شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#منابع#یورو#واردات
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تاثیر مثبت آزادسازی منابع ارزی در عراق بر تولید کشور

تسهیل واردات با آزادسازی ۳۰۰ میلیون یورو و سایر حواله‌های ارزی به برآورده شدن بخشی از نیاز‌های کشور کمک زیادی می‌کند.

حجت اله فرزانی؛ کارشناس وتحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی درگفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص آزادسازی ۳۰۰ میلیون یورو از منابع ارزی ایران نزد کشور عراق و اثر این موضوع بر واردات کالا‌های مورد نیاز کشور، گفت: با توجه به بالا بودن مصارف ارزی کشور که نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار در طی سال تخمین زده شده است، آزاد سازی منابع ارزی موضوع قابل توجهی است. چرا که می‌تواند در تامین بخشی از نیاز‌های کشور اثر گذار باشد.


وی در این باره افزود: بخشی از نیاز‌های مهم کشور که در توسعه تولید و رشد اقتصادی مهم است مثل واردات ماشین آلات و کالا‌های سرمایه‌ای با آزاد سازی منابع ارزی کشور باید در دستور کار دولت، وزارت صمت و وزارت اقتصاد برای توسعه اقتصاد کشور قرار داده شود تا تولید از این محل بتواند نیاز‌های خود را در دسترسی به فناوری‌ها و ماشین آلات به روز شده که مصرف کمتر و بهره‌وری تولیدی بیشتری دارند فراهم کند.


فرزانی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود دولتمردان با دیپلماسی قوی اقتصادی و سیاسی زمینه را برای آزاد سازی منابع ارزی کشور فراهم کنند. چرا که نیاز ما به منابع ارزی برای واردات کالا‌های سرمایه‌ای و نیاز‌های اصلی و اساسی معیشتی مردم در حال افزایش است و برای تامین این موارد ماهانه میلیون‌ها دلار در سامانه نیما و خارج از آن معامله می‌شود.


این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تسهیل امر واردات با آزاد سازی ۳۰۰ میلیون یورو و سایر حواله‌های ارزی کمک شایان توجهی به برآورده شدن بخشی ازنیاز‌های کشور است. ضمن اینکه درچنین مواقعی حتی به ازای ارزی که در کشور‌های خارجی داریم، می‌توانیم کالا‌های سرمایه ای، ماشین آلات و نهاده‌های اساسی مورد نیاز تولید را به صورت تهاتری وارد کشور کنیم تا از این منظر برای مدت زمان مشخصی تامین نیاز صورت بگیرد.


وی درپایان خاطرنشان کرد: مساله این است که علی رغم مفید بودن آزاد سازی ۳۰۰ میلیون یورو از منابع بانک مرکزی در عراق و معامله آن در سامانه نیما باید به این موضوع توجه کنیم که به شدت نیازمند تقویت رایزنی‌های لازم برای آزاد سازی سایر منابع ارزی و تزریق به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستیم چرا که مصرف ارزی بالایی داریم ومحدود بودن منابع به زیان تولید و اقتصاد تمام می‌شود.

نویسنده: میلاد شکری