شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#چطور#سود

چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم + فیلم

چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم + فیلم

فردای اقتصاد: خرید دلار و ارز با کارت ملی چگونه است؟ سهمیه دلار با کارت ملی چقدر است؟ قیمت دلار سهمیه ای چند است؟ ثبت نام دلار سهمیه ای چگونه است؟ سود خرید دلار سهمیه ای و یورو سهمیه ای چقدر شد؟

بانک مرکزی سقف فروش ارز را از ۲هزار دلار به ۵هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها افزایش داد. اختلاف قیمت دلار آزاد و توافقی چه سودی از آن خریداران می‌کند؟

همچنین بر اساس اعلام کانون صرافان، قیمت فروش دلار با کارت ملی تا روز یکشنبه، ۳۹۶۹۰ تومان بود که حدود ۵۸۱۰ تومان کمتر از قیمت دلار آزاد است و با توجه به سهمیه پنج هزار دلاری از روز سه‌شنبه، سود بیش از ۲۹ میلیون تومانی برای خریداران به همراه خواهد داشت.

ثبت نام دلار دولتی، در واقع دو روش قانونی برای خرید ارز از کشور وجود دارد: خرید دلار با سهمیه کارت ملی و با سهمیه ارز مسافرتی.

قیمت فروش ارز در هر دو روش فوق ارزان‌تر از بازار آزاد است. با این حال، هر فرد در سال تنها از یکی از دو روش فوق می‌تواند ارز بخرد. اما انتخاب آنکه دلار مسافرتی بخرید یا از سهمیه کارت ملی استفاده کنید، با شماست.

تفاوت دلار مسافرتی و دلار با کارت ملی چیست؟

ارز مسافرتی و سهمیه‌ای (با کارت ملی) سه تفاوت دارند:

۱- نرخ دلار مسافرتی ارزان‌تر از دلار با کارت ملی و دلار در بازار آزاد است.

۲- سهمیه دلار با کارت ملی بیشتر از ارز مسافرتی است. چنانکه هر کد ملی امکان خرید ۲ هزار دلار در سال را دارد. اما سهمیه ارز مسافرتی برای مسافران کشورهای بدون ویزا (همچون ترکیه) تنها ۳۰۰ یورو و برای کشورهای با ویزا ۵۰۰ یورو است. اما اکنون سقف خرید دلار سهمیه ای به ۵۰۰۰ یورو رسیده است.

۳- برای خرید دلار مسافرتی نیاز به ارائه مدارک سفر است، شامل: اصل بلیط، گذرنامه، ویزا و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور. اما برای خرید دلار با کارت ملی تنها حضور شخص متقاضی با کارت ملی و کارت بانکی و سیم‌کارت به نام شخص کافی است.

قیمت دلار با کارت ملی چند؟

نرخ فروش ارز با کارت ملی توسط نهاد خاصی تعیین نمی‌شود. بلکه در هر صرافی و در هر روز ممکن است متفاوت باشد. چراکه هر صرافی در مذاکره با صادرکنندگان ارز اسکناس آن‌ها را به یک نرخ توافقی از آن‌ها می‌خرد و سپس با اعمال حاشیه سود یک درصدی خود بر آن نرخ، آن را به متقاضیان خرید ارز با کارت ملی می‌فروشد. به همین دلیل قیمت فروش در صرافی‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد. اما این اختلاف معمولا کمتر از ۱۰۰ تومان است.

بر اساس اعلام کانون صرافان، قیمت فروش دلار با کارت ملی تا روز (دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱) ۳۳۲۶۰ تومان بود که ۲۱۶۰ تومان کمتر از بازار آزاد است و با توجه به سهمیه دو هزار دلاری سود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی برای خریداران به همراه دارد.

قیمت دلار مسافرتی چند؟

نرخ دلار و یورو مسافرتی هر روز در وبسایت صرافی ملی ایران به آدرس mex.co.ir اعلام می‌شود. قیمت یورو و دلار مسافرتی در حال حاضر حدود ۲۹ هزار تومان است که بیش از ۶ هزار تومان ارزان‌تر از بازار آزاد است.

بنابراین، هزینه خرید ارز با سهمیه ۳۰۰ یورویی برای کشورهای بدون ویزا نزدیک به ۲ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد خواهد بود. سود مسافران کشورهای با ویزا با سهمیه ۵۰۰ یورویی هم حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

دلار توافقی چیست و قیمت آن چند است؟

«دلار توافقی» دلاری است که برخی صرافی‌های مجاز به مشتریان خود با شرط ارائه کارت ملی و به میزان محدود می‌فروشند. قیمت دلار توافقی کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد است. به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته و در مقاطغی دوباره شاهد صف‌کشی مردم مقابل صرافی‌ها در خیابان فردوسی بودیم.
دلار توافقی ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ متولد شد. زمانی که بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار (که به سطحی بی‌سابقه رسیده بود) به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی از آنها خریداری کنند. بانک مرکزی همچنین با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی را مجاز شمرد.

سود خرید دلار سهمیه‌ای چقدر است؟

اختلاف قیمت دلار سهمیه کارت ملی و آزاد در گذشته سودهای چندین میلیون تومانی برای آن‌هایی به همراه داشت که با کارت ملی در صف می‌ماندند و سپس با فروش ارز آن در بازار آزاد، سودهای قابل توجه به جیب می‌زدند. اتفاقات عجیبی همچون اجاره کارت ملی یا آوردن افراد با اتوبوس به تهران برای استفاده از کارت ملی آن‌ها محصول همین رانت ارز سهمیه‌ای بودند. اما از آذر ۱۴۰۰، بانک مرکزی این نوع فروش دلار را به مسافران محدود کرد. ارائه بلیط، گذرنامه، ویزا و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور شرط جدید دریافت دلار ارزان به نرخ صرافی ملی بود.

