گفته منابع پلتس در این روز، یک معامله برای قراضه HMS با مبدا ایالات متحده آمریکا به قیمت 411 دلار به ازای هر تن تحویل ترکیه و یک معامله برای قراضه شریدر با نرخ 430 دلار به ازای هر تن تحویل ترکیه منعقد شد. این معاملات توسط فروشنده تایید شدند.

با این وجود متقاضیان قراضه در ترکیه از خرید این محصول با مبدا اروپا با نرخی بالا خودداری می‌کنند، چرا که معتقدند این محصول در کشورهای این منطقه بدون مشتری است و بنابراین عدم خرید می‌تواند به کاهش بهای قراضه با مبدا اروپا منجر شود. برخی منابع بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه با مبدا کشورهای اروپایی را برابر 405 تا 407 دلار به ازای هر تن ارزیابی کردند.

اما برخی دارندگان اروپایی قراضه، امیدوارند که رشد تقاضا برای این محصول برای تحویل در ماه فوریه و مارس زمینه رشد بهای محصولاتشان را ظرف هفته آینده مهیا کند.

میلگرد صادراتی ترکیه بدون تغییر نرخ معامله شد

همچنین پلتس بهای میلگرد صادراتی این کشو را در روز سه‌شنبه 24 ژانویه بدون تغییر نرخ روزانه برابر 685 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. به این ترتیب فاصله قیمتی میان قراضه و میلگرد در این روز به 275 دلار رسید که این رقم یک دلار کمتر از فاصله قیمتی میان این دو محصول در روز قبل بود. این موضوع بیانگر فشار بیشتر بر فولادسازان ترکیه و کاهش حاشیه سود آن‌هاست.

احتمال ورود قراضه روسی به بازار ترکیه نیز می‌تواند به کاهش بهای این محصول تحویل ترکیه کمک کند. درحالی که صادرات قراضه از روسیه به ترکیه ممنوع بود، مقامات این کشور مجوز صادرات محدود محصول را برای تامین‌کنندگان قراضه در روسیه به مدت 6 ماه از ابتدای ژانویه تا پایان ژوئن 2023 صادر کردند. البته صادرات این محصول شامل عوارض صادراتی می‌شود. در عین حال برخی فولادسازان ترکیه به دلیل چالش در پرداخت هزینه خرید، تمایلی به خرید از دارندگان قراضه روسیه ندارند. مجموع این موارد باعث می‌شود تا دارندگان قراضه روسیه برای فروش محصول خود چاره‌ای جز ارائه تخفیف نداشته باشند. این موضوع سیگنال کاهشی برای بازار قراضه در ترکیه به ارمغان می‌آورد.