شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شیر

چگونه کودک را شیر بگیرید؟

چگونه کودک را شیر بگیرید؟

تغذیه کودک با شیر مادر عالی است و پزشکان توصیه می‌کنند در شش ماه اول زندگی نوزادتان را فقط با شیر خودتان تغذیه‌اش کنید و سپس کم‌کم غذاهای جامد را به او معرفی کنید. توصیه بعدی این است که کودک تا دو سال شیر مادر بخورد. سازمان بهداشت جهانی نیز همین مدت‌زمان را توصیه می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، وقتی از سینه خودتان به کودکتان شیر می‌دهید، به‌احتمال زیاد بیشتر صبح‌ها و بعدازظهرها و شب‌ها و نیمه‌شب‌ها در حال شیردادن به فرزندتان هستید.
تغذیه کودک با شیر مادر عالی است و پزشکان توصیه می‌کنند در شش ماه اول زندگی نوزادتان را فقط با شیر خودتان تغذیه‌اش کنید و سپس کم‌کم غذاهای جامد را به او معرفی کنید. توصیه بعدی این است که کودک تا دو سال شیر مادر بخورد. سازمان بهداشت جهانی نیز همین مدت‌زمان را توصیه می‌کند.
البته کودک باید آمادگی از شیر گرفتن را داشته باشد. به طور کل از شیر گرفتن کودک یک موضوع نسبتاً سخت است. هر کودک و هر مادری متفاوت است. پزشکان و کارشناسان توصیه‌هایی دارند تا پروسهٔ از شیر گرفتن کودک تا جایی که ممکن است راحت و بدون احساس گناه انجام شود.

چه زمانی وقت از شیر گرفتن کودک است؟

در برخی موارد، کودک با بی‌علاقه نشان‌دادن نسبت به شیر شما به شما می‌فهماند که آمادهٔ از شیر گرفتن است. دلیلش هم می‌تواند این باشد که کودکی مستقل بار آورده‌اید که خودش تصمیم می‌گیرد چه زمانی کاری را تمام یا شروع کند!
اما شما نمی‌توانید روی این چیزها حساب باز کنید. مطالعه روی پستانداران نشان می‌دهد خیلی به‌ندرت پیش می‌آید یک نوزاد یا کودک پیش از دو یا چهارسالگی خودش را از شیر مادر بگیرد. در بیشتر موارد این مادر است که تصمیم می‌گیرد پیش‌ازاین دوره کودک را شیر بگیرد. تصمیم به از شیر گرفتن کودک و دلایل این تصمیم برای خانواده متفاوت است.
مثلا بعضی از بچه‌ها وقتی مادرشان به سر کارش برمی‌گردد، به بطری پستانک علاقهٔ بیشتری نشان می‌دهند و همین، شیردادن را کمی سخت‌تر می‌کند. اما سخت‌شدن تغذیهٔ کودک با شیر مادر لزوماً علامت این است که وقت از شیر گرفتن کودک ازراه‌رسیده است.


چگونه کودک را از شیر بگیرید؟
تجربهٔ هر مادری برای از شیر گرفتن کودک متفاوت است.

می‌توانید یک میان‌وعده یا خوراکی سالم یا آب پیش از وعدهٔ معمول شیردهی به کودک بدهید؛ این کار نیاز به شیر خوردن را کمتر می‌کند یا گاهی از بین می‌برد


حوصله داشته باشید و وقت صرف کنید
گاهی به دلایل پزشکی یک مادر مجبور است کودک را فوراً از شیر بگیرد. تولید شیر در بدنتان نیز پارامترهایی از فرایند از شیر گرفتن را نشان می‌دهد. کسی که شیرش زیاد است، مدت بیشتری لازم است تا کودک از شیر گرفته شود؛ اما به هر صورت، یک فرایند آهسته و پیوسته بهتر است. از شیرگیری فوری کودک، شما در معرض ماستیت یا انسداد مجاری شیری قرار می‌دهد. ماستیت یک عفونت سینه در مجاری شیر است.
مطالعاتی هستند که نشان می‌دهند فوراً کودک را از شیر گرفتن می‌تواند بر خلق و خویتان اثر بگذارد؛ بنابراین اگر سریع کودک را از شیر گرفتید باید بدانید عجیب نیست که دچار افسردگی و اضطراب شوید. دلیلش این است که خیلی از هورمون‌هایی که در تولید شیر نقش دارند در تثبیت خلق‌وخو نیز دخیل‌اند.
اما باز هم تأکید می‌کنیم که از شیر گرفتن کودک برای همه یک‌جور نیست. بعضی از مادرها سریع‌تر از بقیه می‌توانند کودک را از شیر بگیرند. شما باید به شرایط خودتان هم نگاه کنید.

