شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان#عربستان#جزیره#صدور مجوز

ابتکار بن سلمان برای پیش‌بردن پرونده سازش با رژیم صهیونیستی

ابتکار بن سلمان برای پیش‌بردن پرونده سازش با رژیم صهیونیستی

رسانه‌های صهیونیستی از ابتکار عمل ولیعهد و حاکم عربستان برای پیش بردن پرونده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از طریق صدور مجوز برای حضور صهیونیست‌ها در دو جزیره "تیران" و "صنافیر" پرده برداشتند.

به گزارش مشرق، سایت صهیونیستی "گلوبس" در این باره فاش کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قصد دارد دو جزیره تیران و صنافیر را به مکانی گردشگری با هتل‌ها و کازینوها تبدیل کند و به صهیونیست‌ها اجازه بدهد برای گذراندن تعطیلات و تفریح به آنجا سفر کنند.

برپایه این گزارش، مقامات عربستان تصمیم دارند پل زمینی را میان این کشور و مصر برای تسهیل انتقال صهیونیست‌ها به این دو جزیره ایجاد کنند.

گلوبس به نقل از منابع سیاسی آگاه گزارش داد که باز کردن جزایر تیران و صنافیر به روی گردشگران اسرائیلی نشان دهنده تمایل عربستان سعودی برای نزدیک شدن به این رژیم است.

رژیم صهیونیستی تیرماه گذشته بندهای توافقی پیرامون دو جزیره استراتژیک دریای سرخ را تصویب کرد که راه را برای عربستان سعودی برای برداشتن گام‌هایی در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هموار می‌کند.

این قرارداد شامل انتقال نیروهای چندجانبه ناظران فعلی در تیران و صنافیر به مواضع جدید در شبه جزیره سینا مصر و همچنین نصب دوربین هایی برای نظارت بر فعالیت در جزایر و تنگه تیران است.

به عنوان بخشی از این قرارداد، عربستان سعودی به آمریکا متعهد خواهد شد که به توافقنامه صلح ۱۹۷۹ اسرائیل و مصر پایبند باشد که عمدتاً آزادی ناوبری در تنگه تیران برای کشتی‌های اسرائیلی را حفظ خواهد کرد.

با وجود اعتراضات عمومی در مصر، پارلمان مصر در خرداد ۱۳۹۶ و دادگاه عالی این کشور در اسفند همان سال توافقی را برای بازگرداندن حاکمیت جزایر به عربستان سعودی تصویب کردند.

اما این قرارداد به دلیل معاهده صلح اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ نیاز به تایید از سوی اسرائیل داشت که طبق آن، تیران و صنافیر به عنوان یک منطقه غیرنظامی و حضور نیروهای ناظران چند ملیتی به رهبری آمریکا الزامی بود.

نهایتا رژیم صهیونیستی، با رایزنی آمریکا موافقت خود را برای بازگرداندن جزایر به عربستان سعودی، مشروط به توافق بین قاهره و ریاض در مورد کار نیروهای چند ملیتی و آزادی کشتیرانی در تنگه، صادر کرد.

اما این توافق هرگز نهایی نشد، عمدتاً به این دلیل که عربستان سعودی می خواست ناظران بین المللی جزایر را ترک کنند. این امر نیاز به یک موافقت نامه جدید شامل اسرائیل، عربستان سعودی و مصر را ایجاب کرد.

دولت بایدن ماه هاست که بی سر و صدا میان عربستان سعودی، اسرائیل و مصر میانجیگری می کند. اما از آنجایی که عربستان سعودی و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند و نمی‌توانند به طور مستقیم قراردادهای رسمی دوجانبه را امضا کنند، جریان از مبادی غیررسمی و به صورت غیرمستقیم حل و فصل شد.