به گزارش اکوایران، به نقل از نیویورک تایمز - وزارت دادگستری و گروهی متشکل از هشت ایالت روز سه‌شنبه از گوگل شکایت کردند. این شرکت متهم به سوء استفاده غیرقانونی از انحصار فناوری شده که به تبلیغات آنلاین قدرت می‌بخشد.

در این شکایت آمده است که گوگل در یک کمپین سیستماتیک به دنبال کنترل طیف گسترده‌ای از ابزارهای پیشرفته است که توسط ناشران، تبلیغ‌کنندگان و کارگزاران برای تسهیل تبلیغات دیجیتال استفاده می‌شود که رقابت در صنعت فناوری تبلیغات را خراب کرده است.

بیشتر بخوانید: قانون ضد انحصار یا آنتی تراست چیست؟

در این شکایت خواسته شد که گوگل را مجبور کند تا بسیاری از محصولات فناوری تبلیغاتی خود را بفروشد که شامل نرم‌افزار خریدوفروش تبلیغات، بازار تکمیل تراکنش‌ها و خدماتی برای نمایش تبلیغات در سراسر جهان است. اینترنت این دادخواست همچنین از دادگاه خواسته بود که شرکت را از درگیرشدن در اقدامات ضدرقابتی منع کند.

از سال ۲۰۲۰، این پنجمین شکایت ضد انحصاری توسط مقامات آمریکایی علیه گوگل است، زیرا قانون‌گذاران در سراسر جهان تلاش می‌کنند قدرتی را که شرکت‌های بزرگ فناوری بر اطلاعات و تجارت آنلاین اعمال می‌کنند، مهار کنند.

 در اروپا، آمازون، گوگل، اپل و دیگران با تحقیقات و اتهامات ضد انحصاری مواجه شده‌اند، قانون‌گذاران نیز قوانین جدیدی را برای محدودکردن آسیب رسانه‌های اجتماعی و برخی اقدامات مانند جمع‌آوری داده‌ها تصویب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ۴ واقعه مهم تکنولوژی در ۲۰۲۳

مریک بی. گارلند، دادستان کل، گفت انحصارها بازارهای آزاد و منصفانه‌ای را که اقتصاد ما بر آن استوار است، تهدید می‌کند. وی افزود: ما به‌شدت از مصرف‌کنندگان و رقابت محافظت خواهیم کرد و برای تضمین عدالت اقتصادی و آزادی فرصت برای همه تلاش خواهیم کرد.

دولت بایدن در تلاش است تا یا استفاده از تئوری‌های حقوقی غیرمعمول برای کوتاه‌کردن بال‌های برخی از بزرگ‌ترین تجارت‌های آمریکا استفاده کند. «FTC» اخیراً از یک قاضی خواسته که متا را از خرید یک استارت‌آپ واقعیت مجازی منع کند، این آژانس همچنین خرید ۶۹ میلیارددلاری اکتیویژن توسط مایکروسافت را به چالش کشیده است.

call-of-duty-mobile-first-week-china

در این دادخواست آمده است: هر بار که تهدیدی ظاهر می‌شود، گوگل با قدرت خود در بازار از این ابزارهای فناوری تبلیغاتی برای خنثی‌کردن تهدید استفاده کرده است و طرح گوگل برای سلطه بادوام در این صنعت موفق شد.

وزارت دادگستری گفت که علاوه بر آسیب رساندن به ناشران و تبلیغ‌کنندگان، کنترل شدید گوگل بر بازار فناوری تبلیغات به کاربران اینترنتی آسیب می‌رساند، زیرا ناشران منابع کمتری برای ایجاد محتوا در وب‌سایت‌های خود دارند.

روز جمعه، گوگل اعلام کرد که ۱۲۰۰۰ کارمند یا ۶ درصد از نیروی کار خود را در پاسخ به‌ کندی بازار تبلیغات دیجیتال اخراج خواهد کرد. این شرکت گفت این کاهش به آن اجازه می‌دهد پروژه‌های مربوط به هوش مصنوعی را در اولویت قرار دهد.