شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#سازمان ملل#رئیس جمهور

صربستان تحت فشارهای اتحادیه اروپا با عضویت کوزوو در سازمان ملل موافقت می‌‌کند

صربستان تحت فشارهای اتحادیه اروپا با عضویت کوزوو در سازمان ملل موافقت می‌‌کند

رئیس جمهور صربستان از احتمال پذیرش طرح فرانسه و آلمان برای عادی سازی روابط با کوزوو به دلیل خطر متوقف شدن مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اس ار اف سوئیس، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، گفته است که ممکن است آخرین طرح فرانسه و آلمان برای عادی سازی روابط با کوزوو را بپذیرد.

مذاکره کنندگان غربی به او حق این انتخاب را داده بودند که این طرح را بپذیرد یا مذاکرات الحاق اتحادیه اروپا را به دلیل عدم پذیرش این طرح متوقف کند. ووچیچ در یک کنفرانس مطبوعاتی سه شنبه شب که به طور زنده از تلویزیون پخش شد، گفت: این به معنای خطر خروج سرمایه گذاری های خارجی است.

وی افزود: اگر انتخاب این است که تحریم شویم - و چه تحریمی بدتر از خروج سرمایه گذاری ها - یا اینکه از طرف دیگر همه چیز را بپذیریم و فوراً آنچه را که عضویت کوزوو در سازمان ملل بدان معناست، بپذیریم، پس من طرفدار راه سازش هستم. ووچیچ توضیح داد، مهم نیست که این چقدر بحث برانگیز باشد.

کوزوو که از سال 2008 مستقل شده است، اکنون تقریباً به طور انحصاری با جمعیت آلبانیایی ها پر شده است. صربستان این ایالت سابق خود را به رسمیت نمی شناسد و مدعی است که قلمرو کوزوو متعلق به این کشور است.

طرح فرانسه و آلمان که در پاییز گذشته مشخص شد، از جمله پیش‌بینی می‌کند که صربستان و کوزوو به طور رسمی یکدیگر را به رسمیت نشناسند، اما متقابلاً موجودیت دولتی یکدیگر را در مرزهای فعلی بپذیرند.

به این ترتیب صربستان به این روند پایان می دهد که مانع از عضویت کوزوو در سازمان‌های بین‌المللی با کمک و حمایت های فعالانه روسیه شود. ووچیچ ادامه داد: صحبتی در مورد حمایت از عضویت کوزوو در سازمان ملل وجود ندارد، اما ما عملاً عضویت آن را می پذیریم.

وی در عین حال افزود: اما هنوز چیزی قطعی نشده است. در نهایت، پارلمان صربستان و «شاید مردم» باید تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/