حالا بار دیگر از سال ۱۴۰۱ رانت خرید ارز با کارت ملی احیا شده است. اختلاف ۲۱۶۰ تومانی قیمت دلار سهمیه‌ای با بازار آزاد، در حال حاضر سود بیش از ۴ میلیون تومانی برای افراد به ارمغان می‌آورد.

سابقه اختلاف نرخ دلار با کارت ملی و دلار آزاد را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم + فیلم
اختلاف قیمت دلار آزاد و سهمیه‌ای (تا روز ۲۳ آبان)

چطور دلار سهمیه‌ای بخریم؟

متقاضیان خرید دلار با کارت ملی باید طبق روش توضیح داده شده در ویدیوی فوق، در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران به آدرس my.ice.ir نوبت اخذ کنند. معمولا پس از یک روز از ثبت درخواست، امکان دریافت ارز از صرافی ممکن است.

همچنین برای دریافت ارز با کارت ملی توجه به ۴ نکته ضروری است:

۱- الزامی بودن حضور شخص

۲- ارائه کارت ملی هوشمند (در صورتی که کارت ملی هوشمند شما صادر نشده باشد، برخی صرافی‌ها این امکان وجود دارد که با در دست داشتن شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی مراجعه کنید. پیش از مراجعه به صرافی از آن‌ها این موضوع را جویا شوید.)

۳- پرداخت با کارت بانکی به نام شخص (اگر ۲ هزار دلار سهمیه را با نرخ کنونی حدود ۳۳۲۶۰ تومان بخرید، مجموعا باید حدود ۶۷ میلیون تومان بپردازید. با توجه به آنکه سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان است، برای پرداخت مبالغ بیشتر از ۵۰ میلیون تومان یا باید از انتقال وجه پایا یا ساتنا استفاده کرده یا باید دو کارت بانکی به همراه داشته باشید. راه سوم هم این است که سهمیه خود را در دو روز دریافت کنید. البته پیشتر گفته می‌شد برخی صرافی‌ها نیز اجازه می‌دهند که ۱۰ میلیون تومان مازاد را به صورت اینترنتی کارت‌به‌کارت کنید.)

۴- سیم‌کارت به نام شخص

چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم + فیلم
 شرایط و سود خرید دلار با کارت ملی و ارز مسافرتی

دلار با کارت ملی را از کدام صرافی‌ها بخریم؟

قابل ذکر است که تمام صرافی‌ها با مشاهده کارت ملی به شما ارز نمی‌فروشند. عده محدودی از صرافی‌های مجاز بانکی هستند که مجوز چنین کاری را دارند و البته در صورتی این کار را خواهند کرد که یا از صادرکننده دلار خریده باشند یا ارز سایر صرافی‌ها (که به همین روش از صادرکننده دلار دریافت کرده‌اند) را در بازار متشکل ارزی از آن‌ها بخرند.

نخستین راه پیدا کردن این صرافی‌ها، ثبت‌نام نوبت اینترنتی از سامانه برخط وبسایت بازار متشکل ارز ایران است.

همچنین طبق بررسی «فردای اقتصاد» در برخی استان‌ها هم تنها در مراکز استان امکان خرید ارز ارزان با کارت ملی وجود دارد.

به طور کلی توصیه می‌شود افراد پیش از مراجعه به صرافی، با صرافی موردنظر تماس گرفته و از امکان خرید ارز به این روش مطمئن شوند.

اما در گذشته راهکار دیگری که برخی خریداران ارز در گذشته در پیش می‌گرفتند، رهگیری صف‌های پشت در صرافی‌ها بوده است! به عبارت دیگر، هر صرافی که مردم مقابل آن صفی طولانی تشکیل داده‌اند، احتمالا با کارت ملی دلار می‌فروشد. هر چند که اکنون بدون دریافت نوبت اینترنتی امکان خرید ارز با کارت ملی وجود ندارد.

لیست صرافی‌هایی که دلار با کارت ملی می‌فروشند در ویدیوی بالا ذکر شده است.

تفاوت اصلی خرید دلار سهمیه کارت ملی با قبل

تا حدود ۸ ماه قبل نیز صرافی‌ها با کارت ملی به متقاضیان، دلار ارزان‌تر از بازار آزاد می‌فروختند. اما این بار فروش ارز با کارت ملی حداقل دو تفاوت در نرخ فروش و میزان سهمیه دارد:

۱) قیمت فروش دلار: قیمت دلار سهمیه‌ای را قبلا صرافی ملی روزانه تعیین و اعلام می‌کرد. اما الان مبنا برای فروش ارز «نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادرکننده به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف» است. نرخ دلار توافقی اکنون بالغ بر ۲ هزار تومان بیشتر از نرخ صرافی ملی است، اما همچنان نسبت به بازار آزاد حدود هزار تومان ارزان‌تر است.

۲) میزان سهمیه دلار: پیش از این هر فرد در سال با کارت ملی می‌توانست تا سقف ۲۰۰۰ یورو معادل حدود ۲۲۰۰ دلار ارز بخرد. این سهمیه اکنون به ۲۰۰۰ دلار کاهش یافته است.