به گزارش اکوایران، روند شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر در مجموع نزولی بود و به استثنای روز دوشنبه در باقی روزهای هفته قرمزپوش بود. شاخص در ابتدای هفته ریزش 31 هزار و 566 واحدی داشت و در روز یکشنبه 4 هزار و 652 واحد پائین آمد.

دوشنبه شاخص هزار و 24 واحد رشد کرد و روز سه‌شنبه بار دیگر قرمز شد و 7 هزار و 892 واحد افت کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص 34 هزار و 91 واحد سقوط آمد. 

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 77 هزار و 182 واحد پائین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 4.6 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 13 هزار و 696 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 2.6 درصدی را ثبت کرد.

اما در تمامی روزهای این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در مجموع کل هفته، 2 هزار و 969 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد. 

همچنین در این هفته نیز ارزش معاملات خرد به زیر 10 هزار میلیارد تومان ریزش کرد و نسبت به هفته پیشین افت 4 درصدی را ثبت کرد. 

شاخص در انتهای هفته در فاصله 11 هزار واحدی مرز 1.6 میلیونی قرار گرفت در حالی که در پایان هفته پیشین 11 هزار واحد تا صعود به کانال 1.7 میلیونی فاصله داشت. 

بورس

بدین ترتیب در شرایطی که در پایان هفته آخر دی ماه معامله‌گران به صعود به کانال بالاتر امیدوار بودند، در پایان هفته اول بهمن در اضطراب سقوط شاخص به کانال 1.5 میلیونی قرار گرفتند.

یکی از عوامل اصلی ریزش قیمت‌ها انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها بود. گزارش‌هایی که در دقیقه نود و در آخرین روزهای دی ماه منتشر شد و در بسیاری از موارد حاکی از افت عملکرد شرکت‌ها بود. 

علاوه بر این منازعات دستگاه‌ها پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا و نامه جنجالی شورای رقابت به سازمان بورس شوک منفی مهمی برای بازار بود، چرا که معامله‌گران و فعالان بازار گروه‌های خودرویی را لیدر بازار می‌دانند و بسیاری برای تشخیص وضعیت بازار سرمایه به روند این گروه نگاه می‌کنند.

در پایان هفته یک نامه منتشر شد که حاکی از پیشنهادات کارگروه مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت اقتصاد به دولت بود. در این نامه که در تاریخ 16 آذر ماه ارسال شده و با امضای محمدرضا پورابراهیمی و خطاب به وزیر  اقتصاد نوشته شده، آمده: «با عنایت به توافق انجام شده در نشست مشترک مهرماه کمیسیون اقتصادی و جنابعالی (احسان خاندوزی) مبنی بر تشکیل کارگروه تخصصی مشترک بین کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد برای ارائه پیشنهادات مشترک جهت اعمال در لایحه بودجه سال 1402 مصوبات کارگروه برای طرح در هیأت دولت ارسال می‌شود.» 

در پیوست نامه مواردی آمده که مهمترین آن‌ها سقف قیمتی 4 هزار تومانی برای گاز خوراک پتروشیمی‌ها، خروج خودرو سازها از سازوکار قیمت‌گذاری دستوری ضمن تکلیف به عرضه ۵۰ درصد تولیداتِ پرتیراژ در «بورس کالا»، الزام دولت به جبران خسارات ناشی از قطعی «گاز و برق»، و «قیمت‌گذاری دستوری» و تسویه بدهی یک میلیارد و سیصد میلیون یورویی دولت به اوره‌سازها است. 

نکته مهم‌تر این که گفته می‌شود در حال حاضر این پیشنهادات توسط نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و بندهای مصوب آن در قالب پیشنهاد نمایندگان در مورد بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. مواردی که در صورت ورود به بودجه سال آینده، می‌تواند برای بورس تهران سیگنال مثبت مهمی باشد.