افشای درخواست اردن از اسرائیل

خبرگزاری فلسطینی "سما" گزارش داد، روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" در شماره امروز (چهارشنبه) خود با اشاره به اینکه اردن از مسؤولان اسرائیلی خواسته اجازه ساخت مناره پنجم را در مسجد الاقصی بدهند، نوشت، بخش مهندسی کاخ پادشاهی اردن از چند سال قبل این طرح را آماده کرده بود اما کابینه‌های متعاقب اسرائیل با اجرای آن مخالفت کردند.

روزنامه یسرائیل هیوم در ادامه نوشت، اردن چند هفته قبل درخواست خود مبنی بر ساخت پنجمین مناره مسجد الاقصی در بخش دیوار شرقی حرم قدسی را تکرار کرده و از کابینه جدید خواست با این طرح موافقت کند.

همچنین این روزنامه اسرائیلی نوشت، بر اساس توافق‌های صلح میان تل‌آویو و امان، اردن از اختیاراتی در مسجد الاقصی و قیمومیت بر آن و اماکن مقدس شهر قدس برخوردار است و این قیمومیت و نفوذ، عاملی برای تقویت مشروعیت و تثبیت حاکمیت در اردن قلمداد می‌شود.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، هدف اردن از ساخت مناره پنجم حمایت و تقویت قیمومیت بر مسجد الاقصی و صحن‌های آن است، آخرین باری که اردن توانست تاثیری بر مسجد الاقصی بگذارد، به دهه ۸۰ قرن گذشته باز می‌گردد که ملک حسین، پدر ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن کاخی را که در نزدیکی لندن داشت، به مبلغ هشت میلیون دلار به سلطان قابوس، پادشاه عمان فروخت و این مبلغ را به تعمیر و نگهداری قبه الصخره و تعویض طلای آن اختصاص داده و به مرکز اوقاف اسلامی شهر قدس پرداخت کرد.

این روزنامه عبری زبان در ادامه نوشت، کاخ پادشاهی اردن درخواست از اسرائیل برای ساخت مناره پنجم در مسجد الاقصی را بخشی از روابط فراگیر با اسرائیل می‌داند که با موضوع مسجد الاقصی و قیمومیت بر اماکن مقدس ارتباط دارد.

همچنین یسرائیل هیوم اینگونه ارزیابی کرد که درخواست اردن، کابینه نتانیاهو را در منگنه گذاشته و آن را با چالش‌هایی در ارتباط با مسجد الاقصی مواجه می‌کند.

ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی بر ائتلاف صهیونیسم دینی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت "ملی" این رژیم و حزبش متکی است که در راستای تقویت حاکمیت اشغالگرانه اسرائیل بر مسجد الاقصی و صحن‌های آن و باز کردن درب‌های آن به روی یهودیان جهت ادای آیین‌هایشان و ساخت کنیسه تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر، روابط رژیم صهیونیستی با اردن پیچیده بوده و منافع امنیتی، اقتصادی و اطلاعاتی مشترکی بین آنها وجود دارد و نتانیاهو و عبدالله دوم در دیدار روز سه‌شنبه خود آنها را بررسی کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه برای اولین بار در چهار سال و نیم گذشته، با عبدالله دوم، پادشاه اردن در امان دیدار کرد و متعهد شد که وضعیت موجود در حرم قدسی را به همین شکل حفظ کند.

همچنین در این دیدار درباره افزایش هماهنگی‌های امنیتی میان دو طرف در راستای آمادگی‌ها برای ماه رمضان توافق شد.

طبق اظهارات چند مسؤول رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم، در چارچوب این هماهنگی‌ها نیز دو طرف توافق کردند که از تمامی سهمیه‌های نگهبانان مسجد الاقصی استفاده شود.

اردن این درخواست را مطرح کرد و رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد، نگهبانانی که دردسر درست می‌کنند، کنار گذاشته می‌شوند، در اینجا صحبت از افزایش سهمیه نیست بلکه بحث بر سر استفاده کامل از سهمیه موجود است چراکه این به حفظ آرامش در طول ماه رمضان کمک می‌کند، این دیدار و پیام رژیم صهیونیستی قبلا به اطلاع ایتامار بن گویر، وزیر امنیت "ملی" این رژیم رسیده بود.

طبق یک بیانیه رسمی، نتانیاهو و عبدالله دوم درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو و تاکید کردند، همکاری استراتژیک، امنیتی و اقتصادی میان دو طرف نقش موثری در ثبات منطقه ایفا می‌کند.

این اولین سفر خارجی نتانتاهو از زمان بازگشت به قدرت پس از انتخابات نوامبر و همزمان با تنش‌ها در مورد مسجد الاقصی است.

ورود بن گویر به مسجد الاقصی در ماه جاری میلادی انتقادهای بین‌المللی را به دنبال داشت.

طبق بیانیه یاد شده، نتانیاهو و عبدالله دوم در این دیدار بر لزوم احترام به وضعیت تاریخی و حقوقی موجود در مسجد الاقصی و برهم نزدن این وضعیت، پایبندی به حفظ آرامش و توقف خشونت‌ها جهت ایجاد افقی سیاسی برای روند صلح و نیز توقف هرگونه اقدامی که می‌تواند فرصت‌های صلح را تضعیف کند، تاکید کردند.