شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جاده چالوس

هفت برادران کجاست؟

در مطلب پیش رو به معرفی صخره های هفت برادران جاده چالوس می پردازیم و همچنین اینکه هفت برادران کجاست.

هفت برادران کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری جاده چالوس می شود بسیاری از ما نخست به یاد آبشارها و رودخانه ها می افتیم. آبشارهایی نظیر آبشار خور، آدران، هفت چشمه، سپهسالار و هریجان. رودخانه هایی نظیر رودخانه چالوس، رودخانه ارنگه و رودخانه شهرستانک. اما جاده چالوس علاوه بر رودخانه ها و آبشارهای زیبا و پرتعدادش زیبایی ها و جاذبه های فراوان دیگری نیز دارد. یکی از این جاذبه های دیدنی صخره های هفت برادران است که آن را با نام قلعه هفت برادران نیز می شناسند. در این مطلب به معرفی این قلعه و چند جاذبه گردشگری دیگر که در حاشیه جاده چالوس قرار دارند می پردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که هفت برادران کجاست.

قلعه هفت برادران کجاست؟

در پاسخ به این سوال که هفت برادران کجاست باید به سراغ مشهورترین تونل جاده چالوس برویم. تونل کندوان که به نوعی نماد و سمبل جاده چالوس نیز به شمار می رود. قلعه هفت برادران درست پس از این تونل دو کیلومتری واقع شده است. بنابراین می توان گفت این قلعه در فاصله نود کیلومتری جنوب شهر چالوس قرار گرفته است.

تونل کندوان یکی از دشوارترین و عظیم ترین بخش های پروژه ساخت جاده چالوس بود. ساخت این تونل در سال ١٣١۴ و در دوران سلطنت رضاشاه پهلوی آغاز شد و سه سال بعد به سرانجام رسید. در آن زمان خبری از ابزارآلات پیشرفته و تکنولوژی های جدید راهسازی نبود. بنابراین کارگران مجبور بودند با کلنگ و دیلم و تیشه به جان کوه و صخره بیفتند. برای حفر تونل کندوان نیاز بود که قلب کوه را شکافت و پیش رفت. سختی این کار به حدی بود که رضاشاه برای ترغیب و تشویق کارگران به پیوستن به این پروژه دستمزد پنج ریالی را برای آنها مقرر نمود که در آن زمان یک دستمزد بسیار بالا و غیر عادی به شمار می رفت.

تکه سنگ های عظیم الجثه هفت برادران نیز در واقع یادگاری از همان دوران هستند. این تکه سنگ های کله قندی شکل که تعداد آنها هفت عدد می باشد در حقیقت حاصل کنده کاری های کارگران در زمان ساخت جاده چالوس است. بر فراز یکی از این صخره ها دیلم استفاده شده توسط یکی از کارگران در جریان ساخت تونل کندوان نیز به نشانه یادگار قرار داده شده است.

هفت برادران کجاست؟

هفت برادران

دیگر جاذبه های جاده چالوس

- غار یخ مراد: این جاذبه گردشگری یکی از خاص ترین دیدنی های جاده چالوس و صد البته یکی از خاص ترین غارهای ایران محسوب می شود. غار یخ مراد واقع در شصت و پنج کیلومتری شمال شرق کرج و در نزدیکی روستای گچسر، بیش از هر چیز به خاطر قندیل های منحصر بفرد خود معروف است. این قندیل ها با ظاهر زیبا و شفاف خود و رنگ آبی آسمانی و نیلی، به جای اینکه از سقف آویزان باشند همچون ستون های کریستالی و استوانه ای از زمین سر بلند کرده اند. غار یخ مراد غاری بسیار بزرگ است و از سه تالار و سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه تشکیل شده است. از جمله جالب ترین و تماشایی ترین مکان های موجود در این غار می توان از دخمه دوقلو و تالار سنگلاخی نام برد.

- باغ لاله های گچسر: دیگر جاذبه گردشگری روستای گچسر باغ لاله های پرآوازه این روستا است. این باغ که آن را با نام باغ لاله های جاده چالوس نیز می شناسند به عنوان یکی از زیباترین باغ های ایران همواره میزبان گردشگران پرشماری است. در این باغ طیف متنوعی از لاله های سرخ، سفید، زرد، نارنجی و... با نظم و آرایش هنرمندانه ای در کنار یکدیگر آرمیده اند.

هفت برادران کجاست؟

باغ لاله های گچسر

- درخت سرو اورس شهرستانک: یکی از قدیمی ترین موجودات جاندار ایران نیز در مسیر جاده چالوس قرار گرفته است. درخت سرو اورس شهرستانک درختی پیر و باشکوه با قدمتی بالغ بر دو هزار و هشتصد سال است. این سرو پیر که یادگاری از دوران ماقبل امپراتوری هخامنشی است در کیلومتر چهل و چهارم جاده چالوس واقع شده است. ارتفاع این سرو اورس به هفده متر و پهنای آن به چهارده متر می رسد.

- روستای ارنگه: روستای ارنگه مملو از جاذبه های گردشگری است و هر نقطه آن ضیافتی سخاوتمندانه از زیبایی های طبیعت است. از آبشار هفت چشمه شروع کنیم. مرتفع ترین آبشار جاده چالوس و یکی از مرتفع ترین آبشارهای کل ایران با نود متر ارتفاع. آبشاری که از جنوب به رودخانه ارنگه و از شمال به آبشار آدران منتهی می شود. دره هفت چشمه نیز دیگر جاذبه گردشگری این منطقه است که به سبب تابستان های خنک خود معروف می باشد. گورستان تاریخی ارنگه و مقبره امامزاده حسین نیز جاذبه های تاریخی روستا به شمار می روند. کهنسال ترین درخت چنار ایران نیز در حیاط امامزاده حسین ارنگه قرار گرفته است.

- کوچه باغ های نسا: معرفی جاذبه های گردشگری جاده چالوس را با یکی از ناب ترین آنها به پایان می بریم. نسا روستایی سرسبز و حاصلخیز واقع در کیلومتر چهلم جاده چالوس است. این روستا انباشته از باغ های میوه است و شغل اکثر اهالی روستا نیز باغداری می باشد. نسا پرورش دهنده یکی از مرغوب ترین سیب های ایران است. عمده جذابیت این روستا در نزد گردشگران نیز همین باغ های میوه و پیچیدن عطر آنها در میان کوچه باغ های روستا است.