شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگردان#هنرمندان#جایزه

نویسنده و کارگردان «مانداک» : مدیون صحنه تئاتر هستیم

نویسنده و کارگردان «مانداک» : مدیون صحنه تئاتر هستیم

ایرنا نوشت: نویسنده و کارگردان نمایش «مانداک» گفت: یک عده چوب و چماق دستشان گرفته اند و هنرمند را می‌زنند که چرا در جشنواره شرکت می‌کنی. همان‌هایی که سال‌ها پیش جایزه گرفته اند و با این جایزه‌ها پز داده اند. ما هنرمندان نمایش به صحنه‌ای که به ما هویت داده مدیون هستیم.

نمایش «مانداک» از جمله آثار بخش صحنه ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر است که دوشنبه ۳ بهمن ماه در دو سانس ساعت ۱۷ و ۲۰ در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد.

محمد قاسمی درباره انگیزه‌اش از شرکت در جشنواره فجر توضیح داد: شغل و حرفه من تئاتر است و همیشه آب باریکه ای از این هنر دریافت کرده ام. وقتی می بینم نیاز جامعه داشتن دیالوگ است، تئاتر تولید می کنم و به جشنواره می آیم. هیچ جامعه ای با پرتاب سنگ به تفاهم نرسیده است. وقتی شروع به صحبت کردن کنیم و حرف بزنیم مشکل حل می شود و تمرین احساس درست در سالن تئاتر انجام می شود.

وی درباره حاشیه‌های جشنواره امسال گفت: من نشنیدم کسی انصراف داده باشد. عده ای نخواستند بیایند و تحریم کرده اند. من کلمه تحریم را راجع به تئاتر اصلا نمی فهمم. از برشت، یکی از بنیانگذاران سبک‌های نمایشی پرسیدند ما داریم انقلاب می کنیم تو چرا تئاتر اجرا می کنی؟ او جواب داد من سال‌های پیش انقلاب خودم را در تئاتر کرده‌ام. چطور می‌شود من کتاب های برشت را بخوانم و اندیشه اش را قبول نداشته باشم. تحریم کردن چه معنایی دارد؟ مگر می شود مردم را از هنر محروم کرد؟ اگر مردمی نخواهند تئاتر ببینند به سالن‌ها نمی‌آیند. مردم انتخاب گر هستند. میزان استقبال از یک تئاتر را گیشه تعیین می‌کند.

قاسمی افزود: اگر یک سال تئاتر در دوران کرونا تعطیل بشود چه اتفاقی می‌افتد؟ به نظر من تئاتر جزو نیازهای اولیه است. مشکل ما این است که مقوله فرهنگ را در اولویت های ششم و هفتم می گذاریم. در حالی که فرهنگ نیاز اصلی است. اگر یک سال همه ما تئاتر را تعطیل کنیم آیا همه چیز درست می شود؟ الان همه مغازه ها باز هستند. هنرمند هم سنتز نمی کند و نیاز به شغل دارد.

وی گفت: یک عده چوب و چماق دستشان گرفته اند و هنرمند را می زنند که چرا در جشنواره شرکت می کنی. همان هایی که سال ها پیش جایزه گرفته اند و با این جایزه ها پز داده اند. اگر مخالف هستند باید ۳۰ سال مخالفت می کردند. در کارنامه خودشان نوشته اند که چند دوره جشنواره من برگزیده شدم. مثل کسی که نمک خورده و الان دارد نمکدان می شکند. شما اسم و رسم تان را از کجا آورده اید؟ ما به صحنه ای که به ما هویت داده مدیون هستیم.

کارگردان «مانداک» با اشاره به نمایش خود در جشنواره نیز گفت: سالن تئاتر برای اجرا را ساعت ۲۳ شب تحویل گرفته‌ایم و زدن دکور تا ۷ صبح طول کشید. از ساعت ۷ تا ۸ صبح استراحت کردیم و اولین اجرای ما ساعت ۱۷ بود. اجرا در سالنی که در آن تمرین نکرده ایم، کار دشواری بود.

وی با یادآوری این که بعد از ۹ سال وارد جشنواره استانی شده، افزود: در سال های اخیر به صورت مستقیم وارد جشنواره تئاتر فجر می‌شدم. امسال برای نمایش «مانداک» بازبینی استانی و شهرستانی و منطقه‌ای و فجر داشتیم. مجموعا شش هفت بار اجرای پر و پیمان خارج از اجرای عموم را تجربه کردیم. ده روز اجرا هم در شهر همدان داشتیم.

قاسمی با اشاره به این که «مانداک» به معنای وراثت است، گفت: شما اگر امروز در سال ۱۴۰۱ کاری کنید، روی آدم های ده سال بعد تاثیر می‌گذارد. در این نمایش هم می‌بینیم یک آدمی در گوشه ای از دنیا از دانش خودش استفاده کرده و چیزی ساخته که همه از آن رنج می برند. «مانداک» در خارج از کشور و در ایران اتفاق نیفتاده است و زندگینامه فردی است که دانشمند رشته شیمی است و نوه‌ها و نتیجه‌های او به دلیل وراثت و ژنتیکی دارای معضلات شدیدی هستند که برای رفع این مشکل به دنبال چاره‌اند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که از ۲۵ دی ماه در شهرستان های مختلف آغاز شده از شنبه یکم دیماه تا ۱۱ بهمن ماه اجراهای صحنه ای و خیابانی خود را در تهران دنبال می کند.

۵۷۲۴۵