شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

فشار آمریکا برای عدم حضور برخی زنان در کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار/ دو کشور غربی تهدید شدند

فشار آمریکا برای عدم حضور برخی زنان در کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار/ دو کشور غربی تهدید شدند

نمایندگان زن دو کشور هلند و آمریکا هم برای سفر به ایران از سوی سفارتخانه و دولت های خود با فشارهایی روبه رو شدند که در صورت سفر به ایران و شرکت در این‌کنگره نام آنها در لیست قرمز درج خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، فراخوانی برای ۲۹ و ۳۰ دیماه به سراسر جهان؛ با محوریت زنان و برای نخستین بار در ایران؛ با حضور چهره هایی از هیئت زنان موثر که از گوشه کنار دنیا گرد هم جمع آمده بودند؛ آن هم درست در روز هایی که رسانه های غربی و حامیان آنها به دنبال آن هستند که جمهوری اسلامی ایران را چهره ای ضد زن جلوه دهند و درصدد مخدوش کردن نام و تصویر ایران در عرصه بین الملل تمام توان و تلاش خود را بکار گرفته اند. کنگره ای در تهران برگزار می شود، "تحت عنوان زنان موثر" درست یک ماه پس از آنکه کمیسیون‌مقام زن تحت لابی اسرائیل و آمریکا ایران را از عضویت کنار گذاشته است، آن هم با رای کشور هایی همچون گواتمالا، بنین، مونته نگرو، پرو، پاناما، لیبی و ۲۳ کشور دیگر. کشور هایی که شاید حتی نام برخی از آنها برای اولین بار است که به چشمتان می خورد و برایتان‌ناشناخته باشند. 

اما با این‌ تفاسیر تهران میزبان زنانی از سراسر دنیا با قومیت و نژاد و فرهنگ های مختلف ولی دغدغه مند در حوزه زنان می شود. برگزاری کنگره ای بین المللی با حضور چهره های موثر زنانه سرو و صداهای زیادی را برپا کرد ولی تاثیرات خود را سطح بین الملل در همان روز های اول بر جای گذاشت. البته که ناگفته نماند این کنگره ای که مورد استقبال بسیاری از کشور هایی همچون ژاپن، روسیه، بوسنی و هرزگویین، ترکیه، ارمنستان، صربستان، آرژانتین و ... واقع شد به مذاق برخی هم خوش نیامد و منتقدان در حالی به برگزاری این نشست حمله کرده‌اند که در سخنان‌شان هیچ ردی از منطق و استدلال دیده نمی‌شود.

 نکته حائز اهمیت در این میان، برای زنانی که تا قبل از سفر به تهران، تصویر درستی از ایران به آنها مخابره نشده بود، این است که هرچه کنکاش میکردند، از آن سیاه نمایی ها و توطئه های رسانه های غربی که به خوردشان داده شده بود، خبری نبود و متحیر و متعجب بودند از فریبی که طی ماه های اخیر توسط عملیات رسانه ای کشور های غربی خورده بودند. 

آرژانتین یکی از ۲۹ کشوری است که برای حذفیت ایران از کمیسیون مقام زن رای مثبت داد، آن هم به بهانه رعایت نشدن حقوق زنان در ایران، اما نماینده ی کشورش که برای حضور در این کنگره دعوت شده بود،پس از حضور در ایران، در نشست صمیمانه با همسر رئیس جمهور کشورمان اینگونه می گوید که شرایط زنان در ایران بسیار بهتر از شرایط زنان‌مسلمان در کشور آرژانتین است‌. خانم مریم از آرژانتین شرایط زنان مسلمان در آرژانتین را اینگونه توصیف می‌کند که آنها حتی برای پیدا کردن گوشت حلال با مشکلاتی مواجهند و حتی نمی توانند به یک روانپزشک و یا دکتر مراجعه کنند زیرا در برخورد اولیه با این جمله مواجه می شوند که حجاب خود را کنار بگذارید. او می گوید که در سفر به ایران متوجه شده است که اظهارات ضد ایرانی و به نوعی توطئه  های اخیری که علیه ایران شکل می‌گیرد با واقعیت مطابقت ندارد. 

البته این اظهارات مختص نماینده کشور آرژانتین نیست صربستان، بوسنی هرزگویین، ژاپن و ترکیه و ۸۸ کشور دیگری هم که در این کنگره نماینده هایشان حضور پیدا کرده بود به این مهم، دست یافتند‌. جالب است که‌جمله مشترک همگی آنها این بود که "در اروپا تصویر درستی از شرایط زنان در ایران و موفقیت های ایرانی ها به آنها ارائه نمی شود" و بر این اصل اتفاق نظر دارند که بسیاری از رسانه ها آنها را شست و شوی مغزی داده اند.  

در این کنگره ای دو روزه که از اقصی نقاط جهان میهمانانی را فراخوانده بود، حدود ۳۰۰ مهمان خارجی شرکت کردند، زنانی که از آنها به عنوان بانوان تاثیر گذار نام برده شد. این فراخوان‌محدود به چند کشور نبود، از چین، استرالیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون، صربستان، ارمنستان، سوئد، بلغارستان، آفریقای جنوبی سوریه، لبنان و روسیه هیئت هایی به ایران سفر کرده‌ بود، هیئت هایی در سطح بانوی اول و همسران روسای دولت، نمایندگان پارلمانی، معاونان وزرا و شخصیت های برجسته فرهنگی علمی و اقتصادی که در نهایت ۷ بانوی برتر از میان ۸۷۷ کاندیدی که در مرحله اول ثبت نام کرده بودند، منتخب شدند.

یکی از انتقاداتی که این روزها برخی به این‌کنگره وارد می‌کنند این است که چرا از نماینده های کشور های برجسته دعوت نشده و آنها در این همایش حضور ندارند، گویا برخی عادت کرده‌اند که بیشتر به دیدار مقامات کشورهایی بشتابند که نگاه متکبرانه به ایران دارند. اما واقعیت ماجرا چیست؟ طبق گفته ی یک‌منبع آگاه، کشور های غربی حضور شهروندان خود در این‌کنگره را ممنوع کرده بودند و حتی کار به تهدید هم‌کشیده شده است. برخی از اساتید دانشگاه های کشور های غربی گفته اند که از سوی دانشگاه با تهدید مواجه شدند که اگر به ایران سفر کنند و در این کنگره حضور پیدا کنند، با آنها برخورد خواهد شد‌.

بر این اساس نمایندگان زن دو کشور هلند و آمریکا هم برای سفر به ایران از سوی سفارتخانه و دولت های خود با فشارهایی روبه رو شدند که در صورت سفر به ایران و شرکت در این‌کنگره نام آنها در لیست قرمز درج خواهد شد.

اما با همه این فشار ها حدود ۳۰۰ مهمان خارجی برای حضور در این کنگره به ایران سفر می کنند و به نوعی این‌کنگره آنقدر با استقبال کشور ها مواجه می شود که مقرر می شود انجمن بین المللی بانوان تاثیر گذار تاسیس و سند تفاهم نامه آن به امضا می رسد و همسر نخست وزیر ارمنستان هم از برگزاری دور دوم این کنگره در کشور خود خبر می‌دهد.

انتهای پیام/