روتین کودک را تغییر دهید
اگر سعی دارید کودک خردسال‌تر خود را از شیر بگیرید این امتیاز وجود دارد که می‌توانید محیط و پیرامون کودک را تغییر دهید.
همسرتان یا عضو دیگری از خانواده ممکن است به شما پیشنهاد بدهد که طی این فرایند از شیشه شیر استفاده کنید. این روش خوب است به این شرط که در جایی که معمولاً به کودک شیر می‌دادید این کار را نکنید و کودک را به اتاق دیگری ببرید؛ البته خودتان نباید در آن اتاق باشید. این تغییر در روتین باعث می‌شود کودک کمتر دچار همان احساساتی شود که معمولاً هنگام تغذیه با شیر مادرش تجربه می‌کرد.
اگر می‌دانید چه زمانی لازم است کودک را از شیر بگیرید (مثلاً تاریخ برگشت به کارتان مشخص شده است) بهتر است متناوباً کودک را با شیر خودتان از طریق سینه و شیشه شیر تغذیه کنید و سرشیشه‌ای انتخاب کنید که بیشترین شباهت را با فرم سینه شما داشته باشد.

از ترفندهایی برای کوتاه‌تر کردن مدت‌زمان شیردهی استفاده کنید
از شیر گرفتن کودک بزرگ‌تر سخت‌تر است. رایج‌ترین تکنیک این است که هر هفته یکی از وعده‌های شیردهی‌تان را حذف کنید. با این روش سینه‌هایتان فرصتی پیدا می‌کنند تا در واکنش به درخواست شیر کمتر، تولید شیر را نیز کمتر کنند.
در مورد بچه‌های بزرگ‌تر می‌تواند از حواس‌پرت‌کن‌ها استفاده کنید، مثلاً بیرون بازی کنید یا کتاب مورد علاقه‌اش را برایش بخوانید تا آن وعدهٔ شیردهی‌تان به تأخیر بیفتد یا کلاً حذف شود.
از ترفندهایی برای کوتاه‌تر کردن مدت‌زمان شیردادن به کودک استفاده کنید. تایمر را با یک آهنگ یا موزیک تنظیم کنید و به کوکتان بگویید فقط تا زمانی که آهنگ می‌خواند می‌تواند شیر بخورد. همچنین می‌توانید یک میان‌وعده یا خوراکی سالم یا آب پیش از وعدهٔ معمول شیردهی به کودک بدهید؛ این کار نیاز به شیر خوردن را کمتر می‌کند یا گاهی از بین می‌برد.

زمان مناسبی را برای از شیر گرفتن کودک انتخاب کنید
گاهی از شیر گرفتن کودک چندبرابر سخت‌تر می‌شود، مثلاً وقتی که کودک در حال دندان درآوردن است یا ناخوش است. اگر این فرایند را در زمانی که آرامش دارید انجام دهید بهتر نتیجه می‌گیرید.
یادتان باشد که زمان شیردهی فقط برای تغذیه کودک نیست، بلکه در این زمان است که پیوند عاطفی و محبت و آرامش قوی‌تر می‌شود؛ بنابراین لازم است طی فرایند از شیر گرفتن کودک، تعامل و توجه و محبتتان را نسبت به کودک بیشتر کنید.

سینه‌هایتان را کاملاً خالی نکنید
اگر طی فرایند از شیر گرفتن کودک احساس ناراحتی و بی‌قراری‌تان زیاد است، سینه را بدوشید تا احساس بهتری پیدا کنید. کیسه آب سرد هم می‌تواند برای تسکین سینه‌های پُر مفید باشد. شما نباید سینه‌هایتان را کاملاً خالی کنید؛ زیرا وقتی سینه‌ها کاملاً خالی می‌شود سیگنالی برای بدن است که باید شیر بیشتری بسازد.

وقتی کودک آمادگی از شیر گرفتن را ندارد
اگر کودکتان آمادهٔ از شیر گرفتن نیست، ناامید نشوید. همهٔ بچه‌ها بالاخره دست از شیر مادر می‌کشند، فقط بعضی‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند.
اما اگر تردید دارید که درست پیش می‌روید یا نه با پزشک متخصص کودکتان یا پزشک متخصص زنان مشورت کنید. به‌هرحال شما برای به پایان رساندن این فرایند چالش‌برانگیز به کمک و حمایت هم نیاز دارید.