قاتل خاموش جان زن 22 ساله و نوزاد 20 روزه اش را گرفت / در قزوین رخ داد

به گزارش رکنا؛ قدیر موسی خانی روز دوشنبه  افزود: بیشترین تعداد حوادث مربوط به گاز گرفتگی مربوط به فصل سرما و همزمان با افزایش استفاده از وسایل گرمایشی است.

این مسوول ادامه داد: طی این مدت متاسفانه 5 نفر از شهروندان قزوینی به علت گازگرفتگی فوت و ۱۵ نفر هم مصدوم شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۰ فوتی بود کمتر است اما چون هنوز به پایان سال نرسیده ایم و متولی اعلام گازگرفتگی‌ها پزشکی قانونی نمی‌توان گفت که حادثه کمتر داشته ایم.

ریس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه حوادث گازگرفتگی و مسمومیت با مونوکسیدکربن در دی ماه رو به افزایش گذاشت، افزود: هفته گذشته متاسفانه یک مادر ۲۲ ساله و نوزاد ۲۰ روزه آن به دلیل نشست گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

موسی خانی خاطرنشان کرد: متأسفانه این مادر و نوزاد به دلیل نشست مونوکسیدکربن از دودکش قرار داده شده در داخل سطل آب، دچار مسمومیت شده و در دم فوت کردند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری آتش نشان قزوینی سه هزار و ۱۶۰ مورد عملیات امداد و نجات و اطفای حریق شرکت کرده اندکه بیشترین آنها با ۳۶۵ مورد مربوط به بخش آسانسور بوده و پس از آن با ۹۰ مورد به گزارش های گازگرفتگی اختصاص داشته است.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در ادامه با اشاره به اجرای طرح هر مسجد یک پایگاه ایمنی،گفت: این طرح برای اولین بار در مساجد قزوین در دستور کار قرار گرفت و در ۶۰ مسجد آموزش‌های پیشگیری از حوادث گازگرفتگی ارایه شد و در مدارس دانش آموزان به صورت مجازی آموزش دیدند.

وی اضافه کرد: انجام فعالیت های آموزشی و پیشگیرانه موجب کاهش حوادث در استان شد و امسال نیز این طرح در ۲۰ مسجد آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال در سایر مساجد نیز اجرا شود.

موسی خانی گفت: در بحث آموزش دانش آموزان نیز به صورت جدی پیگیر هستیم و در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین منعقدشده این آموزش‌ها در فضای مجازی دنبال می‌شود

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با تاکید بر اینکه نصب وسایل گرمایشی توسط نمایندگی‌های مجاز موجب پیشگیری از حوادث می‌شود، گفت: با رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی می‌توان تا حد قابل توجهی از میزان از حوادثی همچون گازگرفتگی در فصل سرما جلوگیری کرد.

پکیج

نصب پکیج در داخل ساختمان‌های زیر ۶۰ متر ممنوع

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با تاکید بر اینکه در ساختمان‌های زیر ۶۰ متر نباید پکیج در فضای بسته نصب شود، گفت: برای ساختمان‌های زیر ۶۰ متر باید پکیج حتما در محیط بالکن و یا در فضای خارج از محیط منزل نصب شود تا خطرات ناشی از این وسیله کمتر شود.

موسی خانی، افزود: متاسفانه افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند بدون اطلاع از معایب و وجود مونوکسید کربن در اثر استفاده پکیج در منازل، برای گرمتر شدن منازل خود تمامی منافذ ورودی هوا به درون ساختمان را می‌بندند که با این کار راه ورود هوا به داخل منزل را کاملاً مسدود می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما این است در منازلی که از پکیج استفاده می‌شود حتماً یک منفذ برای ورود هوای آزاد وجود داشته باشد.

موسی خانی ادامه داد: شهروندان در زمان استفاده از تجهیزات گرمایشی توصیه‌های ایمنی را رعایت کرده و در خصوص استاندارد بودن بخاری‌ها و تخلیه کامل گاز سمی مونوکسید کربن از طریق دودکش‌ها اطمینان لازم را کسب کنند.

وی تأکید کرد: حوادث ناشی از گازگرفتگی از آن دسته حوادثی هستند که تنها با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و هرگونه سهل‌انگاری و بی احتیاطی در رعایت اصول ایمنی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین افزود: قرار دادن لوله بخاری درون سطل آب یک اقدام اشتباه است که منجر به پخش گاز در محیط و در نهایت گازگرفتگی می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه استفاده از لوله‌های آکاردئونی و آلومینیومی به دلیل زیبایی و نصب راحت در بخاری‌ها رواج پیدا کرده است اما استفاده از این نوع لوله‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چراکه به مرور زمان حالت اولیه خود را از دست داده و گاز را در محیط پخش می‌کند.

موسی خانی شهروندان توصیه کرد: شهروندان به شعله وسایل گرمایشی دقت کنند و در صورتی که نارنجی و قرمز بود احتیاط کنند و همچنین اگر لوله گرم باشد دلیل بر خارج شدن گاز و اگر سرد باشد به معنای پخش شدن گاز در محیط است.

این مسوول خواب آلودگی، سردرد، سر گیجه، حالت تهوع، بی حالی، رنگ پریدگی و علائم سرماخوردگی را از علائم گاز گرفتگی عنوان کرد و افزود: شهروندان در صورت مواجهه با گاز گرفتگی سریعاً با اورژانس تماس گرفته و درب و پنجره‌ها را باز کنند تا هر چه سریع‌تر هوای محیط عوض شود.

وی از شهروندان خواست در شرایط اضطراری با شماره ۱۲۵ آتش نشانی تماس بگیرند.