شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بلیت هواپیما#قیمت

قیمت بلیت هواپیما 30 درصد گران شد

کدخبر: ۵۵۰۹۲۱
​ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که بهار امسال افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد.
قیمت بلیت هواپیما  30 درصد گران شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مقصود اسدی سامانی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 1400 شرکت‌های هواپیمایی 170 هزار و 125 پرواز داخلی انجام دادند که 277 هزار و 710 ساعت پرواز بود. صندلی عرضه‌شده 21 میلیون و 76 هزار و 684 صندلی و تعداد مسافر جابجاشده در آن شال 15 میلیون و 650 هزار و 228 نفر در قالب ضریب اشغال صندلی 75 درصدی بود.

وی افزود: سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی 25 هزار و 35 پرواز خارجی انجام دادند و 3 میلیون و 257 هزار و 983 مسافر جابجا شد. صندلی عرضه‌شده در این پروازها 4 میلیون و 556 هزار و 237 صندلی با ضریب اشغال 69 درصد بود.

* افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی و قانونی است

اسعدی سامانی گفت: سال گذشته طبق تاکید مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی داوطلبانه 15 درصد از نرخ بلیت خود را کاهش دادند و مقرر بود در ازای آن دولت تسهیلات بانکی در اختیار شرکت‌ها بگذارد، ارز نیمایی به آنها بدهد و عوارض ارز فرودگاهی ریالی شود، اما هیچ یک از این موارد محقق نشد.

وی افزود: امسال با افزایش 39 درصدی دستمزدها مواجه بودیم، تعرفه گمرکی واردات قطعه هواپیما و موتور که پیش از این بر اساس ارز 4200 تومانی بود به نرخ ETF رسید که البته باز تغییر کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: همچنین با توجه به رشد قیمت‌های جهانی افزایش 30 درصدی در هزینه‌های تأمین موتور و قطعات هواپیما داشتیم، به عنوان مثال لاستیک هواپیما از 1200 دلار به 2700 دلار رسیده است. در این راستا بود که طی تقاضایی به سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال جاری ارائه شد. موضوع در شورای عالی هواپیمایی در بهار امسال مطرح شد، به تصویب رسید، در جلسه کارشناسی هم این موضوع تصویب شد و مقرر شد مرحوم رستم قاسمی با دولت هماهنگ کند و پس از دو هفته موضوع ابلاغ شود، اما به ما گفتند که پس از پروازهای اربعین بهتر است این افزایش قیمت اعمال شود که اعمال نشد و پس از فوت مرحوم رستم قاسمی این موضوع روی زمین ماند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است این موضوع در شورای عالی هواپیمایی تصویب نشده است،‌ گفت: خیر. در شورای عالی هواپیمایی به تصویب رسیده و در جلسه کارشناسی آن هم به تصویب رسیده است.

 

اسعدی سامانی اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد. بر اساس بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.

وی افزود: امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت، پیشنهاد رشد 40 درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه دادیم، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ 30 درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که با وجود گفته شما مبنی بر قانونی بودن افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازها چرا سازمان حمایت و نهادهای نظارتی و همچنین دادستانی مخالف افزایش قیمت هستند، گفت: ما موارد قانونی را به آنها گفته‌ایم. قطعاً نباید هزینه حمل و نقل هوایی را عامه مردم پرداخت کنند، حمل و نقل هوایی یک درصد مسافران جابجاشده کشور را جابجا می‌کند و نباید هزینه آن را همه مردم پرداخت کنند. در سال 99 شرکت هما به عنوان یک ایرلاین دولتی به 3400 میلیارد تومان بابت همین نرخ‌های تکلیفی زیان داشته است و این زیان از جیب همه مردم پرداخت می‌شود.

اسعدی سامانی افزود: در حال حاضر از 330 فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، 175 فروند هواپیما فعال است،‌چون شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و زیان‌ده هستند.

وی افزود: بیش از 90 درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت است، ریالی است اما باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی را دلاری پرداخت کنیم.

اسعدی سامانی گفت: با توجه به همه این مشکلات، شرکت‌های هواپیمایی طبق قانون برنامه و طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، افزایش حداکثر 30 درصدی نرخ بلیت را اعمال کرده‌اند تا زیان‌های آنها کاهش یابد.

وی اضافه کرد: البته همه درآمد نرخ بلیت به شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رسد و شرکت‌ها عوارضی نظیر عوارض هلال احمر، عوارض مسافر، عوارض ایمنی روی بلیت برای آنها محاسبه می‌شود که شامل 3000 تومان برای پروازهای داخلی یا 4 یورو برای پروازهای خارجی پرداخت سازمان هواپیمایی، یک درصد عوارض هلال احمر، 7 هزار تومان عوارض مسافر برای شرکت‌ فرودگاه‌ها، و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر به‌هرحال دادستانی تقاضای توقف افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیماها را داده است، گفت: ما مشکلی با دادستانی نداریم، اما تابع قانون هستیم و طبق قانون برنامه و مصوبه شورای عالی هواپیمایی این رشد 30 درصدی به تصویب رسیده است، اما اینکه چرا شورای عالی هواپیمایی ابلاغ نکرده است را نمی‌دانیم. به‌هرحال ادامه کار برای شرکت‌ها سخت شده بود.

 

اسعدی سامانی درباره سؤالی مبنی بر مقابله با مافیای چارتر گفت: شرکت‌های هواپیمایی به همین دلیل کمبود نقدینگی ناشی از نرخ‌های تکلیفی مجبور به در اختیار قرار دادن صندلی‌های خود به چارترکننده و دریافت نقدینگی هستند. فقط مشکلی که وجود دارد چارترکننده‌ها به جای آنکه صندلی‌ها را به صورت پکیج ارائه کنند به صورت تکی عرضه می‌کنند و موجب اختلال در شبکه می‌شوند. به همین دلیل بود که سقف نرخی تعیین شد تا به مسافر اجحاف نشود.

وی افزود: به‌هرحال معتقدیم هزینه حمل و نقل هوایی از سوی آن یک درصدی که استفاده می‌شود باید پرداخت شود تا هزینه آن به دوش همه مردم نیفتد.

با افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی که به تازگی از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعمال شده است، سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده و دادستانی ورود کرده و اعلام کردند که این افزایش قیمت غیرقانونی است و شرکت ها باید به نرخ های قبلی برگردند.