شهر خبر

سقف تاریخی حجم معاملات نیما شکست

سقف تاریخی حجم معاملات نیما شکست

فردای اقتصاد: مجموع ارز معامله شده در سامانه نیما در روز یکم بهمن ماه به معادل 511 میلیون دلار رسید که این میزان، بیشترین حجم معامله روزانه انجام شده در این سامانه است. اگر چه این سطح از حجم معاملات در روز بعدی تکرار نشد اما باز هم این افزایش حجم در دو روز اول بهمن قابل ملاحظه است. 

پس از مذاکرات پولی بانکی موفق با مقامات بانکی عراق، گشایش های ارزی جدیدی جهت عرضه ارز در سامانه نیما صورت گرفت به طوری که بعد از یک وقفه یک ساله امروز مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع بانک مرکزی کشورمان در عراق در سامانه نیما عرضه و کل آن بلافاصله به فروش رفت و این فرایند طی روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت. این مبلغ علاوه بر سایر تأمین ارزهای روزانه صورت گرفته در سامانه نیما است که آمار آن هر روز اعلام می شود.

بازرگانان و تجار با این گشایش ارزی قادر خواهند بود تا ضمن تسریع در انجام فرآیندهای تجاری و بانکی از محل منابع مربوطه در عراق، تقاضاهای ارزی خود را با سرعت بیشتر و به نحو مناسب تری پوشش دهند.

بر این اساس، علاوه بر این گشایش ارزی یورویی (معادل 327 میلیون دلار)، معادل 184 میلیون دلار ارز در سامانه نیما معامله شده است که نزدیک به میانگین سه ماه اخیر ارز معامله شده در این سامانه است.
نکته قابل توجه این است که با افزایش­ نرخ ارز بازار آزاد، ارزش معاملات در سامانه نیما نیز افزایش یافته است که می‌تواند نشان از افزایش تقاضا برای استفاده از مابه التفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد باشد.