شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان

چراغ سبز آلمان به ارسال تانک به اوکراین/ افزایش شانس موفقیت کی‌یف در جنگ بهاری؟

کدخبر: ۵۵۰۸۴۹
به نظر می‌رسد در موضع آلمان در قبال ارسال تانک به اوکراین تغییری ایجاد شده است. این تانک‌ها می‌توانند در روند جنگ تغییر عمده‌ای به سود اوکراین ایجاد کنند.
چراغ سبز آلمان به ارسال تانک به اوکراین/ افزایش شانس موفقیت کی‌یف در جنگ بهاری؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  وزیر امور خارجه آلمان گفت که اگر لهستان بخواهد تانک های لئوپارد 2 خود را به اوکراین بفرستد، آلمان مانع آن‌ها نخواهد شد. این اظهارات نشان از یک پیشرفت احتمالی برای اوکراین دارد که در تلاش است در آستانه حمله جدید روسیه نیروهای خود را تقویت کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، یازده ماه پس از حمله روسیه به همسایه جنوبی خود، نبرد در شهر باخموت در شرق اوکراین متمرکز است، جایی که مزدوران واگنر روسیه و نیروهای اوکراینی درگیر نبردی فرسایشی هستند.

وزارت دفاع روسیه روز یک‌شنبه برای دومین روز متوالی اعلام کرد که نیروهای این کشور در حال پیش‌برد مواضع خود در منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین هستند، هرچند یک سخنگوی ارتش اوکراین به تلویزیون دولتی این کشور گفت که وضعیت آن‌جا «دشوار» اما با ثبات است.

مقامات اوکراینی ماه‌هاست که از متحدان غربی خواسته‌اند تانک‌های مدرن ساخت آلمان را برای آن‌ها تامین کنند، اما آلمان از ارسال آن‌ها یا دادن اجازه به سایر کشورهای ناتو برای انجام این کار خودداری کرده است. تانک‌های لئوپارد که در اختیار مجموعه‌ای از کشورهای ناتو هستند -اما انتقال آنها به اوکراین مستلزم تایید برلین است- از نظر کارشناسان نظامی مناسب‌ترین تانک برای شرایط اوکراین است.

K7W2GIHXTRLRDNZIDXQCRRWUTQ

متحدان غربی هفته گذشته متعهد شدند میلیاردها دلار تسلیحات برای اوکراین ارسال کنند، اما نتوانستند آلمان را متقاعد کنند که وتوی خود را برای تامین تانک‌ها لغو کند. اما در یک تغییر آشکار در موضع برلین، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، گفت که اگر لهستان تانک‌های لئوپارد 2 خود را بدون تأیید آلمان برای اوکراین ارسال کند، دولت او مانع از آن نخواهد شد.

او در پاسخ به سوالی درباره واکنش دولتش به چنین تصمیمی در لهستان به تلویزیون LCI فرانسه گفت: «در حال حاضر این سؤال به طور رسمی مطرح نشده، اما اگر از ما بپرسند ما مانع نمی‌شویم».

آلمان برای دادن اجازه ارسال تانک‌های لئوپارد به به اوکراین تحت فشار زیادی قرار گرفته است، اما حزب سوسیال دموکرات صدراعظم اولاف شولتز به طور سنتی نسبت به تصمیمات و دخالت‌های نظامی شدیداً محتاط است و تلاش می‌کند تا حد ممکن از اقدامات ناگهانی که می‌تواند به تشدید بیشتر درگیری توسط روسیه منجر شود اجتناب کند.

بائربوک با اظهاراتش از اعلام موضع شولتز در نشست پاریس در روز یکشنبه فراتر رفت. شولتز در آن‌جا گفته بود که همه تصمیمات در مورد تحویل تسلیحات با هماهنگی متحدان از جمله ایالات متحده اتخاذ خواهد شد.

اوکراین می‌گوید تانک‌های سنگین به نیروهای زمینی این کشور تحرک و محافظت بیشتری در مقابل حملات آتی روسیه خواهند داد، اما به نظر می‌رسد آلمان چنین کمکی را به اقدام آمریکا برای ارسال تانک‌های آبرامز مشروط کرده است، خواسته‌ای که مقامات آمریکایی گفته‌اند که قصد انجام آن را ندارند چرا که تعمیر و نگهداری این تانک‌ها بسیار پیچیده است.

np_file_198625

«جنگ وحشتناک»

قانون‌گذاران آمریکایی روز یکشنبه دولت را تحت فشار قرار دادند تا تانک‌های ام 1 آبرامز را به اوکراین صادر کند و گفتند که حتی ارسال نمادین یک عدد تانک برای وادار کردن متحدان اروپایی به انجام همین کار کافی است.

بریتانیا اخیراً اعلام کرد که 14 تانک چلنجر 2 را به اوکراین می‌دهد. جیمز کلورلی، وزیر خارجه این کشور، روز یکشنبه گفت که همچنان خواهان یک توافق بین المللی برای ارائه تانک‌های ساخت آلمان به اوکراین است. در همین حال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، گفت که احتمال ارسال تانک‌های لکلرک ساخت فرانسه به اوکراین را رد نمی‌کند.

هفته گذشته، سخنگوی کرملین گفت کشورهای غربی که به اوکراین تانک می‌فرستند، روند درگیری را تغییر نمی دهد، بلکه بر مشکلات مردم اوکراین می‌افزاید. یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین روز یک‌شنبه گفت که تحویل تسلیحات تهاجمی به کیف که قلمرو روسیه را تهدید می‌کند به یک فاجعه جهانی منجر می‌شود و استدلال‌‌های ضد استفاده از سلاح های کشتار جمعی را غیرقابل دفاع می‌کند. ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس سفلی روسیه هشدار داد که حمایت ایالات متحده و ناتو از اوکراین، جهان را به سمت یک «جنگ وحشتناک» سوق می‌دهد.

روسیه از زمان تهاجم به اوکراین در 24 فوریه -که آن را دفاع از خود در برابر غرب متجاوز اعلام می‌کند- کنترل بخش‌هایی از اوکراین را به دست گرفته و گفته است که هرگز آنها را باز نمی‌گرداند. اوکراین گفته است که تمامیت ارضی این کشور قابل مذاکره نیست.

در شرق جنگ‌زده‌ی اوکراین، مقام ارشد منصوب روسیه در منطقه تحت اشغال دونتسک، اواخر روز یکشنبه گفت که از شهر سولدار -که روسیه می‌گوید در این ماه تصرف کرده- بازدید کرده است.

i_guim_co_uk-7375

دنیس پوشیلین ویدیوی کوتاهی را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد که نشان می‌داد او در میان مناطق خالی از سکنه و ساختمان‌های ویران شده در حال قدم زدن است. اما رویترز نتوانست به طور مستقل زمان و مکان این ویدئو را تأیید کند.

در 11 ژانویه، گروه نظامی خصوصی واگنر گفت که شهر سولدار را تصرف کرده است. اوکراین تا به حال علناً اعلام نکرده است که این شهر توسط نیروهای روسی تصرف شده است. روز یکشنبه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه به مواضع اوکراین در این منطقه شلیک کرده‌اند.