شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جدید#موبایل#تجهیزات#تجهیزات پزشکی

شروع دوباره هوآوی در عرصه‌های جدید زیر فشار تحریم‌های آمریکا

شروع دوباره هوآوی در عرصه‌های جدید زیر فشار تحریم‌های آمریکا

شرکت هوآوی با رکود واحد موبایل خود، قصد دارد با ورود به حوزه‌های جدیدی مثل بنادر، کارخانه و تجهیزات پزشکی به‌عنوان شرکتی جدید از نو شروع به کار کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هوآوی ساخت شبکه داده و اطلاعات جدید «پایانه‌ی هوشمند» بندر تیانجین در شرق پایتخت چین برعهده گرفته است که این شرکت در اقدامی برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر تنش بین واشینگتن و پکن بر سر فناوری و امنیت، کسب‌و‌کارش را بازآفرینی کرده و وارد فعالیت جدی‌تر در حوزه‌های خودروی خودران، کارخانه‌ها و سایر صنایع شده است.

مدیران چینی اظهار داشتند  پایانه‌ی هوشمند هوآوی که بخشی از بندر 200 کیلومترمربعی تیانجین است، به 200 کارمند امکان می‌دهد باری را که قبلاً توسط 800 نفر قابل جابه‌جایی بود، به کامیون‌ها انتقال دهند.

یوئه کان، مدیر ارشد فناوری کسب‌و‌کار بنادر هواوی، در این خصوص عنوان کرد:

هوآوی که در ایران به‌خاطر تولید گوشی هوشمند شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تجهیزات شبکه‌ی اپراتورهای موبایل در دنیا است. به دنبال وضع تحریم‌های شدید توسط دولت ترامپ، هوآوی امکان تهیه‌ی پردازنده‌ و دسترسی به فناوری‌های آمریکایی را از دست داد. تحریم هواوی نتیجه‌ی تنش سیاسی-اقتصادی دولت آمریکا با دولت چین بود. ترامپ در آن زمان گفت هواوی ارتباطات تنگاتنگی با حزب کمونیست دارد و از داده‌‌ی کاربران آمریکایی سوءاستفاده می‌کند.

دولت واشنگتن نیز می‌گوید هواوی «تهدیدی امنیتی» است و از طریق تجهیزات شبکه، جاسوسی دولت چین را در سراسر دنیا امکان‌پذیر می‌کند. هوآوی این ادعا را رد کرده است. آمریکا و متحدانش مثل ژاپن و استرالیا، استفاده از تجهیزات شبکه‌ی هواوی را در برج‌های مخابراتی خود ممنوع یا به‌شدت محدود کرده‌اند که البته برخی از کشورها با درخواست آمریکا برای ممنوعیت تجهیزات شبکه‌ی هواوی موافقت نکردند.

پس از وضع تحریم‌های آمریکا، استفاده از خدمات موبایلی گوگل در گوشی‌های هواوی ممنوع شد. با تشدید تحریم‌ها و قطع دسترسی هوآوی به پردازنده، عملاً شاهد فلج شدن کسب‌و‌کار موبایلی این شرکت بودیم. هواوی در سال 2020 آنر را به شرکتی مستقل تبدیل کرد تا با دور زدن تحریم‌ها، فروش گوشی‌های این برند را بالا ببرد و در نهایت درآمدش را افزایش دهد.

هواوی که تقریبا دویست‌هزار نیروی کار دارد، از طریق بازار پررونق چین و سایر کشورهایی که آمریکا نفوذ زیادی در آنجا ندارد، توانسته است جایگاه خود را به‌عنوان برترین تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه حفظ کند.

«پاول بادی»، تحلیلگر، در خصوص این موضوعات می‌گوید «شرکت هوآوی همین حالا "بازیگری کلیدی" در بازار شبکه‌های داده است و دانش بسیار زیادی در این حوزه دارد. با این‌حال مسائل ژئوپلیتیکی همچون ابر سیاه بزرگی روی هواوی سایه افکنده‌اند. این مسائل که ارتباطی با فناوری ندارند و کاملا سیاسی هستند، مانع مشارکت هواوی در بازارهای بین‌المللی می‌شوند.»

