شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خاورمیانه

کوچک‌نمایی قتل خاشقچی توسط پامپئو/ در خاورمیانه زیاد اتفاق می‌افتد

برشی از مستند «مخالف» درباره ترور جمال خاشقچی

کوچک‌نمایی قتل خاشقچی توسط پامپئو؛ »در خاورمیانه زیاد اتفاق می‌افتد»

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در کتاب جدیدش «یک ذره قدم عقب نگذار: مبارزه برای آمریکایی‌ که دوست دارم» سعی کرده سلاخی «جمال خاشقچی» توسط رژیم سعودی کوچک‌نمایی کند.

پامپئو، قتل جمال خاشقچی را «شنیع، قابل قبول، وحشتناک، غم‌انگیز، قابل سرزنش، شیطانی و البته غیرقانونی» خوانده اما نوشته این قتل برای او مایه شگفتی نبود.

او نوشته است: «من آنقدر از خاورمیانه چنین چیزهایی دیده بودم که بدانم این نوع سبعیت در آن نقطه در دنیا کاملاً روتین است.»

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه کتاب از واکنش رسانه‌ها به قتل خاشقچی انتقاد کرده و آن را «نامتناسب» توصیف کرده است.

وی نوشته است: «بخش زیادی از خشم نامتناسب جهانی [در واکنش به قتل خاشقچی] توسط رسانه‌ها دامن زده می‌شد که با گفتن اینکه خاشقچی روزنامه‌نگار است ماجرا را پیچیده‌تر کردند. برای روشن شدن ماجرا، خاشقچی همان‌قدر روزنامه‌نگار بود که من و دیگر شخصیت‌های سرشناس روزنامه‌نگار هستیم.»

پامپئو اضافه کرد: «ما بعضی وقت‌ها نوشته‌هایمان را منتشر می‌کنیم ولی کارهای دیگر هم انجام می‌دهیم. رسانه‌ها از خاشقچی از باب وودوارد عربستانی ساختند که به خاطر انتقاد شجاعانه از خاندان سلطنتی با نوشته‌هایش در واشنگتن‌پست به شهادت رسید.»

او اضافه کرده است: «در واقع، خاشقچی فعالی بود که در جنگ بر سر سلطنت در عربستان سعودی طرف تیم بازنده را گرفته بود و از اینکه تبعید شده بود ناخرسند بود. ضمن آنکه، همان‌طور که نیویورک‌تایمز زمانی گزارش داد او روابط گرمی هم با گروه اخوان مسلمین که حامی تروریست‌ها است به هم زده بود.»

مایک پامپئو در ادامه مدعی شده ابراز تأسف خاشقچی برای مرگ اسامه بن‌لادن نشان می‌دهد ماجرا از آن چیزی که به نظر می‌رسد پیچیده‌تر بوده است.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

جمال خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ (۲ اکتبر۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا چندی پیش اسنادی منتشر کرد که از نقش مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قتل این منتقد رژیم سعودی پرده برمی‌داشت.

با وجود این، پامپئو در کتابش مدعی شده که بن‌سلمان نقشی در این قتل نداشته است. او نوشته است: «چپ‌های پراگرسیو از محمد بن‌سلمان بدشان می‌آید، علی‌رغم آنکه او در حال انجام بزرگترین اصلاحات فرهنگی در تاریخ این رژیم است. مشخص خواهد شد که او یکی از مهم‌ترین رهبران زمانه خودش است، یک قهرمان تاریخی در صحنه جهان.»

منبع: فارس