شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#برنج#واردات#افزایش قیمت

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران:

افزایش قیمت برنج خارجی پس از لغو ممنوعیت واردات

اقتصاد100- رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران پیرامون وضعیت برنج خارجی پس از توقف ممنوعیت واردات گفت: پس از توقف ممنوعیت واردات برنج شاهد افزایش ۱۵ درصدی این کالا هستیم.

افزایش قیمت برنج خارجی پس از لغو ممنوعیت واردات

به گزارش گروه کسب و کار؛ رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: نوسان بازار ارز باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت برنج ایرانی و خارجی شده است؛ اما افزایش ۱۵ درصدی نسبت به نوسان ارزی، افزایش قابل توجهی نیست.

وی بیان کرد: به دلیل این که در حال حاضر بازار راکد و وفور کالا وجود دارد افزایش قیمت را در بازار برنج خارجی داریم. با وجود توقف ممنوعیت واردات برنج، به دلیل نوسان نرخ ارز قیمت ها افزایش یافته است. به دنبال افزایش قیمت برنج هندی و پاکستانی برنج ایرانی هم دستخوش تغییر قیمت شد و ۱۰ درصد قیمت آن افزایش داشته است.

کنگری در رابطه با قیمت عمده فروشان برنج، خاطر نشان کرد: برنج پاکستانی مدتی قبل ۴۳ هزار تومان بود اما الآن به صورت عمده کیلویی ۴۹ هزار تومان عرضه میشود. برنج هندی انواع مختلفی دارد که در تمامی آن ها شاهد افزایش ۱۵ درصدی این کالا بودیم؛ قیمت عمده بنکداری یک نوع برنج هندی که معمولاً بیشتر در بازار خرید و فروش می شود کیلویی ۴۱ هزار تومان شده است. در حالی که ماه قبل حدود ۳۲ هزار تومان بود. قیمت بنکداری برنج هاشمی مازندران ۱۰۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است که ۱۱۰ هزار تومان به مصرف کننده فروخته می شود. برنج هاشمی گیلان ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلو است که ۵ هزار تومان بالاتر از این قیمت به دست مصرف کننده می رسد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در ادامه ضمن اشاره به وضعیت بازار شب عید گفت: اگر همچنان شاهد افزایش قیمت ارز باشیم حتماً افزایش مجدد قیمت برنج را خواهیم داشت، در غیر این صورت با ثبات قیمت ارز به دلیل اینکه کالا به طور گسترده وجود دارد، قیمت ها تغییری نخواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به رکود بازار و تغییر قیمت ارز پیش بینی می شد قیمت ها بیش از این افزایش یابد؛ اما به دلیل وفور کالا و عدم کمبود از این اتفاق جلوگیری شده است. افزایش ۱۵ درصدی نسبت به نوسان ارزی که شاهد بودیم افزایش قابل توجهی نیست.

کنگری بیان کرد: از آنجا که هیچ کمبود کالایی در بازار نداریم لذا دولت برنامه خاصی برای تنظیم بازار در اسفند و بازار شب عید نخواهد داشت. اگر نوسانات ارزی جدیدی در بازار رخ ندهد افزایش قیمت جدیدی تا عید در بازار بنکداری نخواهیم داشت.