بر اساس آمارها هوآوی 20 تیم مجزا ایجاد کرده است که روی کارخانه‌ها، معادن، بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع دیگر متمرکزند. کسب‌و‌کار فناوری خودران هواوی 3000 نیرو دارد و در سال‌های 2020 تا 2021 بالغ‌بر دو میلیارد دلار بودجه کسب کرد. هواوی یکی از اولین شرکت‌ها بود که شبکه‌ی موردنیاز «شهرهای هوشمند» را برای کنترل ترافیک و نظارت پلیس توسعه داد.

پس از دست‌گیری «منگ وانژو»، مدیر ارشد مالی هواوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت در سال 2018 در کشور کانادا، فشار آمریکا بر هوآوی به تنشی سیاسی در سطح بین‌المللی تبدیل شد. در آن دوران آمریکا مدعی شد وانژو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را نقض کرده است.

چین در واکنش به دست‌گیری «منگ وانژو»، دو تبعه‌ی کانادا را به اتهام جاسوسی دست‌گیر و برای آزادی مدیر ارشد مالی هواوی تلاش کرد. وانژو در نهایت پذیرفت که مسئولیت معاملات تجاری هوآوی با ایران را می‌پذیرد و در نتیجه‌ی این اتفاق، اجازه‌ی بازگشت به چین را دریافت کرد. پس از آزادی وانژو، دو کانادایی دست‌گیرشده در چین نیز آزاد شدند.

درنهایت هوآوی می‌گوید تمرکز روی حوزه‌های جدید مثل کارخانه‌ها و بنادر باعث شده است این شرکت بتواند مسیر بازیابی ثروت ازدست‌رفته‌اش را شروع کند.

«اریک شو»، یکی از سه مدیر هوآوی که به‌صورت دوره‌ای ریاست هیئت‌مدیره را برعهده می‌گیرند، اواخر سال گذشته در نامه‌ای به کارکنان شرکت گفت: «در سال 2020 با موفقیت خودمان را از شرایط بحرانی بیرون کشیدیم. اکنون به محدودیت‌های ایالات متحده عادت کرده‌ایم و کسب‌‌‌وکارمان به روال معمول برگشته است.»

رشد اندک درآمد هوآوی در حالی اتفاق می‌افتد که این شرکت یک دهه قبل به رشد دو رقمی عادت کرده بود. در نیمه‌ی نخست دهه‌ی جاری میلادی درآمد هوآوی 5.9 درصد افت کرده بود. این یعنی غول چینی صنعت فناوری توانسته است پس از سال‌ها مجدداً به روند افزایش درآمد برگردد.

اریک شو هیچ جزئیاتی درباره‌ی درآمد واحدهای تجاری مختلف هواوی ارائه نداد، اما این شرکت در سال 2021 در بیانیه‌ای گفته بود فروش محصول به مشتریان صنعتی به 102.4 میلیارد یوان (16.1 میلیارد دلار) رسیده است.

بر اساس برآوردها، ارزش سالانه‌ی بازار فناور‌ی‌های مرتبط‌به بنادر به حدوداً دو میلیارد دلار می‌رسد؛ اما به ادعای «پاول بادی»، فروش جهانی دستگاه‌های مربوط‌به کارخانه و تجهیزات پزشکی، خودرو و سایر دستگاه‌ها سالانه مرز 600 میلیارد دلار را رد می‌کند. بادی می‌گوید این بازار بزرگ از پتانسیل لازم برخوردار است تا جایگزین کسب‌و‌کار فلج‌شده‌ی موبایل هواوی شود، البته به شرطی که مشتریان خارجی به دلایل امنیتی از همکاری با هواوی خودداری نکنند.

انتهای پیام/